Aktualności
Teatr Narodowy wśród najlepszych w rankingu miesięcznika TEATR
08/11/2021
Z dumą i ogromną przyjemnością informujemy, że twórcy i spektakle Teatru Narodowego zostali wymienieni w wielu kategoriach ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”.
W tegorocznej ankiecie miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021” wśród oceniających znaleźli się: Jacek Cieślak („Teatr", „Rzeczpospolita"), Tomasz Domagała (blog DOMAGAŁAsięKULTURY, selekcjoner festiwalu Boska Komedia, kurator Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie), Katarzyna Flader-Rzeszowska („Teatr"), Jacek Kopciński (redaktor naczelny „Teatru"), Jolanta Kowalska (stała współpracowniczka „Teatru"), Wiesław Kowalski (redaktor naczelny portalu teatrdlawas.pl), Aneta Kyzioł („Polityka"), Przemysław Skrzydelski (blog recenzencki e-teatr.pl – „Moroz do Skrzydelskiego, Skrzydelski do Moroza", „Nowy Tygodnik Kulturalny", „Fronda”), Maciej Stroiński (Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury), Jacek Wakar (krytyk teatralny, selekcjoner festiwalu Boska Komedia).
Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi. Fot. Magda Hueckel
W kategorii „Najlepszy teatr” TEATR NARODOWY został wymieniony przez Jacka Cieślaka, Jacka Kopcińskiego i Przemysława Skrzydelskiego.
W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Sonatę jesienną Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego wskazali – Jacek Cieślak, Katarzyna Flader-Rzeszowska oraz Wiesław Kowalski; Matkę Joannę od Aniołów Iwaszkiewicza w inscenizacji Wojciecha Farugi – Tomasz Domagała, Katarzyna Flader-Rzeszowska i Wiesław Kowalski.
W kategorii „Najlepsza reżyseria” Grzegorz Wiśniewski, reżyser Sonaty jesiennej został wyróżniony przez Jacka Cieślaka, Katarzynę Flader-Rzeszowską i Wiesława Kowalskiego, a Wojciech Faruga, inscenizator Matki Joanny od Aniołów przez Tomasza Domagałę, Katarzynę Flader-Rzeszowską oraz Wiesława Kowalskiego.
Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński
W kategorii „Najlepsza rola kobieca” zostały wyróżnione – Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej (aktorka została wskazana przez ośmiu krytyków: Jacka Cieślaka, Tomasza Domagałę, Katarzynę Flader-Rzeszowską, Jacka Kopcińskiego, Jolantę Kowalską, Wiesława Kowalskiego, Macieja Stroińskiego, Jacka Wakara) oraz Małgorzata Kożuchowska za rolę tytułową w Matce Joannie od Aniołów (wyróżniona przez Jacka Cieślaka, Jacka Kopcińskiego, Przemysława Skrzydelskiego). W tej kategorii Jacek Cieślak wymienił również Wiktorię Gorodecką za rolę Maszy w Trzech siostrach Czechowa w reżyserii Jana Englerta.
W kategorii „Najlepsza rola męska” Tomasz Domagała, Katarzyna Flader-Rzeszowska oraz Jacek Kopciński i Jolanta Kowalska wskazali Karola Pochecia za rolę Suryna w Matce Joannie od Aniołów.
Scena zbiorowa w Trzech siostrach Antona Czechowa w reżyserii Jana Englerta. Fot. Krzysztof Bieliński
W kategorii „Najlepsza rola epizodyczna” Katarzyna Flader-Rzeszowska i Jolanta Kowalska wymieniły Edytę Olszówkę, która wystąpiła w roli Małgorzaty w Matce Joannie od Aniołów. Grzegorz Małecki za rolę Kułygina w Trzech siostrach został wskazany przez Jacka Cieślaka i Katarzynę Flader-Rzeszowską, za rolę w tym przedstawieniu Jacek Cieślak oraz Wiesław Kowalski wyróżnili także Jana Frycza, który wcielił się w postać Wierszynina.
W kategorii „Najlepsza adaptacja teatralne (opracowanie tekstu)” Jacek Cieślak wskazał Grzegorza Wiśniewskiego, reżysera Sonaty jesiennej. Tomasz Domagała, Katarzyna Flader-Rzeszowska, Jacek Kopciński, Wiesław Kowalski wyróżnili Wojciecha Farugę i Julię Holewińską za Matkę Joannę od Aniołów. Maciej Stroiński wskazał Julię Holewińską, autorkę dramaturgii w tym spektaklu.
Scena zbiorowa w Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz. Fot. Magda Hueckel
W kategorii „Najlepsza scenografia” Tomasz Domagała i Katarzyna Flader-Rzeszowska wskazali Wojciecha Farugę za scenografię oraz Konrada Parola za kostiumy do Matki Joanny od Aniołów. Za scenografię Wojciecha Farugę wyróżniła także Jolanta Kowalska, a Konrada Parola za kostiumy – Maciej Stroiński.
Katarzyna Flader-Rzeszowska, Jacek Kopciński, Jolanta Kowalska za scenografię do Sonaty jesiennej wyróżnili Mirka Kaczmarka, który został też wskazany przez Tomasza Domagałę jako autor kostiumów do tego spektaklu. Jolanta Kowalska wymieniła ponadto Katarzynę Borkowską, autorkę scenografii Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz.
W kategorii „Najlepsza choreografia” Krystiana Łysonia za przygotowanie choreografii do Matki Joanny od Aniołów wyróżniła Katarzyna Flader-Rzeszowska.
W kategorii „Najlepsza muzyka” Cezary Duchnowski za kompozycje do Pikniku pod Wiszącą Skałą został wskazany przez Katarzynę Flader-Rzeszowską, Jacka Kopcińskiego, Jolantę Kowalską, Wiesława Kowalskiego i Anetę Kyzioł. Jacek Cieślak wyróżnił Agnieszkę Stulgińską za muzykę do Sonaty jesiennej, a Tomasz Domagała – Teoniki Rożynek za muzykę do Matki Joanny od Aniołów.
Ankieta miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”. Czytaj więcej →