Aktualności
85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego
28/06/2024
29 czerwca przypada 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego (1939–2005) – mistrza teatru autorskiego, jednego z najoryginalniejszych inscenizatorów polskiej sceny powojennej, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003.
Na zdjęciu: Beata Fudalej (Ofelia-Kurtyzana), Jerzy Grzegorzewski i Jacek Różański (Poloniusz) podczas próby Hamleta Stanisława Wyspiańskiego, wrzesień 2003. Premiera w Teatrze Narodowym 23 września 2003.
Fot. Michał Mrowiec / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
◊ W 2023 roku nakładem Teatru Narodowego ukazała się trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim, na którą składają się To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego Maryli Zielińskiej oraz album fotograficzny Jerzy Grzegorzewski 1939–2005 pod red. Janusza Górskiego.
◊ Maryla Zielińska za książkę To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego została uhonorowana Nagrodą Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych 2023! / czytaj więcej →
◊ 29 stycznia 2024 roku odbył się wieczór promocyjny poświęcony wydawnictwu. Spotkanie z autorami prowadził Łukasz Drewniak. Przedstawiamy zapis dźwiękowy spotkania →.
◊ 30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki wg Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Ten wyjątkowy spektakl w materiale filmowym wspominają aktorzy Teatru Narodowego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień →.
GRZEGORZEWSKI – reżyser, malarz, scenograf – był mistrzem teatru autorskiego, jednym z najoryginalniejszych inscenizatorów polskiej sceny powojennej. Na warsztat często brał dzieła niesceniczne lub sam komponował scenariusze – przeważnie jako collage tekstów z dzieł bliskich mu autorów: zwłaszcza Tadeusza Różewicza, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Jamesa Joyce’a. Wprowadził też na scenę Teatru Narodowego dramaty Witolda Gombrowicza.
Sceniczny świat Grzegorzewskiego charakteryzował się plastycznym wyrafinowaniem. Reżyser wykorzystywał „obiekty znalezione”, które przetwarzał po swojemu i przenosił z przedstawienia w przedstawienie; powtarzały się wśród nich stare pantografy tramwajowe, łodzie, skrzydła samolotów, wnętrza fortepianów czy stare sprzęty domowe. „Nie wiem, czy zabrzmi to racjonalnie, ale dla mnie każdy przedmiot stary, używany, jest nośnikiem jakichś emocji, jakiejś historii, są w nim ślady czyjegoś życia, radości, smaków. Można by powiedzieć, że ma duszę”* – mówił Jerzy Grzegorzewski (1979). Ten świat definiowały nieoczywiste, symboliczne działania aktorskie.
Na zdjęciu: Jan Monczka (Kuruta), Maja Ostaszewska (Joanna), Mirosław Kowalczyk (Oficer służbowy), Mariusz Benoit (Wielki Książę Konstanty) w Nocy listopadowej. Scenach dramatycznych Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego.
Premiera w Teatrze Narodowym 11 listopada 2000. Fot. Wojciech Plewiński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
W latach 1997–2003 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Narodowego. Odbudowaną po wielu latach scenę otworzył premierą Nocy listopadowej Wyspiańskiego. Zrezygnował z dyrekcji w 2003 roku, pozostając reżyserem Teatru Narodowego.
Program swej dyrekcji sformułował pod hasłem: „Dom Wyspiańskiego”. Osią konstrukcyjną repertuaru i miarą dla artystycznych zamierzeń stał się dorobek zmarłego w 1907 roku krakowskiego dramatopisarza, malarza, poety, wizjonera i reformatora teatru; szerzej zaś – dorobek polskiej awangardy XX wieku, której najświetniejsi przedstawiciele zwykle odwoływali się do Stanisława Wyspiańskiego w swoich dziełach.
Za dyrekcji Grzegorzewskiego Teatr Narodowy odzyskał pozycję jednej z najważniejszych scen w kraju.