Aktualności

Nasze czasy wydadzą się kanciaste – „Trzy siostry” w Narodowym

Jan Englert powraca do twórczości Antona Czechowa. Po zrealizowanym w 2008 roku w Teatrze Narodowym Iwanowie→, przygotował sceniczną interpretację Trzech sióstr→. Przedstawienie powstało na dużej scenie Teatru.

Pierwotnie premiera planowana była na 21 listopada 2020 roku;  ze względu na sytuację pandemiczną została przełożona i odbyła się 27 lutego.

Na zdjęciu: Michalina Łabacz, Dominika Kluźniak, Wiktoria Gorodeckaja. Zdjęcie promocyjne Trzech sióstr. Fot. Artur Wesołowski, koncepcja: Elipsy



W Trzech siostrach, jednym z najważniejszych utworów światowego kanonu dramatycznego, uwaga skupiona jest na człowieku – bohaterowie szamoczą się, zagłuszają rozpacz, próbują odnaleźć wewnętrzną wolność, która pozwoliłaby im na dokonanie wyboru i działanie. Jednak grzęzną w miejscu. Piotr Mitzner w tekście Zmęczone słowa zamieszczonym w programie przedstawienia pisze: „Anton Czechow był jednym z niewielu pisarzy, których cenił Lew Tołstoj i młody autor z uprzejmości nie polemizował z patriarchą, dopóki ten nie stwierdził, że człowiekowi wystarczą trzy arszyny ziemi. »Tyle to dla trupa – oburzył się Czechow – człowiekowi potrzebna jest cała ziemia«. […] Tak, człowiek wyzwolony może objąć całą ziemię – nota bene hasło brzmi trochę po bolszewicku – a tu tymczasem nudzi się, gnije za życia. W Trzech siostrach trwa to tak długo, aż się stanie nieznośne. No i brak ludzi na miarę takiego zadania. »Często mi zarzucają, nawet Tołstoj mi zarzuca, że piszę o drobiazgach, że nie pojawiają się u mnie bohaterowie pozytywni: rewolucjoniści, Aleksandrowie Macedońscy czy chociażby, jak u Leskowa, po prostu uczciwi posterunkowi… A skąd ja ich mam wziąć?«” – mówił Czechow do Iwana Bunina*”.

W przedstawieniu, które przygotował Jan Englert, sytuacja ogromnieje w monotonii trwania i intensywności doznań – koresponduje ze współczesnością. Do głosu dochodzą: gorączka uczuć i rozumowe kalkulacje, górnolotne manifesty i skrzecząca codzienność. Na scenie życie toczy się w wielu planach. Międzyludzkie konflikty rysują się ostro, ukazując osobiste zaniechania i niespełnienia, zwykłe słabości i wielkie przewiny. „Ten dramat idealnie współgra ze współczesnością, koresponduje z tym, co obecnie dzieje się z inteligencją, która… chce  w y j e c h a ć. Nie dosłownie nawet; natomiast pragnie uciec od wszystkiego, od siebie, nie jest zdolna do podjęcia jakiejkolwiek decyzji” – podkreśla reżyser (rozmowa z Janem Englertem →).

„Nasze, trzech sióstr, życie nie było jeszcze piękne, zagłuszało nas, jak chwasty...” – mówi Irina. Czy ucieczka z potrzasku trywialnej codzienności prowincjonalnego miasteczka jest jeszcze możliwa? Może z ziemskiego trwania uda się coś wykrzesać, nadać mu kierunek, odnaleźć wartości; wreszcie – uratować inteligencki etos?  A może prawda kryje się w słowach Wierszynina, który przyznaje: „nasze czasy wydadzą się kanciaste, ciężkie, kłopotliwe, dziwne?”

Karol Pocheć, Mateusz Kmiecik, Jakub Gawlik, Michalina Łabacz, Mariusz Benoit, Marcin Przybylski, Grzegorz Małecki, Jan Frycz, Dominika Kluźniak. Fot. Krzysztof BielińskiW przedstawieniu w reżyserii Jana Englerta za scenografię i kostiumy odpowiada Andrzej Witkowski, muzykę skomponował Piotr Moss, reżyserem światła jest Audrius Jankauskas.

W rolach tytułowych występują: Dominika Kluźniak jako Olga, Wiktoria Gorodeckaja jako Masza i Michalina Łabacz w roli Iriny. Prozorowem jest Marcin Przybylski, Natalią – Milena Suszyńska. Kułygina gra Grzegorz Małecki, Wierszynina – Jan Frycz. Jako Tuzenbach występuje Piotr Kramer; Solonego gra Karol Pocheć, Czebutykina – Mariusz Benoit. W rolach młodych oficerów: Mateusz Kmiecik jako Fiedotik i Jakub Gawlik jako Rode; a w słynnych Czechowowskich epizodach: Anna Chodakowska w roli niańki Anfisy i Jacek Różański jako stróż Fierapont. W roli Muzyka występuje Konrad Żygadło. Na harfie celtyckiej gra Julia Łopuszyńska / Zuzanna Federowicz; na fortepianie Mirosław Jastrzębski. Premiera Trzech sióstr odbyła się 27 lutego w sali Bogusławskiego.

Na zdjęciu: Karol Pocheć (Wasilij Solony), Mateusz Kmiecik (Aleksiej Fiedotik), Jakub Gawlik (Władimir Rode), Michalina Łabacz (Irina), Mariusz Benoit (Iwan Czebutykin), Marcin Przybylski (Andriej Prozorow), Grzegorz Małecki (Fiodor Kułygin), Jan Frycz (Aleksandr Wierszynin), Dominika Kluźniak (Olga) w Trzech siostrach Antona Czechowa w reżyserii Jana Englerta. Fot. Krzysztof Bieliński
*Piotr Mitzner, Zmęczone słowa (tekst zamieszczony w programie przedstawienia)

Trzy siostry Antona Czechowa w reżyserii Jana Englerta | premiera 27 lutego 2021 w Sali Bogusławskiego

Strona przedstawienia Trzy siostry

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj