Aktualności
Wojciech Faruga uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego
01/09/2023
Wojciech Faruga podczas prób Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza. Fot. Marta Ankiersztejn
Wojciech Faruga za reżyserię Dekalogu→ Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza w Teatrze Narodowym został uhonorowany przyznawaną przez miesięcznik „Teatr” Nagrodą im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2022/2023→. Serdecznie gratulujemy!
Coroczne nagrody miesięcznika „Teatr”, w tym wręczaną od 1976 roku Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera sezonu teatralnego, przyznało jury w składzie: Dominik Gac, Katarzyna Flader-Rzeszowska, Szymon Kazimierczak, Jacek Kopciński (przewodniczący), Katarzyna Tokarska-Stangret.
Dekalog→, którego premiera odbyła się 8 października 2022 roku, jest drugą realizacją Wojciecha Farugi w Teatrze Narodowym, w 2020 roku reżyser przygotował tu Matkę Joannę od Aniołów→ Jarosława Iwaszkiewicza.
W swoim drugim zrealizowanym na Narodowej Scenie przedstawieniu Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, by opowiedzieć o lęku, bezradności, ale także o nadziei i sile, o tym, co nas kształtuje oraz o sensie i konsekwencjach danych przez Boga nakazów. „Całkiem niedawno, kiedy obserwowaliśmy przedpandemiczną i przedwojenną rzeczywistość, wydawało się, że wszystko jest mniej więcej przewidywalne i poruszamy się w jakiejś racjonalności… – mówił reżyser przed premierą. – Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co jest złe, co trzeba, a czego nie wolno są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne. Z mocą powracają te wszystkie pytania Kieślowskiego o podstawowe zasady, w które nigdy nie można zwątpić”. (rozmowa z Wojciechem Farugą →)
Adam Szczyszczaj, Małgorzata Kożuchowska, Paweł Brzeszcz, Mateusz Kmiecik w Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Natalia Kabanow
„Reżyser nie aktualizuje więc Dekalogu, ale go też nie rekonstruuje. Raczej współcześnie performuje – pytania, które kiedyś postawili sobie twórcy filmu, uznając za ważne, a ich biblijny kontekst za uniwersalny – pisał po premierze Jacek Kopciński w „Teatrze”. – [...] twórcy Dekalogu nie tylko performują »piekło etyczne«, ale też wspólnymi siłami szukają z niego wyjścia. Jest nim współczucie dla najsłabszych – w planie moralnym, a także uznanie wartości dylematu etycznego – w planie poznawczym i artystycznym. Jeśli wyjście to zakłada jakąś walkę, to tylko z samym sobą, i o to, by nie krzywdzić innych ludzi”. Czytaj więcej →
Informacje na facebookowym profilu miesięcznika „Teatr”→
Informacje w portalu e-teatr→
Strona spektaklu Dekalog→
Recenzje Dekalogu→