Pressroom

Komunikat prasowy: premiera online rejestracji „Dziadów” Adama Mickiewicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa | Teatr Narodowy-YouTube | „Teatr Narodowy Live”

Sezon 2019/2020
Teatr Narodowy-YouTube | „Teatr Narodowy Live”

Dziady Adama Mickiewicza
w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa

Teatr Narodowy-YouTube → | „Teatr Narodowy Live” →
premiera online rejestracji: 27 maja, godz. 19:00 | LINK:  https://youtu.be/XMnKpBZj1Fs
spektakl dostępny do 28 maja, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 3 godz. 47 min
spektakl z napisami w języku angielskim (napisy dostępne w systemie You-Tube)

Spojrzenie litewskiego mistrza teatru na polski arcydramat – przedstawiamy Dziady Adama Mickiewicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa, przygotowane w sezonie jubileuszowym 250-lecia Teatru Narodowego. W roli Gustawa-Konrada  Grzegorz Małecki.
Premiera spektaklu odbyła się 10 marca 2016 roku. Przedstawienie zostało zarejestrowane 20 marca 2019 roku.

Arcydramat Mickiewicza wystawiony na narodowej scenie blisko pół wieku po pamiętnej realizacji Kazimierza Dejmka z 1967 roku, tym razem jako międzynarodowy projekt we współpracy z litewskimi twórcami, miał swoją premierę 10 marca 2016 roku w jubileuszowym sezonie 250-lecia Teatru Narodowego. W czasie ostatnich pięciu sezonów przedstawienie niezmiennie cieszyło się wielkim zainteresowaniem zarówno rodzimej, jak i zagranicznej publiczności, a także krytyków teatralnych, wciąż odczytujących teatralne tropy scenicznej interpretacji dramatu.
Wybitny litewski twórca, wizjoner teatru – Eimuntas Nekrošius przekuł tekst Dziadów na sceniczne metafory i ukazał go ze szlachetną prostotą. Zobrazował duchowość śmiertelników owładniętych potrzebą metafizyki, pokazał także sytuację człowieka wrośniętego w społeczność. Romantyczne dzieło Mickiewicza w polskiej tradycji teatralnej zajmuje miejsce szczególne. Dramat – naznaczony ciągłym buntem, wadzeniem się ze świętościami, z nami samymi – nie raz wpływał na społeczne nastroje, a nawet inicjował polityczne przesilenia. Sprawy osobiste stykają się tu ze zbiorowymi, kultura polska z kulturą litewską, wiara ze zwątpieniem, cywilizacja zachodnia z lokalną mądrością. Skargi ofiar politycznego terroru łączą się z namysłem nad mechanizmami twórczości. Reżyser przygląda się tym granicznym polskim doświadczeniom, interpretuje tekst także w kontekście twórczej drogi i dziedzictwa Adama Mickiewicza. To nowe Dziady – wizyjne, refleksyjne, metaforyczne.

Za inscenizację Dziadów Eimuntas Nekrošius uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Konrada Swinarskiego.

Głosy recenzentów:

„W olśniewających Dziadach Eimuntas Nekrošius zrywa z polską tradycją czytania arcydramatu Mickiewicza, szuka ukrytych znaczeń zapisanych w nim słów. Podszywa spektakl gorzką ironią, daje wybrzmieć śmiechowi, mnoży zagadki i pytania. [...] Teatrowi Narodowemu przybyło przedstawienie dla jego misji doskonałe. Kto jeśli nie narodowa scena ma przewartościowywać klasykę, oświetlać ją inaczej, choćby litewskim światłem?”  pytał Jacek Wakar (Jacek Wakar, „Dziady” Nekrošiusa przewartościowują klasykę, „Gazeta Prawna”, dodatek „Kultura”, 18.03.2016. Czytaj więcej → ).

„Wyobraźnia reżyserska Nekrošiusa jest nieograniczona, jego zdolność do budowania nieoczekiwanych, wielopiętrowych, wielowymiarowych teatralnych metafor, do tego głęboko zakorzenionych w tekście i kulturze, jest porażająca. Każda z nich zdumiewa inteligencją, chirurgiczną precyzją i konsekwencją, a metafizyka – raz po raz pojawiająca się na ich styku – była dla mnie źródłem głębokich i oczyszczających przeżyć” – przyznawał Tomasz Domagała (Tomasz Domagała, Idźta przez maki, we wsi Moskal stoi, blog „domagalasiekultury.pl”, 19.05.2016. Czytaj więcej → ). 

Dziady Nekrošiusa są dziełem wybitnym notowała Malwina Głowacka materializacją nieokiełznanej wyobraźni litewskiego reżysera, wizją teatru pokazaną z perspektywy artysty postrzegającego rzeczywistość w nieoczywisty sposób. Niejednokrotnie będziemy do tej inscenizacji wracać, analizować poszczególne sceny, role, badać znaczenie wyjątkowych kostiumów Nadeždy Gultiajevej, o których można by napisać osobny esej. Będziemy słuchać rewelacyjnej muzyki Pawła Szymańskiego i zastanawiać się nad sensem wykorzystanych przez niego motywów. Będziemy podziwiać genialne reżyserskie pomysły, tworzące coś na kształt ogrodu o rozwidlających się ścieżkach. Możemy pójść w różnych kierunkach, ale niezależnie od tego, jaką trasę wybierzemy, każda okaże się fascynującą wyprawą w świat literatury i teatru, w głąb natury człowieka i artysty” (Malwina Głowacka, Ołtarz ze słów, portal „teatralny.pl”, 04.05.2016. Czytaj więcej → ).

„Udało mu się coś niezwykłego – pisał Przemysław Skrzydelski o Grzegorzu Małeckim w roli Gustawa-Konrada – pokonać nasze oczekiwania i przekonać do tego, że Konrad jest jednym z nas, co więcej, wcale nie stanowi centrum tej opowieści, choć zaczyna, próbując wszystkim wmówić, że walczy o szczególną pozycję. Jego Konrad walczy także z samym Mickiewiczem, biorąc siebie w nawias. Mistrzostwo roli mimo wątpliwości, niepewność w imię uczciwości” (Przemysław Skrzydelski, Wokół cmentarza, „wSieci”, 21.03.2016. Recenzja w portalu „e-teatr” Czytaj więcej → ).


EIMUNTAS
NEKROŠIUS przez wiele lat związany był z wileńskim Teatrem Młodzieżowym. Scenę tę prowadził ponad dekadę i uczynił z niej centrum życia artystycznego i intelektualnego Wilna. W 1998 roku utworzył własny zespół Meno Fortas. Pracował ponadto m.in. w La Scali w Mediolanie, w Teatro Argentina w Rzymie, Teatro Massimo w Palermo, Teatro Storchi w Modenie, w Teatrze Bolszoj i Teatrze Narodów w Moskwie. Współpracował ze scenami wileńskimi – Narodowym Teatrem Dramatycznym i Litewskim Narodowym Teatrem Opery i Baletu. W Polsce pracował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w 2013 roku przygotował tutaj operę Pawła Szymańskiego Qudsja Zaher. O Dziadach wspominał wiele lat przed ich wystawieniem. Mówił, że Mickiewicz go kusi, że właśnie ten dramat chciałby zrealizować na scenie. W 2016 roku Dziady przygotował w Teatrze Narodowym, gdzie dwa lata później wyreżyserował także Ślub Witolda Gombrowicza, który okazał się ostatnim przedstawieniem reżysera. Twórca zmarł 20 listopada 2018 roku.  



Strona przedstawienia Dziady

Recenzje Dziadów

Dziady w Teatrze Narodowym 1927–1987 → 



Dziady
Adama Mickiewicza
Teatr Narodowy-YouTube → | „Teatr Narodowy Live”

premiera w Teatrze Narodowym w sali Bogusławskiego 10 marca 2016
rejestracja przedstawienia: 20 marca 2019
premiera online rejestracji: 27 maja, godz. 19:00 | LINK:  https://youtu.be/XMnKpBZj1Fs
spektakl dostępny do 28 maja, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 3 godz. 47 min
spektakl z napisami w jezyku angielskim (napisy dostępne w systemie You-Tube)

reżyseria: Eimuntas Nekrošius
muzyka: Paweł Szymański
scenografia: Marius Nekrošius
kostiumy: Nadežda Gultiajeva
reżyseria światła: Audrius Jankauskas
opracowanie tekstu: Rolandas Rastauskas
tekst angielski: Charles S. Kraszewski

asystentka reżysera: Anna Turowiec
realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Marek Szymański, Hubert Majewski
realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski
inspicjentka: Ewa Dworecka
suflerka: Jolanta Szydłowska

wystąpili:
Grzegorz Małecki Gustaw-Konrad
Marcin Przybylski Guślarz, Diabeł
Mateusz Rusin Ksiądz Piotr
Wiktoria Gorodeckaja Maryla
Piotr Grabowski Ksiądz (cz. IV)
Kinga Ilgner Pani Rollisonowa
Arkadiusz Janiczek Senator
Bartłomiej Bobrowski Frejend, Pelikan, Dusza
Katarzyna Dorosińska Dusza, Młodzież (gościnnie)
Karol Dziuba Żegota, Dusza, Młodzież, Żołnierz
Anna Grycewicz Dziewczyna, Dusza, Dama
Joanna Gryga Zosia, Dusza, Dama
Robert Jarociński Niemojewski, Diabeł
Paulina Korthals Dusza, Dziecko, Anioł
Grzegorz Kwiecień Kapral
Kacper Matula Adolf, Dusza, Więzień, Młodzież 
Kamil Mrożek Sobolewski, Dusza, Młodzież
Szymon Nowak Dusza, Więzień, Diabeł, Młodzież (gościnnie)
Paweł Paprocki Widmo / Zły Pan, Doktor, Diabeł
Piotr Piksa Tomasz Zan, Dusza, Młodzież, Żołnierz
Mateusz Kmiecik Dusza, Więzień, Młodzież, Lokaj
Katarzyna Pośpiech Dusza, Młodzież, Baletnica (gościnnie)
Paulina Szostak Dusza, Dziecko, Anioł
Magdalena Warzecha  Sowa, Kmitowa

wykonanie muzyczne:
Piotr Komorowski dyrygent
Jan Aniołek skrzypce I
Mariusz Jagoda skrzypce II
Karolina Matyas altówka
Anna Wróbel wiolonczela
Mariusz Mielcarek klarnet
Agnieszka Bemowska harfa
Agnieszka Kopacka fortepian
Wojciech Kowalewski perkusja

rejestracja filmowa:
Michał Januszaniec

kamery:
Michał Januszaniec
Rafał Leszczyński
Tomasz Szołtys
Marta Wódz

montaż:
Michał Januszaniec

Kontakt:
Hanna Zoll   tel. 22 69 20 663; kom. 506 214 471; e-mail: hzoll@narodowy.pl

Komunikat prasowy: premiera online rejestracji Dziadów Adama Mickiewicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa | Teatr Narodowy-YouTube | „Teatr Narodowy Live” | 27 maja 2020, godz. 19:00

  • Repertuar wrzesień – grudzień 2022

    Przygotowaliśmy plan do końca roku z trzema premierami – zapraszamy na DekalogKsięgi Jakubowe oraz Mizantropa! Od września do grudnia w repertuarze aż dwadzieścia sześć tytułów!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od września do grudnia) oraz inne aktualne promocje. Zapraszamy!


  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • W próbach: DEKALOG

    Próbujemy! Premiera Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi – 8 października, scena przy Wierzbowej. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o pracy nad DEKALOGIEM

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser. 

  • W próbach: KSIĘGI JAKUBOWE

    Trwają próby do KSIĄG JAKUBOWYCH Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary. Premiera na dużej scenie Teatru 12 listopada. 

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj