Aktualności

Don Juan na miarę naszych czasów. Rozmowa z Bożeną Suchocką

Bożena Suchocka pracuje nad tekstem współczesnego amerykańskiego dramatopisarza Neila LaBute’a. Premiera Kilku dziewczyn – 24 listopada na Scenie Studio.

„Mimo tego że zabawny i brzmi od czasu do czasu niemalże komediowo, ten tekst napawa mnie… smutkiem – mówi reżyserka. – Odkrywa głębokie różnice w naszej mentalności i oczekiwaniach. Sporo rzeczy przestaje nas boleć, staliśmy się mniej czuli na potrzeby innych, uciekamy od głębokich relacji, nie angażujemy się; seks spowszedniał, znaczy tyle co śniadanie”.

W sztuce LaBute’a główny bohater – Mężczyzna kolejno spotyka się z kobietami, które w przeszłości porzucił. Co najbardziej przykuło Pani uwagę w tym tekście? Może jedno zdanie, konkretna scena?

Coś innego. Dowcipny i błyskotliwy dramat LaBute’a mimo tego że zabawny i brzmi od czasu do czasu niemalże komediowo – przynajmniej tak się wydaje w pierwszej części – napawa mnie… smutkiem. Tekst dotyczy odwiecznej próby sił między pierwiastkiem męskim i żeńskim. Odkrywa głębokie różnice w naszej mentalności, oczekiwaniach i potrzebach; ukazuje, jak nieistotne wydawać by się mogło zdarzenia mogą wpłynąć na człowieka i jego życie. Zabrzmiało bardzo poważnie i oceniająco…? Prawda? Ale zapewniam, że nie zamierzam ani moralizować, ani generalizować – Mężczyzna w tym dramacie nie równa się wszyscy mężczyźni, a postaci kobiece nie równają się wszystkie kobiety świata – bynajmniej – równie dobrze role mogłyby być odwrócone. Wracając do tematu… Zależy mi na tym, by znaleźć balans pomiędzy naturalnie rodzącą się komediowością, a głęboką refleksją zawartą w tym tekście.

W oryginale tytuł brzmi Some Girl(s). Mężczyzna powtarza: „Po prostu dziewczyna. Jakaś dziewczyna, i tyle”. Jakie są te „jakieś” dziewczyny?

Trudno jest zawrzeć w polskim tytule dwuznaczność angielskiej wersji – kilka dziewczyn i ta jedna „wyjątkowa”…?.  „Jakaś dziewczyna” – te słowa pojawiają się w każdej ze scen. Cztery kobiety, które Mężczyzna spotyka w hotelowym pokoju są bardzo różne. To cztery kompletnie odmienne temperamenty. Nie są wyidealizowane, mają swoje słabości, swoje wady – i cieszy mnie to. Spotkanie po latach dla każdej z nich jest wyzwaniem. Traktują je bardzo osobiście, emocjonalnie. Zdarza się, że rozmowa z Mężczyzną przybiera niebezpieczny ton – wówczas to, co było skrywanym żalem ze zdwojoną siłą wychodzi na światło dzienne. Żeby się dobrze zrozumieć – w spektaklu nie chodzi o rzeczywiste rozliczenie… Bardziej interesuje mnie „studium” psychologiczne postaci… Bohater chce poznać uczucia kobiet dotyczące ich wspólnej przeszłości, a paradoksalnie odnajduje w ten sposób swój własny portret. Z każdym nowym spotkaniem ten portret ewaluuje, staje się coraz ostrzejszy, coraz bardziej wyrazisty, bardziej porażający.

Czy to taki współczesny Don Juan?

Don Juan na miarę naszych czasów. Żyjemy w innym świecie, mamy inne priorytety, czego innego oczekujemy od życia i siebie nawzajem. Sporo rzeczy przestaje nas boleć, staliśmy się mniej czuli na potrzeby innych, uciekamy od głębokich relacji, nie angażujemy się; seks spowszedniał, znaczy tyle co śniadanie. To co do tej pory było dla Don Juanów przekraczaniem granicy, straciło swą moc. Dzisiaj niemalże wszystkie zostały przekroczone. I w naszym świecie na to przekroczenie dajemy przyzwolenie.
Dla Don Juana podboje miłosne były sensem życia, a z bohaterem LaBute’a jest trochę inaczej. Nie wystarczają mu tylko podboje miłosne, on jeszcze chciałby zająć jakąś pozycję w życiu, pokonać w hierarchii kolejny szczebel.

A czy bohater przekracza granice przyzwoitości?

Mężczyzna próbuje być uczciwy – nie potrafi, albo po prostu nie wie, co to znaczy. Zrywa kolejne związki… nie ma w tym jeszcze nic złego – to się zdarza… życie dyktuje różne sytuacje. Można „zmienić zdanie”, ale nie można zostawiać za sobą zgliszcz w postaci bólu, upokorzenia i obniżonego poczucia czyjejś wartości.

Mały traktat o egoizmie…

Bohater traktuje kobiety przedmiotowo, są dla niego jedynie mało istotnym „dodatkiem”, ale nie przeszkadza mu to w myśleniu o sobie dobrze. Skoro jest takim czarującym facetem, fantastycznym, dobrze zapowiadającym się pisarzem, ulubieńcem tłumu kobiet – nie może być kimś złym… Pod maską uroku osobistego, inteligencji, błyskotliwości, kryje się jednak egoista-tchórz, który nie wytrzymuje konfrontacji z trudnościami, ucieka przed innymi i przed sobą samym. Na dodatek nie umie znaleźć krańca tej ucieczki.

„Brawo ja”?

„Brawo ja”. Zabawne. W pogoni za utrzymaniem miana „nieustraszonego kartografa duszy” Mężczyzna staje się ofiarą własnego pomysłu. Oczekiwał potwierdzenia swojej wartości, a dostał zimny prysznic.

W przedstawieniu portrety kobiet tworzą: Anna Grycewicz, Justyna Kowalska, Patrycja Soliman, Beata Ścibakówna. Mężczyznę gra Grzegorz Małecki. Jak pracuje Pani z aktorami?

Szanuję ich zdanie. To jest praca grupowa, nie jest tak, że liczy się jedynie moja opinia. To są bardzo dobrzy, doświadczeni aktorzy, którzy mają swój pogląd na sztukę. Troszeczkę się ścieramy, dialog trwa – ten ferment pozwala nam zobaczyć temat dość ostro.

W dramacie jest też wiele sytuacji intymnych…

Daję aktorom wolność. Wie Pani, nie można zmuszać kogoś od samego początku do zrobienia jakiegoś gestu, który nie jest jeszcze w pełni uzasadniony... To bardzo trudna materia. Jestem pełna podziwu dla aktorów, że z tak dużą otwartością podchodzą do tego rodzaju zadań. Na szczęście jest to zespół, który się bardzo dobrze zna, który spotykał się w różnego rodzaju sytuacjach na scenie, znają się w życiu i myślę, że to im pomoże wejść na poziom nawet pewnego ryzyka.
Jesteśmy na etapie prób, a ostateczny wynik to zawsze niespodzianka. Poza tym, jak wiadomo, premiera to nie jest ten moment, kiedy się kończy praca nad spektaklem. Przedstawienie dojrzewa wraz z widzem. Czasami dzięki widzowi otwierają się dodatkowe przestrzenie do zagospodarowania. Myślę, że ten nasz dialog przyniesie pozytywne rezultaty, chociaż gdzieś tam w środku mam wrażenie, że pewne pytania dotyczące relacji męsko-damskich pozostaną bez odpowiedzi. Każdy, kto przyjdzie na przedstawienie, będzie miał troszkę inny pogląd na sprawę.

Na zdjęciach, od góry:
- Bożena Suchocka (reżyserka Kilku dziewczyn). Fot. Zbigniew Lisiecki / Teatr Narodowy
- próby do Kilku dziewczyn, na pierwszym planie: Patrycja Soliman (Bobbi), Grzegorz Małecki (Mężczyzna); na drugim planie: Bożena Suchocka (reżyserka). Fot. Tomasz Urbanek / East News
- próby do Kilku dziewczyn: Grzegorz Małecki (Mężczyzna), Beata Ścibakówna (Lindsay). Fot. Tomasz Urbanek / East News

Rozmawiała: Monika Mokrzycka-Pokora (materiał własny Teatru; w przypadku publikacji fragmentów prosimy o podanie źródła)

Strona przedstawienia Kilka dziewczyn
Premiera: 24 listopada 2018, Scena Studio





  • Międzynarodowy Dzień Teatru 2023

    Wspólne święto nas wszystkich – ludzi teatru i widzów! Z tej okazji dziękujemy wszystkim tym, dla których teatr jest ważnym miejscem spotkań. Bądźmy razem!

  • Aktorki i aktorzy TN z Medalami Gloria Artis

    Małgorzata Kożuchowska, Sławomira Łozińska, Jarosław Gajewski i Arkadiusz Janiczek zostali uhonorowani Medalami Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze ALICJI KRAINY CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • TARTUFFE – odwołane kwietniowe spektakle

    Z przykrością informujemy, że z powodu choroby aktora spektakle Tartuffe’a w dniach 4 i 5 kwietnia zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety.  




  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj