Aktualności
Podsumowanie sezonu 2023/2024
01/07/2024
W sezonie 2023/2024 przygotowaliśmy 6 premier, zagraliśmy 383 przedstawienia, a Teatr odwiedziło 75 387 osób. Dziękujemy Państwu za obecność, inspirujące spotkania, wspólne teatralne wieczory i artystyczne przeżycia!
Przygotowaliśmy już repertuar jesienny→. Do zobaczenia we wrześniu!
Dominika Kluźniak (Kordelia / Błazen), Ireneusz Czop (Hrabia Kent), Jan Englert (Lear, król Brytanii) w Królu Learze Williama Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Marta Ankiersztejn
◊ PREMIERY
W sezonie 2023/2024 przygotowaliśmy 6 premier. Od Shakespeare’a poprzez Fredrę, Strindberga, von Horvátha, Becketta aż po dramat najnowszy autorstwa Małgorzaty Maciejewskiej.
Na dużej scenie Teatru, w Sali Bogusławskiego przedstawiliśmy wielki Szekspirowski traktat o naturze ludzkiej i rozpadzie świata – Króla Leara→ w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, z Janem Englertem w roli tytułowej oraz śmieszną i jednocześnie gorzką teatralną opowieść o największym polskim komediopisarzu – spektakl Fredro. Rok Jubileuszowy→ w realizacji Jana Englerta. Przedstawienie pokazaliśmy także na 30. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
Na Scenie przy Wierzbowej Małgorzata Bogajewska zrealizowała Opowieści Lasku Wiedeńskiego→ von Horvátha, opowieść o świecie w momencie przesilenia, społeczeństwie, w którym rodzi się faszyzm i drobnomieszczańskiej mentalności, a Sławomir Narloch przedstawił sceniczną interpretację Gry snów→, wizyjnej sztuki Strindberga o ludzkiej wędrówce przez życie, w której nadzieja przeplata się z cierpieniem, a smutek ze śmiesznością.
W kameralnym wnętrzu Sceny Studio przedstawiliśmy Czekając na Godota→ Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka, rzecz o poszukiwaniu sensu tego świata i heroicznym ludzkim trwaniu oraz dramat najnowszy – wyróżnioną Nagrodą Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza sztukę Feblik→ Magdaleny Maciejewskiej w reżyserii Leny Frankiewicz, rozgrywającą się w magicznej, niby-wiejskiej rzeczywistości opowieść o dojrzewaniu w dusznej społeczności.
Ewa Wiśniewska (Jakobina) w Baronie Münchhausenie dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki. Fot. Krzysztof Bieliński
◊ NAGRODY I JUBILEUSZE
Jesteśmy dumni i szczęśliwi, ponieważ twórcy, z którymi mamy zaszczyt i przyjemność współpracować, zostali wyróżnieni nagrodami.
Wojciech Faruga za reżyserię Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza w Teatrze Narodowym został uhonorowany przyznawaną przez miesięcznik „Teatr” Nagrodą im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2022/2023→.
Jerzy Radziwiłowicz został laureatem Nagrody im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za kreacje aktorskie na deskach Teatru Narodowego→. Wybitnego aktora, którego na scenie podziwiamy już od ponad 50 lat, na Narodowej Scenie możemy obecnie oglądać w rolach: Starego Kordiana w Kordianie Słowackiego w reżyserii Jana Englerta, a także Grafa w Ułanach Rymkiewicza, Malvolia w Szekspirowskim Wieczorze Trzech Króli, Vladimira w Czekając na Godota Becketta – spektaklach Piotra Cieplaka. Jest Jakubem Frankiem w Księgach Jakubowych wg Tokarczuk w realizacji Michała Zadary, wciela się w tytułową postać Bruscona w Komediancie Bernharda przygotowanym przez Andrzeja Domalika.
Martyna Kander zajęła trzecie miejsce w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023 w kategorii najlepsza scenografia musicalowa→ za dekoracje do spektaklu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w inscenizacji Sławomira Narlocha.
W 2024 roku obchodziliśmy jubileusz pracy artystycznej Ewy Wiśniewskiej→, 7 marca 2024 roku minęło 60 lat, od kiedy wybitna aktorka stanęła na zawodowej scenie po raz pierwszy. Obecnie znakomitą artystkę w Teatrze Narodowym możemy podziwiać w rolach: Laury I w Kordianie Słowackiego w inscenizacji Jana Englerta, Pani Appleyard w Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz, Jakobiny w Baronie Münchhausenie dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki, a także w spektaklu przygotowanym przez Jana Englerta Fredro. Rok Jubileuszowy.
Zza kulis: Danuta Stenka (Charlotta), Zuzanna Saporznikow (Ewa) | 100. przedstawienie Sonaty jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego | 7 kwietnia 2024. Fot. Marta Ankiersztejn
◊ PRZEDSTAWIENIA – POŻEGNANIA I JUBILEUSZE
W sezonie 2023/2024 pożegnaliśmy przedstawienia wybitnych reżyserów, z którymi mieliśmy zaszczyt współpracować – zmarłych w 2018 roku Eimuntasa Nekrošiusa i Jacques’a Lassalle’a.
W listopadzie 2023 w Jaunimo Teatras w Wilnie pożegnaliśmy Ślub→ Gombrowicza, ostatnie przedstawienie wizjonera teatru, Eimuntasa Nekrošiusa. Wybitny twórca sięgnął po jeden z najważniejszych polskich dramatów XX wieku i stworzył wypełniony groteską obraz budowania międzyludzkiego porządku. We współpracy z aktorami Teatru Narodowego odnalazł współczesne tony, odsłonił zaskakujące tropy interpretacyjne. Pożegnanie tytułu na naszej scenie odbyło się miesiąc wcześniej, w październiku 2023.
Po niemal osiemnastu latach od premiery, w marcu 2024, pożegnaliśmy spektakl Tartuffe albo Szalbierz→. Inscenizację dramatu Molière’a w przekładzie Jerzego Radziwiłowicza przygotował Jacques Lassalle, znakomity reżyser, wybitna osobistość świata teatru. Opowiadająca o demonicznym łgarzu gorzka komedia Molière’a, prowokowała śmiech, obnażała hipokryzję, odsłaniała manipulacje i okrucieństwo.
W grudniu 2023 minęło 10 lat od premiery Pchły Szachrajki→ Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk. Spektakl, którego premiera odbyła się w Mikołajki 2013 roku, ciszy się niesłabnącą popularnością młodej, a także starszej widowni i ciągle pozostaje w repertuarze Teatru.
7 kwietnia 2024 roku odbyło się 100. przedstawienie Sonaty jesiennej→. W spektaklu Grzegorza Wiśniewskiego na podstawie scenariusza filmowego Ingmara Bergmana obcujemy z intymnym dramatem rodzinnym, w którym podnoszone są tematy podstawowe dla kondycji człowieka – kwestie związane z życiowym i artystycznym spełnieniem, ludzkimi więzami, uczuciami, wreszcie przemijaniem. W głównej roli Charlotty oglądamy Danutę Stenkę, Ewą jest Zuzanna Saporznikow, Wiktorem – Jan Englert.
◊ „TO. BIOGRAFIA JERZEGO GRZEGORZEWSKIEGO” | ALBUM FOTOGRAFICZNY „JERZY GRZEGORZEWSKI 1939–2005”
W 2023 roku nakładem Teatru Narodowego ukazała się trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim, na którą składają się To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego Maryli Zielińskiej oraz album fotograficzny Jerzy Grzegorzewski 1939–2005 pod redakcją Janusza Górskiego. Bardzo się cieszymy, ponieważ Maryla Zielińska za tę książkę została uhonorowana Nagrodą Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych 2023→. W styczniu 2024 roku odbył się wieczór promocyjny poświęcony publikacji, zatytułowany I właśnie tak ułożyłem sobie to życie z pewną swobodą. Spotkanie z autorami, Marylą Zielińską i Januszem Górskim, prowadził Łukasz Drewniak. Udostępniliśmy zapis dźwiękowy tego spotkania→.
I właśnie tak ułożyłem sobie to życie z pewną swobodą – wieczór promocyjny trzytomowego wydawnictwa poświęconego Jerzemu Grzegorzewskiemu | Teatr Narodowy, Scena przy Wierzbowej, 29 stycznia 2024. Fot. Marta Ankiersztejn
Trzytomowe wydawnictwo poświęcone Jerzemu Grzegorzewskiemu: Maryla Zielińska, To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego, t. I i II oraz Jerzy Grzegorzewski 1939–2005 pod red. Janusza Górskiego, Teatr Narodowy, Warszawa 2023. Fot. Marta Ankiersztejn
◊ SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego / Wystawa MIĘDZY SCE-NAMI
W myśl idei dialogu i zespołowości zrealizowaliśmy podcast Teatru Narodowego SZTUKA ROZMOWY→. W każdym z czterech odcinków podcastu prowadząca spotyka się z dwójką aktorów Teatru Narodowego należących do różnych pokoleń, pyta o ich artystyczne relacje, współpracę, sceniczne partnerstwo, postrzeganie zawodu. Gośćmi Teresy Drozdy byli: Małgorzata Kożuchowska i Paweł Brzeszcz, Beata Ścibakówna i Justyna Kowalska, Danuta Stenka i Zuzanna Saporznikow oraz Anna Seniuk i Ewa Konstancja-Bułhak.
Przygotowaliśmy wystawę MIĘDZY SCE-NAMI ze zdjęciami teatralnej fotografki, Marty Ankiersztejn, prezentującą cały zespół aktorski Teatru Narodowego w niecodziennych ujęciach. Wystawę można oglądać w Zielonym Bufecie nieopodal dużej sceny Teatru, Sali Bogusławskiego.
SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego
MIĘDZY SCE-NAMI
Zespół aktorski Teatru Narodowego na fotografiach Marty Ankiersztejn
Warsztat Deska pod opieką artystyczną Kacpra Matuli (20 czerwca 2024) – po pokazie, wręczenie dyplomów; centralnie: Nela Rucińska, Tomasz Kubikowski – kierownik literacki TN. Fot. Marta Ankiersztejn
◊ EDUKACJA
W sezonie 2023/2024 odbyła się 3. edycja projektu edukacyjnego KLASA TN→. Było nam niezmiernie miło przez niemal cały sezon współpracować z uczennicami i uczniami warszawskich szkół – Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej (KLASA TN. Pierwszy dzwonek) oraz LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” (KLASA TN. Drugi dzwonek). Młodzież oglądała spektakle z repertuaru Teatru Narodowego, poznawała jego historię, tajniki techniki i rzemiosł teatralnych. Odbywały się warsztaty, wycieczki po teatrze, wykłady, a przed wszystkim praca sceniczna. Jej zwieńczeniem były pokazy pracy warsztatowej. Młodzież ze Szkoły Podstawowej pod kierunkiem Kacpra Matuli przygotowała opowiadający o uczuciu lęku pokaz zatytułowany Deska→, młodzież z Liceum pod kierunkiem Anny Gryszkówny zrealizowała pokaz Szaleństwo ludzi zdrowych – 9 epizodów z Witkacego→, w którym zmierzyła się z twórczością patrona swojej szkoły.
Podobnie jak w poprzednich sezonach odsłanialiśmy kulisy Teatru, prowadząc lekcje teatralne→; odbywały się one w trzech wariantach: „Za kulisami”, „Dla najmłodszych” oraz „Przed spektaklem”. Lekcja teatralna „Za kulisami” z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM) odbyła się również w ramach 11. Festiwalu Kultury bez Barier. Z tłumaczeniem na PJM przedstawiliśmy spektakl Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha, będący fascynującą muzyczną podróżą po świecie dzieciństwa i zakamarkach pamięci.
Kadr z filmu Kazimierz Dejmek – wspomnienie
◊ HISTORIA
Szacunek do historii teatru i kultury polskiej oraz twórców związanych z Narodową Sceną znajdował swoje odbicie w publikowanych materiałach. Wśród wielu odnotowanych ważnych dla Teatru Narodowego i kultury polskiej rocznic znalazły się: 5. rocznica śmierci Eimuntasa Nekrošiusa→, litewskiego reżysera, jednego z najwybitniejszych europejskich twórców teatralnych ostatniego półwiecza, który pod koniec swego życia zrealizował w Teatrze Narodowym dwie inscenizacje – Dziady Mickiewicza oraz Gombrowiczowski Ślub; 100. rocznica urodzin Kazimierza Dejmka→ – jednego z najważniejszych powojennych artystów polskiej sceny: aktora, reżysera, działacza politycznego, legendarnego dyrektora Teatru Narodowego w latach 1962–1968, twórcy słynnych Dziadów 1967 roku; 100. rocznica urodzin Adama Hanuszkiewicza→ – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach w latach 1968–1982, twórcy legendarnej inscenizacji Balladyny; 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego→, mistrza teatru autorskiego, jednego z najoryginalniejszych inscenizatorów polskiej sceny powojennej, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003. Wspominaliśmy Duszyczkę wg Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego→; 30 stycznia 2024 roku minęło 20 lat od premiery tego wyjątkowego spektaklu, który najdłużej spośród przedstawień reżysera pozostawał w repertuarze Teatru Narodowego.
Opowieści Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej: scena zbiorowa, na pierwszym planie – Michalina Łabacz (Marianna), Paweł Brzeszcz (Alfred). Fot. Marta Ankiersztejn
◊ ZAPRASZAMY DO TEATRU PO WAKACJACH!
Sezon 2024/2025 rozpoczniemy 7 września Opowieściami Lasku Wiedeńskiego→ von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej i spektaklem Mizantrop→ Molière’a w realizacji Jana Englerta.
Przygotowaliśmy już repertuary: wrześniowy→, październikowy→ i listopadowy→. Pierwszą premierą sezonu 2024/2025 będzie jedno z największych arcydzieł europejskiej kultury – Faust→ Goethego w inscenizacji Wojciecha Farugi.