Aktualności

Teatralne podsumowania roku 2020 – spektakle Narodowego wśród najlepszych!

Czas był niezwykle trudny – to zgodny głos krytyków, którzy podsumowują działalność teatrów w 2020 roku. Większość recenzentów w swoich – jak podkreślają – „subiektywnych” rankingach uwzględnia teatralne propozycje online oraz transmisje premier na platformach internetowych. 
Jednak mimo dwukrotnego zamknięcia instytucji kultury powstało wiele nowych przedstawień na żywo, wśród wysoko ocenianych są jesienne premiery Narodowego: Matka Joanna od Aniołów→ Iwaszkiewicza w inscenizacji Wojciecha Farugi, Sonata jesiennaBergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz Woyzeck→ Büchnera przygotowany przez Piotra Cieplaka w lutym 2020 roku.

Danuta Stenka (Charlotta). Fot. Krzysztof Bieliński W „teatralnej dwunastce” najlepszych spektakli roku 2020 Wiesław Kowalski, redaktor naczelny portalu Teatr dla Wszystkich przyznaje pierwsze miejsca w rankingu Sonacie jesiennej i Matce Joannie od Aniołów.
Zauważa, że w porównaniu ze scenariuszem Bergmana w teatralnej formie Sonaty... „dotkliwiej wybrzmiewają wszystkie problemy związane z sensownością budowanych między ludźmi relacji i spięć, jakie w trakcie ich stwarzania się pojawiają”.
W Matce Joannie... dostrzega kompozycyjną czystość, konsekwencję stylistyczną, rezygnację z rodzajowości, nierutynowe prowadzenie aktorów. Pisze o „wyjątkowości tego teatralnego dzieła, dojmująco opowiadającego o naszym «tu i teraz». I w tym tkwi jego siła i piękno”.
Na zdjęciu: Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

Mianem „spektakli 2020” określa oba przedstawienia także Tomasz Domagała w swoim recenzenckim blogu Domagała się Kultury. Sonata jesienna to spektakl „świetnie zaadaptowany, wyreżyserowany, zwizualizowany i zagrany”, a Matka Joanna... – „teatr głęboki i wielopoziomowy, jakiego dawno w Warszawie nie było”. Wojciech Faruga został wyróżniony za reżyserię tego przedstawienia – „…prawdziwe i poruszające! Brawo!”. 

W kategoriach dotyczących gry aktorskiej Tomasz Domagała stawia na pierwszym miejscu kreację Danuty Stenki w roli Charlotty w Sonacie jesiennej – „stało się to, co w teatrze najważniejsze: katharsis. Każdy, kto był i widział, zapamięta twarz Stenki na zawsze. Simply the best!”.
W Matce Joannie od Aniołów krytyk docenił Karola Pochecia, który jako ksiądz Suryn stworzył „znakomitą rolę, pełną zaangażowania i niezwykłego oddania się postaci”. Wśród najlepszych aktorek drugoplanowych na słowa uznania zasłużyła Edyta Olszówka (Małgorzata w Matce Joannie...)  – „Olszówka wie, co gra. Jest w niej jakiś rozedrgany, acz pełen spokoju liryzm, na twarzy ma lekki uśmiech, który w znakomity sposób maskuje jej tajemnicę”. 
W obu przedstawieniach Tomasza Domagałę zachwyciły także kostiumy według projektów Mirka Kaczmarka (Sonata jesienna) i Konrada Parola (Matka Joanna...).

Adam Szczyszczaj (Egzorcysta), Małgorzata Majerska (Zakonnica), Aleksandra Baj (Zakonnica), Jarosław Gajewski (Wołodkowicz), Małgorzata Kożuchowska (Joanna), Malwina Laska (Zakonnica), Anna Bieżyńska (Zakonnica). Fot. Magda Hueckel Najlepszy spektakl 2020 roku według Piotra Zaremby (TVP Tygodnik) to Matka Joanna od Aniołów – „...jest zarazem popisem perfekcji w aranżowaniu scen, w budowaniu metafor scenicznym ruchem, w generowaniu nastroju, wreszcie w równym, niezwykle gęstym aktorstwie, co symbolizuje powrót na scenę po siedmiu latach przerwy Małgorzaty Kożuchowskiej w roli tytułowej”.
Konsekwentnie w tym podsumowaniu tytuł najlepszej aktorki przypada Małgorzacie Kożuchowskiej (Joanna), zaś najlepszego aktora – Jarosławowi Gajewskiemu w roli szlachetki Wołodkowicza, wścibskiego, wdzierającego się w cudze życie, bywa że brutalnego, ale przede wszystkim przedrzeźniającego świat”.
Piotr Zaremba wyznaczył też kategorię „piękny start”, chwaląc Zuzannę Saporznikow i jej kreacje: Ewy w Sonacie jesiennej oraz Marii w Woyzecku Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka.
Aktorka dołączyła do zespołu Teatru Narodowego w 2019 roku.
Na zdjęciu: Adam Szczyszczaj (Egzorcysta), Małgorzata Majerska (Zakonnica), Aleksandra Baj (Zakonnica), Jarosław Gajewski (Wołodkowicz), Małgorzata Kożuchowska (Joanna), Malwina Laska (Zakonnica), Anna Bieżyńska (Zakonnica) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel

O najlepszych spektaklach – „olśnieniach teatralnych 2020 roku” pisze również Tomasz Miłkowski na stronie Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT Polska. Tutaj, wśród wyróżnionych tytułów, znalazły się: Matka Joanna od Aniołów i Woyzeck

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad). Fot. Krzysztof BielińskiZdaniem Tomasza Miłkowskiego w inscenizacji Farugi postaci naznaczone są „silną, udzielającą się widzom emocjonalnością”, a przedstawienie „stoi aktorstwem, sugestywną scenografią i zdyscyplinowanym rytmem, w którym bohaterowie zmierzają do zguby”.
Woyzeck wyreżyserowany przez Piotra Cieplaka to według krytyka „niezwykły, poetycki spektakl”, w którym reżyser tworzy „emocjonalne sceny rozpięte między snem i brutalnością”, nadając „mrocznemu kryminałowi formę przypowieści o daremnych ludzkich marzeniach”.

Na liście dwudziestu "naj" w kulturze w 2020 r, Jacek Górecki (ElleMan) umieścił tylko dwa spektakle teatralne, w tym inscenizację Woyzecka„Niewiele w polskim teatrze mogliśmy zobaczyć w tym roku, niewiele też mnie dotknęło tak jak teatr Piotra Cieplaka, zresztą nie po raz pierwszy reżyser [...] skradł moją duszę. Duszę świata, która podobnie jak w spektaklu na podstawie tekstu Buchnera cierpi, boryka się z melancholią i sypie kawałek po kawałku. Tutaj wygrał zespół, a o taki dzisiaj niełatwo!”.

Na zdjęciu: na pierwszym planie – Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie – Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad) w Woyzecku Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Krzysztof Bieliński 
Zachęcamy do zapoznania się z ciekawymi obserwacjami i opiniami recenzentów uzasadniającymi ich wybory (linki udostępniamy poniżej). Jednocześnie zapraszamy na Matkę Joannę od AniołówSonatę jesienną, Woyzecka i inne spektakle oraz kolejne premiery Teatru Narodowego, gdy tylko wznowimy działalność repertuarową. 


RANKINGI

Wiesław Kowalski, „Teatr dla Wszystkich” – czytaj więcej →

Piotr Zaremba, „TVP Tygodnik” – czytaj więcej →

Tomasz Miłkowski, AICT Polska – czytaj więcej →

Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna). Fot. Magda Hueckel
Na zdjęciu: Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel
Edyta Olszówka (Małgorzata), Aleksandra Justa (Karczmarka). Fot. Magda Hueckel
Na zdjęciu: Edyta Olszówka (Małgorzata), Aleksandra Justa (Karczmarka) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Jan Englert (Wiktor). Fot. Krzysztof Bieliński
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Jan Englert (Wiktor) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński





Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj