Wojciech Malajkat

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Aktor, reżyser. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (1986). Profesor doktor habilitowany, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, od roku 2016 rektor tej uczelni.
Aktor teatrów warszawskich: Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza (1986–2001), Teatru Narodowego (1997–2008). W latach 2009–2014 dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Syrena, w latach 2014–2017 dyrektor artystyczny tej warszawskiej sceny.
Współpracował z teatrami warszawskimi: Sceną Prezentacje, Videoteatrem „Poza”, Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Bajka, Polonia, 6. piętro, OCH-Teatrem, grupą teatralną POTEM-o-tem, a także z Teatrem Studyjnym’ 83 im. Juliana Tuwima w Łodzi, szczecińską Operą i Operetką, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Bałtyckim Teatrem Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, Teatrem Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, krakowskim Teatrem KTO, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, wrocławskim Centrum Sztuki Impart, Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Teatrem im. Aleksandra Sewruka w Elblągu, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Krakowską oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.
Uhonorowany Nagrodą im. Leona Schillera (1988) i Nagrodą im. Stanisława Wyspiańskiego (1988). Wyróżniony nagrodą publiczności za rolę tytułową w Hamlecie Shakespeare’a w reżyserii Guido de Moora w Teatrze Studio w Warszawie na 25. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych (1986), Nagrodą Artystyczną Prezydium Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Łodzi i Konferencji Rektorów Państwowych Uczelni Wyższych w Łodzi (2001), nagrodą za rolę Mężczyzny w słuchowisku Dziewięć lat Szaniawskiego w reżyserii Andrzeja Jarskiego na 5. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie (2005). Otrzymał tytuł Najlepszego Aktora w plebiscycie publiczności za rolę Vladimira w Czekając na Godota Becketta w reżyserii Antoniego Libery w Teatrze Narodowym w Warszawie na 13. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi (2007), a także nagrodę aktorską za rolę Sędziego Śledczego H. w Zbrodni z premedytacją Gombrowicza w reżyserii Izabelli Cywińskiej z Teatru Polonia w Warszawie na 10. Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu (2010). Podczas Polkowickich Dni Teatru przedstawienie Hipnoza Cwojdzińskiego w reżyserii Wojciecha Malajkata z Teatru Bajka w Warszawie otrzymało Złotego Miedziaka (2010), trzy lata później aktor został wyróżniony nagrodą za rolę Colina w przedstawieniu Trener życia Reeda we własnej reżyserii z Teatru Syrena w Warszawie (2013).
Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (2005) i Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2015).
Realizacje w Teatrze Narodowym:
Wędrowiec (prapremiera polska), Conor McPherson, 2008; reżyseria
Role w Teatrze Narodowym:
PIJAK, Ślub, Witold Gombrowicz, reż. Jerzy Grzegorzewski, 1998
CHŁOP, Kartoteka, Tadeusz Różewicz, reż. Kazimierz Kutz, 1999
PAN MŁODY, Wesele, Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2000
MISTRZ FIOR, Operetka, Witold Gombrowicz, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2000
PIGWA, Sen nocy letniej, William Shakespeare, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2001
WYSPIAŃSKI-HAMLET, Hamlet Stanisława Wyspiańskiego, Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2003
BIFF, Śmierć komiwojażera, Arthur Miller, reż. Kazimierz Kutz, 2004
ODYS, On. Drugi powrót Odysa (prapremiera), (On, Antonina Grzegorzewska; Drugi Powrót Odysa, Jerzy Grzegorzewski), reż. Jerzy Grzegorzewski, 2005
DYREKTOR FILHARMONII, Rzeźnia, Sławomir Mrożek, reż. Agnieszka Lipiec-Wróblewska, 2005
TARTUFFE (od 1 października 2008 gościnnie), Tartuffe albo Szalbierz, Molière, reż. Jacques Lassalle, 2006