Aktualności

Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

Ignacy Gogolewski (Konrad) w Żarze Hamptona w reż. Edwarda Wojtaszka. Premiera w Teatrze Narodowym 4 października 2007. Fot. Stefan Okołowicz


Zmarł Ignacy Gogolewski – romantyk i ironista, jeden z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

Przeżył niespełna 91 lat. Jego kariera rozpoczęła się w Teatrze Polskim w Warszawie, gdzie zdobył sławę rolą Gustawa–Konrada w pierwszych powojennych Dziadach Adama Mickiewicza, wyreżyserowanych tam przez Aleksandra Bardiniego (1955).

Po raz pierwszy był aktorem Teatru Narodowego w latach 1962–1965, za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Z ogromnym powodzeniem grał tu szereg ról w dziełach klasyki różnych wieków i kultur (Dionizos w Żabach Eurypidesa, Neron w Brytanniku Jeana Racine’a, rola tytułowa w Ryszardzie II Williama Shakespeare’a, Trofimow w Wiśniowym sadzie Antona Czechowa), a także w polskim repertuarze XIX i XX wieku (Gustaw w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry, Morwicz w Wilkach w nocy Tadeusza Rittnera, Janek w Moście Jerzego Szaniawskiego). Obsadzony jako tytułowy bohater Kordiana Juliusza Słowackiego, wystawionego przez Dejmka na dwustulecie Teatru w roku 1965, wszedł w konflikt z reżyserem odmiennie niż on interpretującym tę rolę i po premierze opuścił zespół. Powrócił do Teatru Narodowego w 2000 roku, zaproszony przez ówczesnego dyrektora Jerzego Grzegorzewskiego i pozostał w zespole aż do przejścia na emeryturę w roku 2009; okazjonalnie występował potem na macierzystej scenie aż do początku obecnego sezonu teatralnego.

Jako aktor uważany był za kontynuatora tradycji Kazimierza Junoszy-Stępowskiego, do którego sam też odwoływał się chętnie. O jego roli w Brytanniku pisała Leonia Jabłonkówna: „interpretacja opiera się tu na drobiazgowej i przenikliwej analizie psychologicznej, ujętej jednak w karby nowoczesnego stylu gry. Sugestywność i konkretność przekazywanego wizerunku, autentyzm i prawidłowość procesu psychicznego, przychwyconego niejako «in statu nascendi», osiągnięto tu … poprzez wyostrzoną wrażliwość, intuicję i jasnowidztwo diagnosty, zafascynowanego wizją pewnego przypadku klinicznego”. „Gogolewski … przejrzał Nerona, podpatrzył jak na rentgenowskiej kliszy wszystkie tajemnice jego organizmu i przekazuje je z jakąś drapieżną pasją odkrywcy”.

Dystans do odgrywanych przezeń postaci, charakterystyczny był też dla jego drugiego okresu w Teatrze Narodowym. Wspólny tym postaciom był również dystans do świata, w którym działają, ich dyskretna wyniosłość, wystudiowane i świadomie modulowane zachowania podszyte ironią. Gogolewski znakomicie odnalazł się teraz w roli Laurentego z Na czworakach Tadeusza Różewicza, a także w postaciach gombrowiczowskich: zaskakująco starego Szarma w Operetce Jerzego Grzegorzewskiego, czy też Wuja Konstantego – Króla Ignacego – Hrabiego Himalaj w Błądzeniu Jerzego Jarockiego. Drugi typ tworzonych przez niego w tym okresie figur stanowili osamotnieni arystokraci, z odległości przeżytych  lat i nabytego doświadczenia obserwujący szaleństwa otoczenia: Eustachy w Ostatnim Tomasza Łubieńskiego, Jan z Gandawy w Ryszardzie II Williama Shakespeare’a, Konrad w Żarze Christophera Hamptona.

Już będąc emerytem wziął udział w jubileuszowym Kordianie Teatru Narodowego (2015, reż. Jana Englerta) jako on sam – Kordian sprzed pięćdziesięciu lat, uosobienie tradycji tej sceny.

Po raz ostatni wyszedł na nią w roku 2021, jednak pamięć o nim pozostanie tu długo.

Artysta zmarł 15 maja. Msza święta pożegnalna odbędzie się 23 maja, o godz. 11:00 w Kościele Środowisk Twórczych na placu Teatralnym w Warszawie. Po mszy nastąpi przejazd do Otwocka, gdzie śp. Ignacy Gogolewski zostanie pochowany w grobie rodzinnym na cmentarzu parafii św. Wincentego a Paulo.

Paulina Kinaszewska (Albertynka), Ignacy Gogolewski (Hrabia Szarm), Waldemar Kownacki (Lokaj Władysław), Sławomir Federowicz (Złodziejaszek). Fot. Wojciech Plewiński
Paulina Kinaszewska (Albertynka), Ignacy Gogolewski (Hrabia Szarm), Waldemar Kownacki (Lokaj Władysław), Sławomir Federowicz (Złodziejaszek) w Operetce Gombrowicza w reż. Jerzego Grzegorzewskiego. Premiera w Teatrze Narodowym 25 czerwca 2000. Fot. Wojciech Plewiński
Ignacy Gogolewski (Laurenty), Bożena Stachura (Dziewczyna). Fot. Piotr Grześczyk
Ignacy Gogolewski (Laurenty), Bożena Stachura (Dziewczyna) w Na czworakach Różewicza w reż. Kazimierza Kutza. Premiera w Teatrze Narodowym 26 stycznia 2001. Fot. Piotr Grześczyk

Na pierwszym planie: Ewa Wiśniewska (Hrabina), Ignacy Gogolewski (Hrabia), Marek Barbasiewicz (Proboszcz), Jarosław Gajewski (Adiutant). Fot. Stefan Okołowicz
Na pierwszym planie: Ewa Wiśniewska (Hrabina), Ignacy Gogolewski (Hrabia), Marek Barbasiewicz (Proboszcz), Jarosław Gajewski (Adiutant) w Błądzeniu wg Gombrowicza w reż. Jerzego Jarockiego. Premiera w Teatrze Narodowym 29 maja 2004. Fot. Stefan Okołowicz

Role Ignacego Gogolewskiego w Teatrze Narodowym:

  • Międzynarodowy Dzień Teatru 2023

    Wspólne święto nas wszystkich – ludzi teatru i widzów! Z tej okazji dziękujemy wszystkim tym, dla których teatr jest ważnym miejscem spotkań. Bądźmy razem!

  • Aktorki i aktorzy TN z Medalami Gloria Artis

    Małgorzata Kożuchowska, Sławomira Łozińska, Jarosław Gajewski i Arkadiusz Janiczek zostali uhonorowani Medalami Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze ALICJI KRAINY CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • TARTUFFE – odwołane kwietniowe spektakle

    Z przykrością informujemy, że z powodu choroby aktora spektakle Tartuffe’a w dniach 4 i 5 kwietnia zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety.  




  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj