Aktualności

Milczące prowokacje. Agnieszka Glińska o zamyśle „Iwony, księżniczki Burgunda”

„Iwona jest jak dzikie dziecko ulicy, któremu życie dało się poznać z najboleśniejszych stron” – Agnieszka Glińska mówi o swojej najnowszej premierze – Gombrowiczowskiej Iwonie, księżniczce Burgunda

Iwona chodzi za mną od lat. Próbuję się do niej dobrać, ale okazuje się, że to ona dobiera się do mnie. Dręczy, prowokuje. Iwona jak lustro odbija projekcje. Wszystko co inni próbują jej przypisać, jest prawdą o nich, prawdą, której nie dopuszczają, bo nie chcą i nie umieją. Projektujemy na innych swoje lęki, ukryte poczucia winy. Nasza wiedza o drugim człowieku jest tylko taka, jak nasza wiedza o nas samych.

Milczenie Iwony to milczenie świadome. Życie nauczyło ją, że słowa nic nie znaczą, że i tak tego, co miałaby do powiedzenia, nikt na serio nie wysłucha. Iwona jest jak dzikie dziecko ulicy, któremu życie dało się poznać z najboleśniejszych stron i wie, że nie warto mówić, bo komunikacja międzyludzka nie istnieje. Słabością i siłą Iwony są jej emocje: prawdziwe, czyste, niezakłamane.

Wyobraźmy sobie, że w dzisiejszej demokratycznej Europie młody następca tronu w akcie buntu, którego nie umie ukierunkować, przyprowadza do pałacu jako swoją narzeczoną przypadkowo spotkaną w parku dziewczynę z przedmieść. W świat etykiety i dystynkcji wkrada się więc obcy – inny. Niewymiarowy, „nieformatowalny”. Inność budzi wstręt i lęk. W świecie masek i form nie ma miejsca na wewnętrzną niezależność ani na prawdziwe uczucia.

Budujemy nasze poczucie wyższości, znajdując i definiując gorszego. Obecność obcej Iwony demoluje w drobny mak zastaną na dworze strukturę. Ujawnia to, co najgłębiej ukryte. Muszą ją więc zabić, by móc dalej żyć. Zabić Iwonę w sobie.

I to tak w kółko. Łańcuch nieprzepracowanych win i zabitych Iwon. Zabitych z wyższością, karaskiem, z góry.

Agnieszka Glińska

Wypowiedź Agnieszki Glińskiej (materiał własny Teatru; w przypadku publikacji fragmentów prosimy o podanie źródła)

Strona przedstawienia Iwona, księżniczka Burgunda
Premiera: 25 października 2014, sala Bogusławskiego

Na zdjęciu: próby Iwony, księżniczki Burgunda – Agnieszka Glińska, Piotr Piksa (Walenty, lokaj), Ewa Konstancja Bułhak (Królowa Małgorzata). Fot. Krzysztof Bieliński

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj