Aktualności

„Woyzeck” online | TEATR NARODOWY-YouTube

Świętujemy Międzynarodowy Dzień Teatru!
27 marca, o godz. 19:00 zapraszamy na bezpłatny premierowy pokaz online rejestracji Woyzecka Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka.

Woyzeck był ostatnią premierą Teatru Narodowego przed ogłoszeniem pandemii w marcu zeszłego roku. Premiera przedstawienia odbyła się 15 lutego 2020 roku na dużej scenie Teatru. Spektakl został zarejestrowany 30 sierpnia 2020.

Przedstawienie dostępne będzie na kanale TEATR NARODOWY-YouTube → w playliście „Teatr Narodowy online” w dniu 27 marca, od godz. 19:00. Czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min. Link aktywny do 29 marca, do godz. 24:00.

Plakat Woyzecka; na zdjęciu: Cezary Kosiński. Fot. Maciej Landsberg, projekt: Elipsy

Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

#teatrnarodowyonline #włącznarodowy



Pozostawiony we fragmentach słynny dramat Büchnera odwołuje się do prawdziwej historii morderstwa. Autor wywiódł ją z kroniki kryminalnej: ubogi żołnierz Johann Christian Woyzeck zabił swoją narzeczoną. Po badaniach poczytalności i ponad trzyletnim procesie został skazany na karę śmierci i stracony na rynku w Lipsku 27 sierpnia 1824 roku. U Büchnera perspektywa jest jednak bardzo szeroka. Garnizon w małym miasteczku, w którym rozgrywa się akcja dramatu, staje się obrazem świata. Pojawiają się pytania podstawowe: o mechanizmy społecznej opresji, granice między naturą i kulturą, o istotę człowieczeństwa i moralność.

Anna Grycewicz (Kobieta), Oskar Hamerski (Tamburmajor), Jakub Gawlik (Muzykant), Cezary Kosiński (Woyzeck), Grzegorz Kwiecień (Żołnierz). Fot. Krzysztof BielińskiUniwersalne przesłanie dramatu Büchnera wybrzmiewa w wielowymiarowym przedstawieniu Piotra Cieplaka. Upodlony, pogardzany Woyzeck to – jak mówi reżyser – „wieczny szeregowiec, którego mieli maszyna świata. ...niedostosowany prostaczek, ostatnie ogniwo człowieczeństwa. Szeregowiec, karmiony grochem, musztrowany i zakochany. A więc Każdy – pisany dużą literą. Każdy z nas, z tą tylko różnicą, że my jakoś sobie radzimy. Mamy jakieś pancerzyki, strategie dostosowania” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Na dużej scenie Teatru obok wątków moralitetowych mocno zaznacza się także wizja odchodzącego świata. W spektaklu wykorzystano cytaty z Nowego Testamentu, fragmenty opowiadania Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina; a w warstwie muzycznej m.in. Pierwszą Symfonię Jana Duszyńskiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii (nagranie z 2018 roku). „Nie opowiadamy historii prawomyślnej i ku pokrzepieniu serc – podkreśla Piotr Cieplak. –  Zanurzenie się w mrok też może być wyzwalające. To świat ruchomy, złożony, paradoksalny. Świat, w którym głoszone są frazy Apokalipsy św. Jana” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Głosy krytyków:

„W inscenizacji, którą w Teatrze Narodowym przygotował Piotr Cieplak, sztuka Büchnera zyskuje wymiar przypowieści o człowieku, który w szczególny sposób doświadcza na sobie zła i w jego osobie ujawnia się projekcja nieuchronnej katastrofy świata” – pisał o przedstawieniu Wojciech Majcherek (portal kultura.onet.pl). Czytaj więcej →

„Warszawski spektakl, będący tragiczną przypowieścią o ludzkich instynktach i niemożności spełniania naszych pragnień […] stawia bardzo wiele ważnych i ciężkich pytań, szczególnie tych, dotyczących wartości, reguł i norm rządzących porządkiem naszego świata, naszej wiary i jej anihilacji, naszych dążeń do nieskazitelności, a także tych pojawiających na styku kultura – natura – recenzował Wiesław Kowalski. – To inscenizacja niezwykle mądra, z którą nawiązujemy kontakt i dialog, do tego charakteryzująca się wewnętrznym porządkiem i dyscypliną formalną, które wsysają widza w wielowymiarową oraz wieloznaczną rzeczywistość przedstawianą i nie pozwalają jej opuścić” (portal Teatr dla Wszystkich). Czytaj więcej →

„Kolejne obrazy – sekwencje układają się w ponurą wizję niszczonych przyrody i człowieka. Ale jest w tym świecie także nadzieja, morderca staje się tu ofiarą, a naładowani siłą i testosteronem władcy pozostają odrażającymi monstrami. Ta poruszająca wizja świata nie jest pozbawiona poezji, bo jest tu i prawdziwa miłość, i czułość, i skrucha – notowała Elżbieta Baniewicz („Twórczość” 2020, nr 5). Czytaj więcej →

„Saporznikow, Łozińska, Benoit, Radziwiłowicz, Paprocki, Hamerski, Bobrowski, Bułhak, Grycewicz, Ilgner, Jarociński, Kwiatkowska-Zduń, Kwiecień, Mrożek, Paszkiewicz zagrali świetnie – podkreślał Tomasz Domagała. – Warto może tylko specjalnie pogratulować Cezaremu Kosińskiemu, że wreszcie otrzymał propozycję na miarę swego talentu i skrzętnie z niej skorzystał, tworząc jedną z najlepszych męskich ról sezonu. Długo nie zapomnę jego skupionej, ogołoconej z emocji twarzy, skontrastowanej z radością dziecka w scenie jarmarku, czy drżenia jego głosu oraz przerażenia w oczach w finale z nożem” (blog DomagałaSięKultury). Czytaj więcej →

W ogłoszonej przez miesięcznik „Teatr” ankiecie „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020” twórcy Woyzecka zostali wymienieni w kategoriach: „Najlepsze przedstawienie”, „Najlepsza reżyseria”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsza choreografia”, „Najlepsza muzyka”, „Najlepsza rola męska”, „Najlepsza rola epizodyczna” oraz „Najciekawsze debiut”. Czytaj więcej →

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad). Fot. Krzysztof Bieliński

Jerzy Radziwiłowicz (Kapitan), Paweł Paprocki (Doktor), Cezary Kosiński (Woyzeck). Fot. Krzysztof Bieliński

Scena zbiorowa. Fot. Krzysztof Bieliński

Na zdjęciach: Woyzeck Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka | premiera w Teatrze Narodowym w sali Bogusławskiego 15 lutego 2020. Fot. Krzysztof Bieliński
Od góry:
- Anna Grycewicz (Kobieta), Oskar Hamerski (Tamburmajor), Jakub Gawlik (Muzykant), Cezary Kosiński (Woyzeck), Grzegorz Kwiecień (Żołnierz)
- na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad)
- Jerzy Radziwiłowicz (Kapitan), Paweł Paprocki (Doktor), Cezary Kosiński (Woyzeck)
- scena zbiorowa

WOYZECK Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka | premiera 15 lutego 2020 w sali Bogusławskiego
rejestracja spektaklu: 30 sierpnia 2020
kamery: Magdalena Bojdo
, Michał Januszaniec, Ewa Krasucka, Jakub Polakowski
realizacja nagrania: Michał Januszaniec


Strona przedstawienia Woyzeck

„Każdy z nas”. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem →

Ballada o najmniejszym człowieku. Woyzeck w Narodowym →

Recenzenci o Woyzecku


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj