Aktualności

Narodowy najlepszy!

Z wielką radością i satysfakcją dzielimy się przychylnymi opiniami krytyków podsumowujących miniony sezon teatralny, który dla Teatru Narodowego był sezonem Jubileuszu 250-lecia jego istnienia. 

Do wypełnienia tegorocznej ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016” zostali zaproszeni krytycy teatralni: 
MICHAŁ CENTKOWSKI (Newsweek Polska, dwutygodnik.com ), JACEK CIEŚLAK (Teatr, Rzeczpospolita), ŁUKASZ DREWNIAK (teatralny.pl), JACEK KOPCIŃSKI (Teatr), JOLANTA KOWALSKA (teatralny.pl, stała współpracowniczka Teatru), ANETA KYZIOŁ (Polityka), ŁUKASZ MACIEJEWSKI (Wprost, Gazeta Krakowska), WOJCIECH MAJCHEREK (TVP Kultura), ZBIGNIEW MAJCHROWSKI  (Uniwersytet Gdański,  teatralny.pl),  WITOLD MROZEK (Gazeta Wyborcza,  Krytyka Polityczna, dwutygodnik.com), MAŁGORZATA PIEKUTOWA (współpracowniczka Teatru i teatralny.pl), JOANNA PUZYNA-CHOJKA (Uniwersytet Gdański, teatralny.pl), JACEK SIERADZKI (Dialog, Odra), PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI (wSieci), JACEK WAKAR (Polskie Radio, Dziennik. Gazeta Prawna), KALINA ZALEWSKA (Teatr).


W kategorii „Najlepszy teatr”  TEATR NARODOWY wskazali Jacek Cieślak, Łukasz Drewniak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Zbigniew Majchrowski, Małgorzata Piekutowa, Przemysław Skrzydelski, Jacek Wakar i Kalina Zalewska – uzasadniając swój wybór „znakomitym sezonem jubileuszu”, „serią świetnych inscenizacji romantycznych”, „gigantycznych, dialogujących ze sobą i z wizją polskiego romantyzmu widowisk”, „fenomenalną lekturą PANA TADEUSZA w wykonaniu całego zespołu podczas wielodniowego maratonu...”, „bezdyskusyjnie...”, „Narodowy nie ma konkurencji po tym sezonie”.

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Jolanta Kowalska, Wojciech Majcherek, Zbigniew Majchrowski, Przemysław Skrzydelski, Jacek Wakar i Kalina Zalewska wymienili DZIADY w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Natomiast Łukasz Drewniak obok DZIADÓW wskazał również KORDIANA w reżyserii Jana Englerta.

Scena zbiorowa. Fot. Tomasz Urbanek / East News



KORDIAN
w reżyserii Jana  Englerta.
Scena zbiorowa 
Fot. Tomasz Urbanek / East News

Eimuntas Nekrošius został wskazany w kategorii „Najlepsza reżyseria” przez Jacka Kopcińskiego, Wojciecha Majcherka, Zbigniewa Majchrowskiego, Przemysława Skrzydelskiego oraz Kalinę Zalewską, która wymieniła również w tej kategorii Jana Englertareżysera KORDIANA

Wśród twórców Najlepszego opracowania tekstu / adaptacji teatralnej Łukasz Drewniak, Przemysław Skrzydelski i Kalina Zalewska wymieniają Rolandasa Rastauskasa i Eimuntasa Nekrošiusa za DZIADY. Jacek Cieślak wyraził uznanie dla Jana Englerta, za opracowanie KORDIANA – „za mądry sceptycyzm w sprawie polskiej pychy”.

W kategorii „Najlepsza scenografia” Jacek Kopciński, Zbigniew Majchrowski, Przemysław Skrzydelski i Kalina Zalewska wymienili Mariusa Nekrošiusa, twórcę scenografii do DZIADÓW. Przemysław Skrzydelski i Jacek Wakar wytypowali również Barbarę Hanicką za scenografię do KORDIANA.

Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza). Fot. Krzysztof Bieliński



DZIADY

w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa

Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza). Fot. Krzysztof Bieliński

Wielu krytyków wymieniło twórców inscenizacji DZIADÓW w Narodowym także w kategorii „Najlepsza choreografia/ ruch sceniczny” oraz w kategorii „Najlepsza muzyka” – wyrażając uznanie dla kompozycji Pawła Szymańskiego.

Wojciech Majcherek i Jacek Wakar wymienili również Annę Lobedan, Pawła Paprockiego, Marcina Przybylskiego, Mateusza Rusina i Pawła Czepułkowskiego – twórców muzyki do autorskiego spektaklu Piotra Cieplaka Soplicowo – owocilpoS. Suplement.

Przemysław Skrzydelski docenił choreografię Tomasza Wygody w KORDIANIE w reżyserii Jana Englerta.

W kategorii „Najlepsza rola kobieca” Łukasz Maciejewski wskazał na Ewę Wiśniewską jako Madame de Montreuil w MADAME de SADE Mishimy w reżyserii Macieja Prusa. Natomiast Przemysław Skrzydelski zwrócił uwagę na interpretację roli Hrabiny de Saint-Fond przez Beatę Ścibakównę w tym samym przedstawieniu (w kategorii Najlepsza rola epizodyczna). 

W kategorii „Najlepsza rola męska” Jacek Kopciński, Jolanta Kowalska, Przemysław Skrzydelski, Jacek Wakar i Kalina Zalewska wskazali Grzegorza Małeckiego w roli Gustawa-Konrada w DZIADACHKalina Zalewska i Jacek Wakar docenili Grzegorza Małeckiego także za rolę Wielkiego Księcia w KORDIANIE. Ponadto Kalina Zalewska wyróżniła Marcina Hycnara za rolę Kordiana I w KORDIANIE w reżyserii Jana Englerta.
Kreacja Mariusza Bonaszewskiego w roli Szatana w KORDIANIE została dostrzeżona przez Łukasza Drewniaka, natomiast Jacek Kopciński i Kalina Zalewska docenili jego interpretację roli Jacka Soplicy w cyklu PAN TADEUSZ – wszystkie słowa w reżyserii Piotra Cieplaka. 

Krytycy wyróżnili wielu aktorów Teatru Narodowego za kreacje w DZIADACH – za role główne i epizodyczne.
Marcin Przybylski w roli Guślarza, Szatana został wskazany przez Łukasza Drewniaka, Jacka Kopcińskiego, Zbigniewa Majchrowskiego, Małgorzatę Piekutową, Przemysława Skrzydelskiego i Kalinę Zalewską. Mateusz Rusin w roli Księdza Piotra został wymieniony przez Zbigniewa Majchrowskiego, Przemysława Skrzydelskiego i Kalinę Zalewską. Dostrzeżeni zostali także Arkadiusz Janiczek jako Senator (Drewniak, Skrzydelski),  Grzegorz Kwiecień w roli Kaprala (Kopciński), Magdalena Warzecha jako Sowa i Kmitowa, (Majchrowski, Zalewska) i Paweł Paprocki w roli Złego Pana i Doktora (Zalewska).  

W kategorii „Najlepsza książka o teatrze” krytycy wskazali m.in. siedmiotomową jubileuszową monografię DZIEJE TEATRU NARODOWEGO, szczególne wyróżniając wznowienie Bogusławskiego Zbigniewa Raszewskiego oraz tom Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868 autorstwa Haliny Waszkiel. 

Należy dodać, że Michał Centkowski i Aneta Kyzioł umieścili DZIADY w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa w kategorii „Rozczarowanie sezonu”.

Ankieta miesięcznika TEATR  „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016”. Czytaj więcej →

 
  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj