Aktualności
Martyna Kander nagrodzona za scenografię do „Alicji Krainy Czarów”
05/10/2023
Martyna Kander zajęła trzecie miejsce w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023→ w kategorii najlepsza scenografia musicalowa→ za spektakl Alicji Kraina Czarów→. Dziękujemy za oddane głosy!
Scena zbiorowa w Alicji Krainie Czarów wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn
2 października na scenie Teatru Muzycznego w Poznaniu w ramach Festiwalu CZAS NA TEATR został po raz pierwszy rozstrzygnięty Ogólnopolski Plebiscyt Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023, zorganizowany przez pasjonatki teatru: Marię Zysiak, Kingę Chwiałkowską oraz Sandrę Duraj. W plebiscycie wzięło udział blisko 4 tysiące widzek i widzów z całej Polski. Głosowanie przeprowadzono także wśród twórców internetowych, zajmujących się popularyzowaniem musicalu.
Dziękujemy za głosy oddane na Martynę Kander, która do spektaklu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha stworzyła zarówno scenografię, jak i kostiumy!
Martyna Kander od 2023 roku jest etatową scenografką Teatru Narodowego. Biogram Martyny Kander →
Recenzenci o scenografii i kostiumach:
Bartłomiej Bobrowski (Gryf), Ewa Konstancja Bułhak (Alicja), Mikołaj Wachowski (Synek), Oskar Hamerski (Niby Żółw), Cezary Kosiński (Syn) w Alicji Krainie Czarów wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn
„Scenografia i kostiumy Martyny Kander były bardzo zróżnicowane – od prostego, współczesnego stroju Alicji, jej Synka i dorosłego Syna, poprzez okazałe kostiumy Królowej i Króla Kier utrzymane w monarszych purpurach, po bajecznie ubrane postaci ze świata Alicjowych przygód. Podobnie scenografia – prosta, ograniczona do dwóch wielkich krzeseł, gdy Alicja się zmniejszyła, czy kilku graniastosłupów będących lasem, po podwodny świat Niby Żółwia i pełną drobiazgów przestrzeń zdominowaną przez zegary, które nie tyle pokazują czas, ile go zatrzymują” – pisze Marzena Kuraś w portalu Teatrologia.info.
„Jest pięknie – malownicza scenografia Martyny Kander z rozmachem buduje obraz krainy czarów, w którym czas się zatrzymuje, a namacalna bliskość między wyobrażonymi istotami wzrusza – zauważa Tomasz Miłkowski w „Dzienniku Trybuna”. – Już pierwsza scena spektaklu, która ukazuje widzom przedziwny skład rozmaitych zatrzymanych zegarów zapiera dech. Mnogość zegarów, ich wyglądów i rozmiarów stawia pod znakiem zapytania samą istotę czasu i sens jego odmierzania, budzi zachwyt swoim rozmachem i zakomponowaniem przestrzeni. – Takich zaskakujących pięknem obrazów jest w tej „Alicji” więcej, by tylko wspomnieć o urodzie grupy defilujących przez scenę flamingów czy prostocie lasu niepamięci, w którym światło i sugestia ogromu stają się metaforą kruchości człowieka wobec ogromu i potęgi świata zewnętrznego.
„Urokliwa scenografia i starannie dopracowane kostiumy zaprojektowane przez Martynę Kander stanowią równie ważny element spektaklu, wzbogacając kompozycję całości i nadając jej jeszcze większy smak oraz czar” – pisze Anna Czajkowska z portalu Teatr dla Wszystkich.
„Pod powiekami zostają także kołyszące się na wysokich szyjach różowe głowy flamingów i wiele zaskakujących form scenografii, kostiumów i charakteryzacji stworzonych przez Martynę Kander” – odnotowuje Szymon Kazimierczak na łamach „Teatru”.
Recenzje przedstawienia →