Aktualności

Narodowy najlepszy!

Z wielką radością i satysfakcją dzielimy się przychylnymi opiniami krytyków podsumowujących miniony sezon teatralny, który dla Teatru Narodowego był sezonem Jubileuszu 250-lecia jego istnienia. 

Do wypełnienia tegorocznej ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016” zostali zaproszeni krytycy teatralni: 
MICHAŁ CENTKOWSKI (Newsweek Polska, dwutygodnik.com ), JACEK CIEŚLAK (Teatr, Rzeczpospolita), ŁUKASZ DREWNIAK (teatralny.pl), JACEK KOPCIŃSKI (Teatr), JOLANTA KOWALSKA (teatralny.pl, stała współpracowniczka Teatru), ANETA KYZIOŁ (Polityka), ŁUKASZ MACIEJEWSKI (Wprost, Gazeta Krakowska), WOJCIECH MAJCHEREK (TVP Kultura), ZBIGNIEW MAJCHROWSKI  (Uniwersytet Gdański,  teatralny.pl),  WITOLD MROZEK (Gazeta Wyborcza,  Krytyka Polityczna, dwutygodnik.com), MAŁGORZATA PIEKUTOWA (współpracowniczka Teatru i teatralny.pl), JOANNA PUZYNA-CHOJKA (Uniwersytet Gdański, teatralny.pl), JACEK SIERADZKI (Dialog, Odra), PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI (wSieci), JACEK WAKAR (Polskie Radio, Dziennik. Gazeta Prawna), KALINA ZALEWSKA (Teatr).


W kategorii „Najlepszy teatr”  TEATR NARODOWY wskazali Jacek Cieślak, Łukasz Drewniak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Zbigniew Majchrowski, Małgorzata Piekutowa, Przemysław Skrzydelski, Jacek Wakar i Kalina Zalewska – uzasadniając swój wybór „znakomitym sezonem jubileuszu”, „serią świetnych inscenizacji romantycznych”... „gigantycznych, dialogujących ze sobą i z wizją polskiego romantyzmu widowisk”, „fenomenalną lekturą PANA TADEUSZA w wykonaniu całego zespołu podczas wielodniowego maratonu...”, „bezdyskusyjnie...”, „Narodowy nie ma konkurencji po tym sezonie”.

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Jolanta Kowalska, Wojciech Majcherek, Zbigniew Majchrowski, Przemysław Skrzydelski, Jacek Wakar i Kalina Zalewska wymienili DZIADY w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Natomiast Łukasz Drewniak obok DZIADÓW wskazał również KORDIANA w reżyserii Jana Englerta.

Scena zbiorowa. Fot. Tomasz Urbanek / East News



KORDIAN
w reżyserii Jana  Englerta.
Scena zbiorowa 
Fot. Tomasz Urbanek / East News

Eimuntas Nekrošius został wskazany w kategorii „Najlepsza reżyseria” przez Jacka Kopcińskiego, Wojciecha Majcherka, Zbigniewa Majchrowskiego, Przemysława Skrzydelskiego oraz Kalinę Zalewską, która wymieniła również w tej kategorii Jana Englertareżysera KORDIANA

Wśród twórców Najlepszego opracowania tekstu / adaptacji teatralnej Łukasz Drewniak, Przemysław Skrzydelski i Kalina Zalewska wymieniają Rolandasa Rastauskasa i Eimuntasa Nekrošiusa za DZIADY. Jacek Cieślak wyraził uznanie dla Jana Englerta, za opracowanie KORDIANA – „za mądry sceptycyzm w sprawie polskiej pychy”.

W kategorii „Najlepsza scenografia” Jacek Kopciński, Zbigniew Majchrowski, Przemysław Skrzydelski i Kalina Zalewska wymienili Mariusa Nekrošiusa, twórcę scenografii do DZIADÓW. Przemysław Skrzydelski i Jacek Wakar wytypowali również Barbarę Hanicką za scenografię do KORDIANA.

Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza). Fot. Krzysztof Bieliński



DZIADY

w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa

Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza). Fot. Krzysztof Bieliński

Wielu krytyków wymieniło twórców inscenizacji DZIADÓW w Narodowym także w kategorii „Najlepsza choreografia/ ruch sceniczny” oraz w kategorii „Najlepsza muzyka” – wyrażając uznanie dla kompozycji Pawła Szymańskiego.

Wojciech Majcherek i Jacek Wakar wymienili również Annę Lobedan, Pawła Paprockiego, Marcina Przybylskiego, Mateusza Rusina i Pawła Czepułkowskiego – twórców muzyki do autorskiego spektaklu Piotra Cieplaka Soplicowo – owocilpoS. Suplement.

Przemysław Skrzydelski docenił choreografię Tomasza Wygody w KORDIANIE w reżyserii Jana Englerta.

W kategorii „Najlepsza rola kobieca” Łukasz Maciejewski wskazał na Ewę Wiśniewską jako Madame de Montreuil w MADAME de SADE Mishimy w reżyserii Macieja Prusa. Natomiast Przemysław Skrzydelski zwrócił uwagę na interpretację roli Hrabiny de Saint-Fond przez Beatę Ścibakównę w tym samym przedstawieniu (w kategorii "Najlepsza rola epizodyczna"). 

W kategorii „Najlepsza rola męska” Jacek Kopciński, Jolanta Kowalska, Przemysław Skrzydelski, Jacek Wakar i Kalina Zalewska wskazali Grzegorza Małeckiego w roli Gustawa-Konrada w DZIADACHKalina Zalewska i Jacek Wakar docenili Grzegorza Małeckiego także za rolę Wielkiego Księcia w KORDIANIE. Ponadto Kalina Zalewska wyróżniła Marcina Hycnara za rolę Kordiana I w KORDIANIE w reżyserii Jana Englerta.
Kreacja Mariusza Bonaszewskiego w roli Szatana w KORDIANIE została dostrzeżona przez Łukasza Drewniaka, natomiast Jacek Kopciński i Kalina Zalewska docenili jego interpretację roli Jacka Soplicy w cyklu PAN TADEUSZ – wszystkie słowa w reżyserii Piotra Cieplaka. 

Krytycy wyróżnili wielu aktorów Teatru Narodowego za kreacje w DZIADACH – za role główne i epizodyczne.
Marcin Przybylski w roli Guślarza, Szatana został wskazany przez Łukasza Drewniaka, Jacka Kopcińskiego, Zbigniewa Majchrowskiego, Małgorzatę Piekutową, Przemysława Skrzydelskiego i Kalinę Zalewską. Mateusz Rusin w roli Księdza Piotra został wymieniony przez Zbigniewa Majchrowskiego, Przemysława Skrzydelskiego i Kalinę Zalewską. Dostrzeżeni zostali także Arkadiusz Janiczek jako Senator (Drewniak, Skrzydelski),  Grzegorz Kwiecień w roli Kaprala (Kopciński), Magdalena Warzecha jako Sowa i Kmitowa, (Majchrowski, Zalewska) i Paweł Paprocki w roli Złego Pana i Doktora (Zalewska).  

W kategorii „Najlepsza książka o teatrze” krytycy wskazali m.in. siedmiotomową jubileuszową monografię DZIEJE TEATRU NARODOWEGO, szczególne wyróżniając wznowienie Bogusławskiego Zbigniewa Raszewskiego oraz tom Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868 autorstwa Haliny Waszkiel. 

Należy dodać, że Michał Centkowski i Aneta Kyzioł umieścili DZIADY w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa w kategorii „Rozczarowanie sezonu”.

Ankieta miesięcznika TEATR  „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016”. Czytaj więcej →

 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj