Aktualności

Recenzenci o „Madame de Sade”

Beata Ścibakówna (Hrabina de Saint-Fond), Dominika Kluźniak (Renée – markiza de Sade). Fot. Tomasz Urbanek / East News

Po premierze Madame de Sade Yukio Mishimy w reżyserii Macieja Prusa piszą recenzenci i teatralni blogerzy: 

Na zdjęciu: Beata Ścibakówna (Hrabina de Saint-Fond), Dominika Kluźniak (Renée – markiza de Sade). Fot. Tomasz Urbanek / East News.

Najnowsza adaptacja Madame de Sade wyreżyserowana w Teatrze Narodowym przez Macieja Prusa, dzisiaj już klasyka polskiego teatru, należy w moim przekonaniu do najbardziej udanych. [...] Coś dusznego wisi w powietrzu, unosi się nad sceną, ponad wspaniale podawanymi zdyscyplinowanymi kadencjami idealnie dobranych aktorek Narodowego. Chodzi o duchotę przeczucia, że XVIII wiek wchłania XXI. Maciej Prus w oszczędnej, niemal ascetycznej adaptacji nie kokietuje tego rodzaju odkryciami wprost. Nie potrzebuje współczesnych piosenek, kostiumów, dialogów pożyczonych z innych utworów. Prus wie, że to, co najważniejsze, czyli najgroźniejsze, kryje się w słowie
– pisze Łukasz Maciejewski w portalu AICT-Sekcja Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych. Czytaj więcej → 

Maciej Prus rozgrywa dramat w podtekstach, gdzie trzeba, niedopowiedzenie zyskuje u niego rangę aluzji, tym samym drażni skuteczniej, wybija z rytmu. Szczególnie że reżyser odarł tekst z piętrzących się argumentacji, nie ma tu słów, które na scenie zaczynają konkurować o lepsze wybrzmienie, realnie mówiąc o tym samym. Scenografia Jagny Janickiej też kieruje nas w stronę konkretu, który jednocześnie staje się kontrapunktem dla historii de Sade‘a. [...] W zderzeniu psychiki kobiet i drastycznych relacji w ich ustach rodzi się prowokacja. 
Ale nic by nie zadziałało bez aktorek Narodowego. Dominika Kluźniak jako Renee rozbudza w swej postaci pokorę przede wszystkim wobec okrucieństwa losu. Jej rola przebiega konsekwentnie, choć aż trudno w niej pogodzić wszystkie przeobrażenia, którym się poddała, by poznać tajemnicę męża. U Mishimy postać ta otwiera jednak konflikt nie do pogodzenia, od pokory, przez odrzucenie wstydu, aż po wejście na drogę świętości. W skupionej roli Kluźniak nieco tego brakuje, jednak nie ma w niej też przecież cienia fałszu. Z kolei Beacie Ścibakównie udaje się ustawić Hrabinę de Saint-Fond na pierwszym planie: i nie chodzi tu o siłę scenicznej obecności podsycanej czystą erotyką, czyli atut, który ta aktorka mogła bez problemu wykorzystać. Ścibakówna w jakimś stopniu wynagradza drażniącą nieobecność Markiza de Sade‘a. Do tego stopnia, że nieuchwytna prawda o nim staje się niemal kopią prawdy o niej. I tyle samo pozostawia po sobie zagadek. Podobnie jest w przypadku Mileny Suszyńskiej i jej Anny, siostry Renee, która pokazuje, jakie znaczenie ma na scenie podważanie sytuacji ironią czy szyderstwem. Mniej liczą się argumentacja i retoryka, na których budują role Ewa Wiśniewska jako Madame de Montreuil, Aleksandra Justa jako Baronowa de Simiane i Anna Gryszkówna jako Charlotta. Również świetnie przemyślane, cyzelowane gestem, ale jakoś też spierające się z tą metafizyką Mishimy”. 
– o spektaklu pisze Przemysław Skrzydelski wSieci. Czytaj więcej →

Prus chcąc uniknąć banalności sytuacji wręcz z matematyczną wnikliwością wprowadza bohaterki na scenę, w ten sposób poprzez czystość i estetyczność pozwala wybrzmieć każdemu najbardziej intymnemu słowu, ucieka od krzykliwej emocjonalności na rzecz sugestywnego wniknięcia w dusze protagonistek. Nie ukrywana przez reżysera teatralność tego spektaklu, pozbawionego jakby faktury i pęknięć, paradoksalnie nie zabija dramatu kobiet poszukujących swoich racji dla istnienia i jego doznawania, dramatu, w który chce się wierzyć. Szczególnie wtedy, kiedy w pojedynku na argumenty na teatralnym ringu stają Ewa Wiśniewska, Beata Ścibakówna i Dominika Kluźniak – ich sceny, nawet wtedy kiedy grane oszczędnie i z wyczuwalnym chłodem, posiadają napięcia zbudowane treścią słów. Słów dotykających natury dobra i zła, moralnych granic, obłudy, wyzwolenia z religii, obyczajowego konwenansu i oportunizmu” 
– o spektaklu pisze Wiesław Kowalski w portalu Teatr dla Was. Czytaj więcej → 

Maciej Prus zamyka bohaterki Madame de Sade w gorsecie formy, wiedząc, że to jedyna droga, by strzepnąć kurz czasu ze sztuki Yukio Mishimy. [...] Jedyna zatem droga to kondensacja słów i emocji. Pozostawienie bohaterek na niemal pustej scenie, za to uwięzienie ich w klasycznym, bogatym kostiumie. Wytrzymane gesty, wystudiowane pozy. Sztuczność, która niepostrzeżenie staje się naturalnością.
Takie jest właśnie przedstawienie grane na najmniejszej scenie Narodowego – Scenie Studio. Jagna Janicka zamknęła ją jedną ścianą przyozdobioną ascetycznym ornamentem. W przestrzeni gry ustawiła ledwie trzy krzesła. No i ubrała aktorki we wspaniałe suknie, wraz z reżyserem każąc im traktować je jako ciasny gorset, więzienie dla ciała i emocji. Dlatego siła tej Madame de Sade opiera się na wyrazistości tonu i gestu. Wybrzmiewa każde słowo, czasem brzmiące jak skarga, innym razem niczym oskarżenie. Mocną, bo tak ascetyczną kreację tworzy Dominika Kluźniak jako Renée, markiza de Sade. Nie ma w sobie niczego z masochistki, raczej poczucie życiowej powinności, potem przeradzającej się w bunt. Rola świetnej aktorki niesie temat spektaklu – jak wiele człowiek jest zdolny znieść i w jakim celu? Ewa Wiśniewska powraca do markizy de Montreuil, pięknie ukazując jej walkę o miłość córki oraz strach przed samotnością na starość. Znakomity jest epizod Beaty Ścibakówny (hrabina de Saint-Fond) – decydującą się na obyczajowe prowokacje, które skrywają kompleksy i odrzucenie. Wszystkie aktorki trzymają żelazną formę widowiska i właśnie to dyktuje jego klasę”
– ocenia Jacek Wakar w „Gazecie Prawnej”,  w dodatku „Kultura”. Czytaj więcej →

  • Repertuar wrzesień – grudzień 2022

    Przygotowaliśmy plan do końca roku z trzema premierami – zapraszamy na DekalogKsięgi Jakubowe oraz Mizantropa! Od września do grudnia w repertuarze aż dwadzieścia sześć tytułów!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od września do grudnia) oraz inne aktualne promocje. Zapraszamy!


  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • W próbach: DEKALOG

    Próbujemy! Premiera Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi – 8 października, scena przy Wierzbowej. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o pracy nad DEKALOGIEM

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser. 

  • W próbach: KSIĘGI JAKUBOWE

    Trwają próby do KSIĄG JAKUBOWYCH Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary. Premiera na dużej scenie Teatru 12 listopada. 

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj