Aktualności

Międzynarodowy Dzień Teatru 2020

Paweł Tołwiński (Alonzo), Maja Kleszcz (Miranda), Mariusz Bonaszewski (Trinkulo). Fot. Krzysztof Bieliński

Na zdjęciu: Paweł Tołwiński (Alonzo), Maja Kleszcz (Miranda), Mariusz Bonaszewski (Trinkulo) w BURZY Williama Szekspira w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 1 grudnia 2018. Fot. Krzysztof Bieliński

27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. 
W tym trudnym czasie życzymy zdrowia, wytrwałości i hartu ducha, twórcom – intrygujących pomysłów, a wkrótce znakomitych realizacji i artystycznego spełnienia, wszystkim widzom – wspaniałych teatralnych doznań. Do zobaczenia w teatrze!

Przed nami kolejne artystyczne przedsięwzięcia. Zaplanowaliśmy premiery na podstawie tekstów polskich autorów – są to Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza w inscenizacji Wojciecha Farugi oraz Śnieg Przybyszewskiego w reżyserii Anny Gryszkówny. Przygotowania do premier wznowimy, jak tylko będzie to możliwe. Uzupełnią nasz bogaty repertuar, w którym obecnie znajduje się blisko trzydzieści tytułów przedstawianych na trzech scenach. 

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU → obchodzimy od niemal sześćdziesięciu lat. Święto zostało ustanowione w 1961 roku z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego na pamiątkę inauguracji w Paryżu, 27 marca 1957 roku, Teatru Narodów – festiwalu, podczas którego spotkały się zespoły z obu stron żelaznej kurtyny.
Co roku w Międzynarodowy Dzień Teatru wygłaszane jest orędzie przygotowane przez wybitną osobistość świata teatru. Pierwsze orędzie w 1962 roku wygłosił Jean Cocteau.

W 2020 roku autorem orędzia jest SHAHID NADEEM, pakistański dramatopisarz, scenarzysta, reżyser, dziennikarz, działacz praw człowieka, dyrektor Teatru Ajoka w Lahaur.
Napisał ponad pięćdziesiąt sztuk w językach pendżabskim i urdu, ma na swoim koncie kilkanaście adaptacji sztuk Brechta. Jego dramaty były wystawiane w Pakistanie i Indiach, a także w Europie – w Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii oraz w Stanach Zjednoczonych.  
Shahid Nadeem reżyseruje w teatrze i w telewizji. W swojej twórczości dramatopisarskiej i reżyserskiej podejmuje tematy polityczne i społeczne, takie jak: ekstremizm religijny, dyskryminacja mniejszości, przemoc wobec kobiet, wolność słowa oraz kwestie związane z globalnymi zmianami klimatycznymi. Zajmują go także filozoficzne i kulturowe aspekty sufizmu. Umiejętnie łączy współczesne wątki z tradycją i dziedzictwem kulturowym całego regionu Azji Południowej. Wykłada sztukę pisania w Instytucie Sztuk Performatywnych Ajoka oraz w Instytucie Sztuki i Kultury w Lahaur.     
Shahid Nadeem był trzykrotnie więziony za sprzeciw wobec wojskowych dyktatur, został uznany przez Amnesty International za więźnia sumienia. Współpracował z Amnesty International, Getty Research Institute, amerykańskim International Pen, National Endowment for Democracy, jest również członkiem organizacji Theatre Without Borders. Jako dziennikarz, producent, autor filmów dokumentalnych współpracował z pakistańską telewizją, telewizją BBC Urdu Service oraz z największymi gazetami w Indiach i Pakistanie. W 2009 roku został odznaczony Medalem Prezydenta Pakistanu „Pride of Performance” za zasługi dla sztuk widowiskowych. 

Nadeem w orędziu zatytułowanym Teatr jako świątynia odwołuje się do politycznych, społecznych i religijnych uwarunkowań Pakistanu, a także do działalności prowadzonego przez siebie Teatru Ajoka. Pisze: „Czasami żartujemy, że «złe czasy to dobre czasy dla teatru». Nie brakuje wyzwań, z którymi trzeba się zmierzyć, sprzeczności, które należy ujawnić, czy status quo, które należy obalić”. Przywołuje postać wielkiego sufijskiego poety Bulleha Shaha, aby wykazać, że teatr może być nie tylko rozrywkowym czy intelektualnym przeżyciem, ale także głęboko poruszającym duchowym spotkaniem. „Odkrywanie historii osób takich jak Bulleh Shah, (a jest ich tak wielu we wszystkich kulturach), może stać się pomostem między nami, twórcami teatru a nieobeznaną, ale pełną entuzjazmu publicznością – zaznacza Nadeem. – Wspólnie możemy odkrywać duchowe wymiary teatru, budować mosty między przeszłością i teraźniejszością, mosty prowadzące do przyszłości, która jest przeznaczeniem wszystkich wspólnot – zarówno tych wierzących, jak i niewierzących (…). Musimy wzmocnić naszą siłę duchową, walczyć z apatią, letargiem, pesymizmem, chciwością i lekceważeniem świata, w którym żyjemy, planety, na której żyjemy. Teatr ma do odegrania rolę – szlachetną rolę, we wzmacnianiu i mobilizowaniu ludzkości, aby ta mogła podnieść się z upadku. Może wznieść scenę  przestrzeń spektaklu  do poziomu świętości. (…) Teatr może stać się świątynią, a świątynia przestrzenią spektaklu”.  

Biogram Shahida Nadeema (wersja w języku angielskim) →
Orędzie Shahida Nadeema (wersja w języku angielskim) →
Orędzie Shahida Nadeema (wersja w języku polskim, tłum. Joanna Figiel) →

Autorką tegorocznego orędzia skierowanego do polskiego środowiska teatralnego jest WERONIKA SZCZAWIŃSKA, reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni, doktorka nauk o sztuce, performerka. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, m.in. z Teatrem Polskim im. Konieczki w Bydgoszczy, Narodowym Starym Teatrem im. Modrzejewskiej w Krakowie, Wrocławskim Teatrem Współczesnym im. Wiercińskiego, warszawskim Teatrem Powszechnym im. Hübnera, Komuną Warszawa, a także ze scenami w Olsztynie, Wałbrzychu, Kielcach, Koszalinie, Łodzi, Kaliszu, Sosnowcu oraz ze Slovensko mladinsko gledališče w Lublanie. 
W ostatnich latach zrealizowała spektakl-koncert Komuna Paryska wg własnego i Agnieszki Jakimiak scenariusza (Teatr Polski im. Konieczki w Bydgoszczy, 2017), Wojnę światów wg Wellsa (Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 2017), Genialną przyjaciółkę Ferrante (Wrocławski Teatr Współczesny im. Wiercińskiego, 2018), Lawrence’a z Arabii (Teatr Powszechny im. Hübnera w Warszawie, 2018), a w Komunie / Warszawa przedstawienia: Nigdy więcej wojny (2018), Rozmowa o drzewach (2019) oraz spektakl-koncert Po prostu wg dramatu Piotra Wawra (2019). Była dwukrotnie nominowana do nagrody Paszport Polityki w dziedzinie teatru (2014, 2018). W 2020 roku otrzymała tę nagrodę „za spektakle intymne i czułe, w których łączy perspektywę osobistą z ważną tematyką społeczną” oraz za „zaangażowanie, które wykracza poza kształtowanie własnej ścieżki kariery”. 

Weronika Szczawińska w swoim orędziu zaznacza, że w obecnej trudnej sytuacji nie chce mówić o teatrze jako sztuce. „Teatr w Polsce jest wciąż artystycznie wspaniały i wciąż różnorodny – pisze reżyserka. – Widzowie wciąż obdarzają nas uwagą i współtworzą sztukę swoją obecnością – nawet teraz, kiedy teatry są zamknięte, jesteśmy jakoś razem w tym braku (…) Nie martwię się więc o przyszłość teatru jako sztuki – ale o tworzących go ludzi”. Podkreśla, że obecnie najważniejsze jest postrzeganie teatru jako miejsca pracy zespołowej, jako sztuki wspólnotowej. Najważniejsi są ludzie i solidarność środowiska.„To nie czas na minimum przyzwoitości, tylko na maksimum troski” – uważa autorka. – „Mamy tylko jeden obowiązek – solidarności. Ze wszystkimi pracownikami i pracownicami wszystkich struktur teatralnych w Polsce. Wszystkimi, bez względu na to, czy pracują na etacie, umowie o dzieło, zleceniu, czy w firmie zewnętrznej. W zespołach artystycznych, administracyjnych, technicznych. A także z ludźmi poza zespołami, którzy piszą, edukują, kuratorują, animują (…). Budujmy sieci współpracy” – apeluje Szczawińska.

Orędzie Weroniki Szczawińskiej →

List prof. Piotra Glińskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru →



Na zdjęciu: próba techniczna do BURZY Williama Szekspira w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Fot. Zbigniew Lisiecki / Teatr Narodowy


  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI na 26. Festiwalu Szekspirowskim

    Wieczór Trzech Króli w reżyserii Piotra Cieplaka 3 sierpnia przedstawimy na 26. Festiwalu Szekspirowskim. Spektakl znalazł się w finale Konkursu o Złotego Yoricka. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • Premiery sezonu 2021/2022

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Przerwa wakacyjna w Teatrze

    Sprzedaż biletów online działa bez zmian. Przerwa w pracy kas, rezerwacji i sprzedaży w księgarni internetowej rozpoczyna się 1 lipca.

  • Repertuar wrześniowy

    Sezon 2022/2023 rozpoczynamy 10 września. Zapraszamy na Piknik pod Wiszącą Skałą i dziesięć innych tytułów! 

  • Październik w Narodowym

    Premiera Dekalogu w reżyserii Wojciecha Farugi. Zagramy szesnaście tytułów, jest wśród nich Maria Stuart Schillera. 

  • TEATR DLA SENIORÓW we wrześniu

    Oferta promocyjna dla seniorów obejmuje siedem tytułów, wśród propozycji Szekspirowski Wieczór Trzech Króli oraz Śnieg Przybyszewskiego.

  • TEATR DLA STUDENTÓW we wrześniu

    Studenci mogą skorzystać z promocji na siedem tytułów, wśród nich jest Hedda Gabler Ibsena i Kordian Słowackiego.

  • TEATR DLA SENIORÓW w październiku

    Dziewięć październikowych tytułów seniorzy mogą obejrzeć, kupując bilety w cenie promocyjnej. Wśród propozycji są Dziady.  

  • TEATR DLA STUDENTÓW w październiku

    Dziewięć październikowych tytułów w promocyjnej ofercie dla studentów – zapraszamy m.in. na Śnieg

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

    Z ogromnym smutkiem żegnamy Ignacego Gogolewskiego, jednego z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

  • Żegnamy Jerzego Trelę

    Z wielkim żalem żegnamy Jerzego Trelę, wybitnego aktora, który należał do zespołu Teatru Narodowego w latach 1998–2000. 

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Recenzenci o ZAMKU

    Odnotowujemy recenzje i opinie po premierze Zamku Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

  • „Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

    Zamek w reżyserii Pawła Miśkiewicza – ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności. Na premierę przedstawienia zaprosiliśmy 6 listopada 2021.

  • Bez polisy ubezpieczeniowej. Paweł Miśkiewicz o ZAMKU

    Paweł Miśkiewicz mówi o pracy nad Zamkiem Kafki: „K., główny bohater Zamku, przynosi swoje ziarno prawdy, by »zapalić« do wolnościowego zrywu”.

  • Danuta Stenka nagrodzona na Festiwalu BOSKA KOMEDIA

    Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej otrzymała nagrodę aktorską na Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie. Gratulujemy!

  • Danuta Stenka uhonorowana Nagrodą im. Zelwerowicza!

    Danuta Stenka została laureatką Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • SONATA JESIENNA w Kaliszu – nagrody za kreacje aktorskie!

    Danuta Stenka z Grand Prix, Zuzanna Saporznikow ze Specjalną Nagrodą Aktorską – nagrodami 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Gratulujemy!

  • Danuta Stenka z Nagrodą im. Ireny Solskiej!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie. Gratulujemy!

  • Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida za rolę Charlotty w Bergmanowskiej Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Wielka Nagroda „Dwóch Teatrów” dla Ewy Wiśniewskiej

    Ewa Wiśniewska została uhonorowana Wielką Nagrodą Festiwalu „Dwa Teatry” za wybitne osiągnięcia aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej. Gratulujemy!

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj