Aktualności
Podsumowanie sezonu 2021/2022 w Teatrze Narodowym
27/06/2022
Sezon 2021/2022 wciąż toczył się w cieniu pandemii. W tym czasie zrealizowaliśmy cztery premiery, a nasi aktorzy zostali wyróżnieni nagrodami. Wydaliśmy niezwykłą monografię Dejmek Magdaleny Raszewskiej, kontynuowaliśmy cykl SCENA MŁODYCH oraz wyruszyliśmy w teatralną podróż z uczennicami i uczniami dwóch warszawskich szkół, prowadząc edukacyjny projekt KLASA TN. Miniony sezon był naznaczony wojną – solidaryzujemy się z okupowaną przez Rosję Ukrainą, podziwiamy jej obrońców. Dzieci ewakuowane z wojennych terenów zaprosiliśmy na pokazy Pchły Szachrajki.
W sezonie 2021/2022 na trzech scenach zagraliśmy 403 przedstawienia, a Teatr odwiedziło ponad 59 900 widzów. Dziękujemy wszystkim Państwu za życzliwą obecność, wspólne emocje, wsparcie oraz dzielenie się przemyśleniami i refleksjami.
Jerzy Radziwiłowicz (Malvolio), Wiktoria Gorodeckaja (Oliwia) w Wieczorze Trzech Króli albo Co chcecie Williama Shakespeare’a w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Krzysztof Bieliński
◊ PREMIERY
W sezonie 2021/2022 przygotowaliśmy trzy premierowe spektakle oraz prapremierę.
Na scenie przy Wierzbowej Paweł Miśkiewicz zrealizował Zamek→ Kafki, przypowieść o ludzkim losie badającą granice wolności i możliwego kompromisu, z Dominiką Kluźniak w głównej roli K. Maciej Wojtyszko wyreżyserował dramat swojego autorstwa – Barona Münchhausena dla dorosłych→, sztukę zainspirowaną perypetiami słynnego awanturnika i mistyfikatora, w którego wcielił się Jan Englert.
W sali Bogusławskiego przenosiliśmy się na książęce i królewskie, ale jednak bardzo różne dwory. Piotr Cieplak zaprosił widzów na nasycony muzyką Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie→, w którym w feerii płynących ze sceny dźwięków śledzimy gry pozorów, przyglądamy się miłości w jej najróżniejszych barwach i odmianach. Wieczór Trzech Króli znalazł się w finale Konkursu o Złotego Yoricka na najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Stratfordczyka – 3 sierpnia spektakl przedstawimy na 26. Festiwalu Szekspirowskim →.
Grzegorz Wiśniewski sięgnął po Marię Stuart→ Schillera, klasyczny dramat o ludzkich namiętnościach wplecionych w bezwzględną machinę historii i politycznych gier o władzę. W roli Elżbiety, królowej Anglii występuje Danuta Stenka, w roli Marii Stuart, królowej Szkocji oglądamy Wiktorię Gorodecką.
◊ NAGRODY ZA KREACJE AKTORSKIE
Jesteśmy niezwykle dumni z dokonań artystycznych naszych aktorów. W minionym sezonie aktorski prym wiodła Danuta Stenka – rola Charlotty w Sonacie jesiennej→ Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego przyniosła jej wiele nagród: Grand Prix na 61. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych →, Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Teatr” →, Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza →, nagrodę aktorską na 14. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym BOSKA KOMEDIA w Krakowie →. Zuzanna Saporznikow za rolę Ewy w Sonacie jesiennej również została doceniona przez Jury 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych – otrzymała Specjalną Nagrodę Aktorską dla aktorki na początku drogi artystycznej →.
Justynę Kowalską i Mateusza Rusina wyróżniono trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego →.
Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

Justyna Kowalska, Mateusz Rusin w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Fot. Tomasz Urbanek / East News

Oklaski po pokazie warsztatu UKOCHANIE pod opieką artystyczną Anny Gryszkówny (4 czerwca 2022). Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
◊ SCENA MŁODYCH
W sezonie 2021/2022 Teatr Narodowy promował najbardziej wartościowe próby teatralne studentów Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zapraszaliśmy na Kamień→ wg Bronki Nowickiej w reżyserii Sławomira Narlocha oraz na Ćwiczenia z „Wesela”→ na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego w realizacji Wojciecha Malajkata. Prezentowaliśmy także Lunapark. Piosenki Grzegorza Ciechowskiego→ w reżyserii Anny Sroki-Hryń, z aranżacjami Mateusza Dębskiego. Muzyczny spektakl w marcu 2022 został włączony do repertuaru Teatru.
◊ KLASA TN – PROJEKT EDUKACYJNY
Przez niemal rok pracowaliśmy z uczennicami i uczniami warszawskich szkół – Szkoły Podstawowej nr 12 im. Powstańców Śląskich oraz XXXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Jarosława Dąbrowskiego. Prowadziliśmy pilotażowy program edukacyjny KLASA TN→ – młodzież oglądała spektakle z repertuaru Teatru Narodowego, poznawała jego historię, tajniki techniki i rzemiosł teatralnych, brała udział w zajęciach organizowanych na scenie, w pracowniach i biurach. Odbywały się warsztaty, wycieczki po teatrze, wykłady, a przed wszystkim praca sceniczna. 3 i 4 czerwca 2022 uczennice i uczniowie z XXXVII LO, pod okiem Anny Gryszkówny, stworzyli pokaz warsztatowy Ukochanie→. Widzowie podróżowali przez epoki, miłosne konwencje i, co najważniejsze, przez emocje. 9 czerwca 2022 uczennice i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 12 pod opieką artystyczną Kacpra Matuli przedstawili pokaz warsztatowy Bobo→ – opowieść o dojrzewaniu, mierzeniu się z rzeczywistością i upływającym czasem.

◊ PCHŁA SZACHRAJKA DLA DZIECI Z UKRAINY
3 maja 2022 zorganizowaliśmy dwa specjalne pokazy Pchły Szachrajki Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk, na które zaprosiliśmy dzieci ewakuowane z ogarniętej wojną Ukrainy→. Ukraiński przekład utworu, autorstwa Natalki Śniadanko, czytała Lilia Kryweć, aktorka i wykładowczyni, z którą mamy przyjemność współpracować w ramach rezydencji artystycznej→, programu organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Było nam niezmiernie miło spotkać się z wyjątkowymi gośćmi oraz ich opiekunami. Jeden z pokazów został przygotowany przy współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Ukrainy.

Przypominamy 55. rocznicę premiery Kordiana Juliusza Słowackiego w reżyserii Kazimierza Dejmka. Fot. Franciszek Myszkowski / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
◊ HISTORIA W NARODOWYM
Szacunek do historii teatru i kultury polskiej oraz twórców związanych z Narodową Sceną znajdował swoje odbicie w publikowanych tekstach. Nawiązywaliśmy także do ważnych rocznic: Roku Tadeusza Różewicza, Roku Cypriana Kamila Norwida, Roku Romantyzmu Polskiego. Z okazji dwusetlecia urodzin Norwida odbyło się specjalne wydanie Ostrego Dyżuru Poetyckiego→. Aktorki i aktorzy Teatru Narodowego przypomnieli jego utwory – od tych najbardziej rozpoznawalnych, takich jak wiersze: Moja ojczyzna, W Weronie, do mniej znanych, wśród których znalazły się wyjątki z poematu Quidam i wygłoszonego w Paryżu w 1869 roku odczytu Rzecz o wolności słowa.

Kadry z filmu dokumentalnego Nekrošius. Początek Audronisa Liugi
◊ TEATR MÓJ WIDZĘ…– ROZMOWY Z AKTORKAMI I AKTORAMI TEATRU NARODOWEGO
Teatr Narodowy był partnerem projektu TEATR MÓJ WIDZĘ – cyklu rozmów o teatrze w ramach projektu „Kultura Otwarta”→. Kinga Ilgner rozmawiała z Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem o ich artystycznej drodze, pracy na scenie, zawodzie aktorskim oraz postrzeganiu teatru.
◊ WYDARZENIA POŚWIĘCONE WYBITNYM REŻYSEROM
W tym sezonie nie zabrakło też wydarzeń poświęconych wybitnym reżyserom związanym z Narodową Sceną. W maju odbyły się dwa wydarzenia nawiązujące do twórczości Eimuntasa Nekrošiusa. We współpracy z Ambasadą Republiki Litewskiej w RP i Litewskim Instytutem Kultury zorganizowaliśmy pokaz filmu biograficznego Nekrošius. Początek w reżyserii Audronisa Liugi→. Esej dokumentalny złożony ze zdjęć i materiałów filmowych przybliżył nam pierwszy okres twórczości litewskiego reżysera. Podczas panelu dyskusyjnego Nekrošius w kontekście→ rozmawialiśmy o Dziadach Nekrošiusa w kontekście innych współczesnych polskich realizacji tego dramatu, na kanwie wydanej przez Instytut Teatralny i nominowanej do Nagrody PTBT książki Zbigniewa Majchrowskiego Krypta Gustawa. W repertuarze Teatru Narodowego nadal pozostają realizacje przygotowane przez Eimuntasa Nekrošiusa – Mickiewiczowskie Dziady→ i Ślub→ Gombrowicza.
Teatr Narodowy był także partnerem odbywającej się w Akademii Teatralnej w dniach 16 i 17 maja 2022 konferencji naukowej Grzegorzewski. Wrażliwość. Wyobraźnia→. Wybitny inscenizator był reżyserem oraz dyrektorem artystycznym Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

Magdalena Raszewska, Dejmek, Teatr Narodowy, Warszawa 2021
◊ DEJMEK – KSIĄŻKA O LEGENDARNYM DYREKTORZE TEATRU NARODOWEGO
Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą publikację książkową z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze i widowiskach, wydaną w roku 2021→. Publikacja jest pierwszą monografią Kazimierza Dejmka, jednego z najważniejszych powojennych artystów polskiej sceny: aktora, reżysera, działacza politycznego, legendarnego dyrektora Teatru Narodowego w latach 1962–1968, twórcy Dziadów z roku 1967, wreszcie ministra kultury w wolnej Polsce. Autorka książki, prof. Magdalena Raszewska, przedstawia niejednoznaczny i skomplikowany życiorys artysty na tle powojennej – kulturowej, politycznej i społecznej – historii Polski.
◊ WIDZIMY SIĘ PO WAKACJACH!
Dziękujemy Państwu za życzliwą obecność! Zapraszamy do Teatru Narodowego po przerwie wakacyjnej – udostępniliśmy już repertuary wrześniowy→ i październikowy→. Wracamy na scenę 10 września, ale nie zwalniamy tempa – już trwają prace nad premierami sezonu 2022/2023→. Wojciech Faruga przygotowuje Dekalog→ Kieślowskiego i Piesiewicza, Michał Zadara pracuje nad Księgami Jakubowymi Tokarczuk, Jan Englert mierzy się z Molierowskim Mizantropem. W planach mamy także premierę spektaklu Alicji Kraina Czarów wg Carolla w inscenizacji Sławomira Narlocha oraz Rzekę Buttewortha, którą będzie reżyserował Filip Gieldon.