Aktualności
Deklaracja dostępności
01/03/2024
Teatr Narodowy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Teatru Narodowego w Warszawie – www.narodowy.pl.
Data publikacji strony internetowej: 2014-09-01, data ostatniej istotnej aktualizacji strony internetowej: 2021-07-29. Strona internetowa Teatru Narodowego jest niezgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Niezgodności wymieniono poniżej:
1. Obrazom na stronie internetowej brakuje alternatywnego opisu treści lub jest ona źle umiejscowiona.
2. Nie wszystkie materiały wideo posiadają napisy.
3. Filmy nie zawierają ścieżki dialogowej z opisami dla osób niesłyszących.
4. Audiodeskrypcja albo alternatywa dla mediów (nagranie) / Audiodeskrypcja (nagranie) – brakuje odpowiednich materiałów audio w materiałach wideo lub opisów tekstowych materiałów wideo.
5. Brakuje opisu duplikujących się menu nawigacyjnych i ujednolicenia ich elementów; brakuje możliwości wejścia do submenu przy korzystaniu z klawiatury, brakuje wizualnego bodźca przy wyborach pozycji z menu.
6. Brakuje wyraźnych i opisanych elementów nawigacji w Galerii w dziale Spektakli.
7. Niepoprawne wyświetlanie menu głównego w rozdzielczościach tabletowych, zarówno w pionie, jak i w poziomie.
8. Konieczność rozszerzenia pola służącego do wpisania adresu e-mail w dziale Newsletter w celu zapewnienia zrozumiałej prezentacji treści.
9. Użycie koloru – brakuje dodatkowego wyróżnika wyboru przy wszystkich odnośnikach na stronie, brakuje podświetlenia wyborów klawiaturą.
10. Kontrast (minimalny) – konieczność poprawienia elementów, takich jak przycisk „Kup bilet”, konieczność poprawienia podświetlenia pozycji menu, brakuje trybu zwiększonego kontrastu.
11. Brakuje możliwości zmiany wielkości tekstów nagłówka i menu.
12. Na podstronie Edukacja użyty został tekst na obrazkach bez alternatywy w postaci tytułu łącza poniżej bądź bez opisu obrazka. W spektaklu Czekając na Godota został użyty tekst na obrazie bez odpowiednika w tekście oraz bez opisu obrazka.
13. Wszystkie podstrony w wersji mobilnej posiadają błędy interlinii tekstu w submenu oraz w sąsiedztwie obrazków.
14. Możliwość pominięcia bloków – brakuje odnośnika „Przejdź do treści” widocznego tylko dla czytników ekranu.
15. Tytuły stron – poprawienie w tym zakresie strony Newsletter oraz podstrony Kontakt.
16. Cel linku (w kontekście) – niektórym łączom brakuje kontekstu, brakuje opisów wyjaśniających przeznaczenie łącz dla czytników ekranu.
17. Nagłówki i etykiety – brakuje odpowiednich opisanych pól w formularzach na podstronach Newsletter oraz na stronie w wynikami wyszukiwania.
18. Fokus jest niewidoczny przy obsłudze za pomocą klawiatury.
19. W wersji mobilnej brakuje możliwości obsługi galerii gestem jednopunktowym.
20. Brakuje opisów oraz ikon guzików wysyłających formularz w dziale Newsletter oraz brakuje oznaczenia guzika wyszukiwania w menu głównym
21. Brakuje oznaczeń łącz do zmiany języka odpowiednimi atrybutami językowymi.
22. Konieczność zmiany formy nawigacji po submenu w wersji mobilnej, zmiana fokusu wewnątrz elementu powoduje automatyczne przejście na podstronę.
23. Konsekwentna nawigacja – brakuje ujednolicenia elementów nawigacji; elementy powtarzają się w menu głównym oraz dolnym bez zachowania konsekwencji w działaniu oraz treści; zachowania submenu różnią się w wersji mobilnej i desktopowej.
24. Konsekwentna identyfikacja – guzik strzałki w wynikach wyszukiwania ma taki sam wygląd (strzałka) co linki otwierane zewnętrznie na podstronie Kontakt; brakuje wyraźnego odróżnienia tych funkcjonalności innymi ikonami.
25. Brakuje etykiet na podstronach, gdzie wprowadzane są dane (Newsletter oraz wyszukiwarka); brakuje umowy prawnej dla użytkownika.
26. Brakuje jasnego oznaczenia formularza do podania prawidłowego adresu e-mail na podstronie Newsletter; brakuje pola o wartości „e-mail”.
27. Parsowanie – kod strony zawiera archaizmy.
28. Brakuje oznakowania ARIA dla elementów typu „pop up” w menu nawigacyjnym oraz w niektórych innych elementach na stronie.
29. Brakuje komunikatów o stanie w postaci atrybutów „role” na podstronie Newsletter oraz w wynikach wyszukiwania.
Deklarację sporządzono dnia: 2024-03-01
Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: nazwa podmiotu zewnętrznego – Tokyo Studio Piotr Gorzkowski
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Rafał Kośka, e-mail: rkoska@narodowy.pl, telefon: 22 69 20 857
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich – www.rpo.gov.pl →.
Dostępność architektoniczna
Informacje ogólne
Teatr Narodowy dysponuje trzema scenami znajdującymi się w dwóch budynkach:
– sala Bogusławskiego znajduje się w budynku głównym usytuowanym przy pl. Teatralnym 3,
– scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego oraz scena Studio znajdują się w budynku technicznym usytuowanym przy ul. Wierzbowej 3 (wejście od strony ul. Fredry).
Gmach Teatru Narodowego, w istniejącej formie, został oddany do użytku w 1997 roku po pożarze w roku 1985. Wyposażenie Teatru spełnia wymogi techniczne wynikające z ówczesnych przepisów.
Dojazd komunikacją miejską
Wykaz środków komunikacji miejskiej zamieszczony jest w zakładce „Kontakt” → na stronie internetowej www.narodowy.pl.
Parking
W bezpośrednim sąsiedztwie Teatru znajdują się ogólnodostępne miejsca postojowe w ramach Warszawskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Wyznaczone miejsca dla osób niepełnosprawnych umieszczone są na parkingu na pl. Teatralnym.
Dostęp do scen
Na widowniach wszystkich scen miejsca dla osób z ograniczeniami ruchowymi przygotowywane są na podstawie wcześniejszego zgłoszenia (szczegółowe informacje znajdują się w zakładce „Sprzedaż biletów, bezpieczeństwo sanitarne” → na stronie internetowej www.narodowy.pl; akapit „Teatr bez barier”). Do teatru można wejść z psem asystującym.
sala Bogusławskiego
Wejście do strony pl. Teatralnego usytuowane jest na poziomie chodnika, bez progów. Prowadzi przez drzwi dwuskrzydłowe, spełniające wymagania kontrastowości. Duża przestrzeń pomiędzy drzwiami wejściowymi a drzwiami do holu kasowego.
Na zewnątrz budynku zamontowany jest przycisk umożliwiający wezwanie pracownika Teatru, który pomaga otworzyć drugie skrzydło drzwi. Od strony wyjściowej zamontowane są zamki przeciwpaniczne.
Kasa biletowa znajduje się blisko wejścia i wyposażona jest w pętlę indukcyjną. Godziny otwarcia kasy opublikowane są w zakładce „Kontakt” → na stronie internetowej www.narodowy.pl.
Kasa, szatnia, winda osobowa usytuowane są na poziomie wejścia.
Toalety dla osób z niepełnosprawnościami umieszczone są na piętrze I i II. Toalety na piętrze I wyposażone są w komfortki. Dostęp z poziomu wejścia za pomocą windy, bez dodatkowych schodów. Toalety wyposażone są w przyciski alarmowe z informacjami dźwiękową i optyczną.
scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wejście od strony ul. Fredry usytuowane jest na poziomie chodnika, prowadzi przez drzwi dwuskrzydłowe, bez progów. Na zewnątrz budynku zamontowany jest przycisk umożliwiający wezwanie pracownika Teatru, który pomaga otworzyć drugie skrzydło drzwi.
Szatnia, kasa biletowa, foyer, toaleta dla osób niepełnosprawnych są dostępne na poziomie wejścia do budynku. Kasa biletowa znajduje się blisko wejścia i wyposażona jest w pętlę indukcyjną. Godziny otwarcia kasy opublikowane są w zakładce „Kontakt” → na stronie internetowej www.narodowy.pl.
Toaleta dla osób niepełnosprawnych wyposażona jest w przycisk alarmowy z informacjami dźwiękową i optyczną.
Dodatkowa toaleta dla osób niepełnosprawnych umieszczona jest na poziomie -I. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie windy osobowej.
Wejście na widownię wyposażone jest w podnośnik platformowy do transportu wózków. Podnośnik wyposażony jest w sterowanie na platformie.
scena Studio
Znajduje się na III piętrze budynku technicznego. Wejście do budynku, kasa, szatnia oraz toalety dla osób niepełnosprawnych są wspólne ze sceną przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego. Wejście na poziom widowni prowadzi po schodach oraz windą osobową.
Dodatkowe udogodnienia
Sala Bogusławskiego wyposażona jest w system elektronicznych urządzeń wspomagających słyszenie. Umożliwiają one osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie słuchu indywidualny odsłuch akcji scenicznej. Słuchawki do indywidualnego odsłuchu można wypożyczyć u pracowników obsługi widowni (szczegółowe informacje znajdują się w zakładce „Sprzedaż biletów, bezpieczeństwo sanitarne” → na stronie internetowej www.narodowy.pl; akapit „Teatr bez barier”).