Aktualności

Teatralne podsumowania roku 2020 – spektakle Narodowego wśród najlepszych!

Czas był niezwykle trudny – to zgodny głos krytyków, którzy podsumowują działalność teatrów w 2020 roku. Większość recenzentów w swoich – jak podkreślają – „subiektywnych” rankingach uwzględnia teatralne propozycje online oraz transmisje premier na platformach internetowych. 
Jednak mimo dwukrotnego zamknięcia instytucji kultury powstało wiele nowych przedstawień na żywo, wśród wysoko ocenianych są jesienne premiery Narodowego: Matka Joanna od Aniołów→ Iwaszkiewicza w inscenizacji Wojciecha Farugi, Sonata jesiennaBergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz Woyzeck→ Büchnera przygotowany przez Piotra Cieplaka w lutym 2020 roku.

Danuta Stenka (Charlotta). Fot. Krzysztof Bieliński W „teatralnej dwunastce” najlepszych spektakli roku 2020 Wiesław Kowalski, redaktor naczelny portalu Teatr dla Wszystkich przyznaje pierwsze miejsca w rankingu Sonacie jesiennej i Matce Joannie od Aniołów.
Zauważa, że w porównaniu ze scenariuszem Bergmana w teatralnej formie Sonaty... „dotkliwiej wybrzmiewają wszystkie problemy związane z sensownością budowanych między ludźmi relacji i spięć, jakie w trakcie ich stwarzania się pojawiają”.
W Matce Joannie... dostrzega kompozycyjną czystość, konsekwencję stylistyczną, rezygnację z rodzajowości, nierutynowe prowadzenie aktorów. Pisze o „wyjątkowości tego teatralnego dzieła, dojmująco opowiadającego o naszym «tu i teraz». I w tym tkwi jego siła i piękno”.
Na zdjęciu: Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

Mianem „spektakli 2020” określa oba przedstawienia także Tomasz Domagała w swoim recenzenckim blogu Domagała się Kultury. Sonata jesienna to spektakl „świetnie zaadaptowany, wyreżyserowany, zwizualizowany i zagrany”, a Matka Joanna... – „teatr głęboki i wielopoziomowy, jakiego dawno w Warszawie nie było”. Wojciech Faruga został wyróżniony za reżyserię tego przedstawienia – „…prawdziwe i poruszające! Brawo!”. 

W kategoriach dotyczących gry aktorskiej Tomasz Domagała stawia na pierwszym miejscu kreację Danuty Stenki w roli Charlotty w Sonacie jesiennej – „stało się to, co w teatrze najważniejsze: katharsis. Każdy, kto był i widział, zapamięta twarz Stenki na zawsze. Simply the best!”.
W Matce Joannie od Aniołów krytyk docenił Karola Pochecia, który jako ksiądz Suryn stworzył „znakomitą rolę, pełną zaangażowania i niezwykłego oddania się postaci”. Wśród najlepszych aktorek drugoplanowych na słowa uznania zasłużyła Edyta Olszówka (Małgorzata w Matce Joannie...)  – „Olszówka wie, co gra. Jest w niej jakiś rozedrgany, acz pełen spokoju liryzm, na twarzy ma lekki uśmiech, który w znakomity sposób maskuje jej tajemnicę”. 
W obu przedstawieniach Tomasza Domagałę zachwyciły także kostiumy według projektów Mirka Kaczmarka (Sonata jesienna) i Konrada Parola (Matka Joanna...).

Adam Szczyszczaj (Egzorcysta), Małgorzata Majerska (Zakonnica), Aleksandra Baj (Zakonnica), Jarosław Gajewski (Wołodkowicz), Małgorzata Kożuchowska (Joanna), Malwina Laska (Zakonnica), Anna Bieżyńska (Zakonnica). Fot. Magda Hueckel Najlepszy spektakl 2020 roku według Piotra Zaremby (TVP Tygodnik) to Matka Joanna od Aniołów – „...jest zarazem popisem perfekcji w aranżowaniu scen, w budowaniu metafor scenicznym ruchem, w generowaniu nastroju, wreszcie w równym, niezwykle gęstym aktorstwie, co symbolizuje powrót na scenę po siedmiu latach przerwy Małgorzaty Kożuchowskiej w roli tytułowej”.
Konsekwentnie w tym podsumowaniu tytuł najlepszej aktorki przypada Małgorzacie Kożuchowskiej (Joanna), zaś najlepszego aktora – Jarosławowi Gajewskiemu w roli szlachetki Wołodkowicza, wścibskiego, wdzierającego się w cudze życie, bywa że brutalnego, ale przede wszystkim przedrzeźniającego świat”.
Piotr Zaremba wyznaczył też kategorię „piękny start”, chwaląc Zuzannę Saporznikow i jej kreacje: Ewy w Sonacie jesiennej oraz Marii w Woyzecku Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka.
Aktorka dołączyła do zespołu Teatru Narodowego w 2019 roku.
Na zdjęciu: Adam Szczyszczaj (Egzorcysta), Małgorzata Majerska (Zakonnica), Aleksandra Baj (Zakonnica), Jarosław Gajewski (Wołodkowicz), Małgorzata Kożuchowska (Joanna), Malwina Laska (Zakonnica), Anna Bieżyńska (Zakonnica) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel

O najlepszych spektaklach – „olśnieniach teatralnych 2020 roku” pisze również Tomasz Miłkowski na stronie Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT Polska. Tutaj, wśród wyróżnionych tytułów, znalazły się: Matka Joanna od Aniołów i Woyzeck

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad). Fot. Krzysztof BielińskiZdaniem Tomasza Miłkowskiego w inscenizacji Farugi postaci naznaczone są „silną, udzielającą się widzom emocjonalnością”, a przedstawienie „stoi aktorstwem, sugestywną scenografią i zdyscyplinowanym rytmem, w którym bohaterowie zmierzają do zguby”.
Woyzeck wyreżyserowany przez Piotra Cieplaka to według krytyka „niezwykły, poetycki spektakl”, w którym reżyser tworzy „emocjonalne sceny rozpięte między snem i brutalnością”, nadając „mrocznemu kryminałowi formę przypowieści o daremnych ludzkich marzeniach”.

Na liście dwudziestu "naj" w kulturze w 2020 r, Jacek Górecki (ElleMan) umieścił tylko dwa spektakle teatralne, w tym inscenizację Woyzecka„Niewiele w polskim teatrze mogliśmy zobaczyć w tym roku, niewiele też mnie dotknęło tak jak teatr Piotra Cieplaka, zresztą nie po raz pierwszy reżyser [...] skradł moją duszę. Duszę świata, która podobnie jak w spektaklu na podstawie tekstu Buchnera cierpi, boryka się z melancholią i sypie kawałek po kawałku. Tutaj wygrał zespół, a o taki dzisiaj niełatwo!”.

Na zdjęciu: na pierwszym planie – Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie – Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad) w Woyzecku Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Krzysztof Bieliński 
Zachęcamy do zapoznania się z ciekawymi obserwacjami i opiniami recenzentów uzasadniającymi ich wybory (linki udostępniamy poniżej). Jednocześnie zapraszamy na Matkę Joannę od AniołówSonatę jesienną, Woyzecka i inne spektakle oraz kolejne premiery Teatru Narodowego, gdy tylko wznowimy działalność repertuarową. 


RANKINGI

Wiesław Kowalski, „Teatr dla Wszystkich” – czytaj więcej →

Piotr Zaremba, „TVP Tygodnik” – czytaj więcej →

Tomasz Miłkowski, AICT Polska – czytaj więcej →

Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna). Fot. Magda Hueckel
Na zdjęciu: Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel
Edyta Olszówka (Małgorzata), Aleksandra Justa (Karczmarka). Fot. Magda Hueckel
Na zdjęciu: Edyta Olszówka (Małgorzata), Aleksandra Justa (Karczmarka) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Jan Englert (Wiktor). Fot. Krzysztof Bieliński
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Jan Englert (Wiktor) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński





  • Repertuar wrzesień – grudzień 2022

    Przygotowaliśmy plan do końca roku z trzema premierami – zapraszamy na DekalogKsięgi Jakubowe oraz Mizantropa! Od września do grudnia w repertuarze aż dwadzieścia sześć tytułów!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od września do grudnia) oraz inne aktualne promocje. Zapraszamy!


  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • W próbach: DEKALOG

    Próbujemy! Premiera Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi – 8 października, scena przy Wierzbowej. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o pracy nad DEKALOGIEM

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser. 

  • W próbach: KSIĘGI JAKUBOWE

    Trwają próby do KSIĄG JAKUBOWYCH Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary. Premiera na dużej scenie Teatru 12 listopada. 

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj