Pressroom

Komunikat prasowy: premiera online rejestracji „Kordiana” Juliusza Słowackiego w inscenizacji Jana Englerta | TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Sezon 2020/2021
TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Kordian Juliusza Słowackiego w inscenizacji Jana Englerta
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”
premiera online rejestracji: 9 stycznia, godz. 19:00
spektakl dostępny do 11 stycznia, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 2 godz.
spektakl z napisami w języku angielskim (napisy dostępne w systemie You-Tube)

Wielowymiarowy obraz polskich losów – przedstawiamy Kordiana Juliusza Słowackiego w inscenizacji Jana Englerta. Premiera spektaklu odbyła się 19 listopada 2015 roku w dniu 250. rocznicy powstania Teatru Narodowego. Przedstawienie zarejestrowano 20 sierpnia 2020 roku.

Kordian w scenicznej interpretacji Jana Englerta, poruszające widowisko z udziałem niemal całego Zespołu Teatru Narodowego to wielowymiarowy obraz Polski – jej losów, działań wyzwoleńczych, dramatycznych dziejowych wyborów.
Reżyser poddaje wiwisekcji narodowe mity, sugestywnie przedstawiając polską duchowość i mentalność, w których mieszczą się zarówno szacunek dla tradycji, jak i gorzka refleksja nad czasem obecnym.
Rozliczenie z romantyzmem oraz współczesne dylematy wkomponowane są w metafizyczny porządek dramatu Słowackiego. „Inscenizuję polskie piekło i polskie niebo – mówił Jan Englert podczas pracy nad przedstawieniem. – Przygotowanie, scena otwierająca Kordiana daje mu klamrę metafizyczną, na dodatek w niemal kabaretowej formie [...] dramat Słowackiego czytany przez absurd wydaje mi się niezwykle współczesny” (rozmowa z Janem Englertem →).

Wystawienia Kordiana mają w Teatrze Narodowym długą tradycję. Kolejne realizacje jednego z najważniejszych dzieł polskiego dziedzictwa teatralnego wyznaczały rytm historii Narodowej Sceny. W 1930 roku Juliusz Osterwa, pierwszy dyrektor odnowionego Teatru Narodowego, z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania listopadowego opracował III akt dramatu i pokazał go pod tytułem Spisek koronacyjny; sam wystąpił w roli Kordiana. W okresie powojennym dramat Słowackiego przygotował Erwin Axer przy współpracy reżyserskiej Jerzego Kreczmara. Premiera przedstawienia odbyła się 21 kwietnia 1956 roku, była pierwszą premierą Kordiana po okresie stalinizmu i zarazem pierwszą po wojnie realizacją dzieła na scenach warszawskich. Do legendy przeszły wykreowane wówczas role Tadeusza Łomnickiego jako Kordiana oraz Jana Kurnakowicza – Księcia Konstantego. Dramat Słowackiego został zrealizowany na deskach Teatru Narodowego także w 200. rocznicę jego utworzenia. W 1965 roku powstała sceniczna interpretacja Kazimierza Dejmka, prezentująca niemal cały tekst utworu. Niespełna półtora roku później, w 1967 roku, reżyser pokazał drugą, zmienioną i przekomponowaną wersję spektaklu, skupiając się przede wszystkim na ukazaniu dramatu politycznego. Kolejna premiera Kordiana, zrealizowana w 1970 roku przez Adama Hanuszkiewicza, wywołała prawdziwą burzę. Na temat tej niekonwencjonalnej inscenizacji ukazało się blisko czterdzieści recenzji, omówień, polemik, felietonów.

Jan Englert mierzył się wcześniej z dziełem Słowackiego dwukrotnie. W 1987 roku wystawił dramat w warszawskim Teatrze Polskim, w 1994 roku przygotował przedstawienie w Teatrze Telewizji. Realizując Kordiana A.D. 2015 podkreślał: „Na 200-lecie Teatru Narodowego Kordiana przygotował Kazimierz Dejmek. Spuścizna teatralna jest dla mnie bardzo ważna, tak jak oddanie hołdu dotychczasowym doświadczeniom teatru romantycznego. W ten sposób spłacam swój dług” (rozmowa z Janem Englertem →).

W 2016 roku Jan Englert został wyróżniony Nagrodą Specjalną miesięcznika „Teatr” za: „nadanie wyjątkowego kształtu obchodom 250. rocznicy powstania sceny narodowej w Polsce, o czym świadczą znakomite premiery z udziałem całego zespołu: Kordian Juliusza Słowackiego w jego reżyserii, Dziady Adama Mickiewicza w interpretacji Eimuntasa Nekrošiusa i PAN TADEUSZ – wszystkie słowa Mickiewicza w reżyserii Piotra Cieplaka, a także rocznicowe wydanie serii świetnych monografii poświęconych dziejom Teatru Narodowego w Warszawie”.


Głosy krytyków:

Kordian w Teatrze Narodowym to hołd dla mistrzów polskiego teatru, ale i portret Polaka padającego ofiarą własnej słabości i kompleksów. [...] W postaci starego Kordiana (Jerzy Radziwiłowicz) można dopatrzyć się alter ego reżysera. Rozlicza polski i swój romantyzm, który tłumi odruchy rozumu, z czego biorą się nasze klęski i niespełnienia” – pisał o spektaklu Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej” (Czytaj więcej →), oceniając spektakl jako teatralny Hit 2015 roku (Czytaj więcej →).

„...Co w tym przedstawieniu jest najbardziej dojmujące? – zastanawiał się Witold Mrozek. –  Bezmyślny tłum pełen to lęku, to uniesienia, gwar, patriotyczne śpiewy na cześć cara, husarskie skrzydła, latające sztandary i chorągwie, rozmach scenografii Barbary Hanickiej. Bo spektakl Englerta to gigantyczna inscenizacja w kilkudziesięcioosobowych scenach zbiorowych...” („Gazeta Wyborcza – Stołeczna”). Czytaj więcej: wyborcza.pl/kultura→; e-teatr→)

Kordian Jana Englerta to przedstawienie żywe, budzące spory zrywające z tradycyjnym opowiadaniem fabuły dramatu Juliusza Słowackiego. W sam raz na wielki jubileusz narodowej sceny – notował Jacek Wakar. – [...] Hycnar tworzy rolę wybitną, z wiedzą o ich znaczeniu wypowiada wszystkie słowa, oddaje całe wewnętrzne rozedrganie Kordiana. Do niego (i reżysera, i wspaniale projektującej światło Jacqueline Sobiszewski) należy scena na Mont Blanc – najlepsze widzenie Kordiana, jakie dotychczas zdarzyło mi się widzieć na scenie. Gra w niej ogrom przestrzeni sali Bogusławskiego, a w niej sylwetka aktora. Wybrzmiewa z całą mocą każda fraza” („Dziennik Gazeta Prawna”, dodatek Kultura). Czytaj więcej: gazeta prawna/teatr→; e-teatr→

„...[Jan Englert] z kanonicznego tekstu układa własny świat, bardzo zresztą osobisty, chwilami na wskroś sentymentalny. Świat obserwatora, który podsumowuje również własne dokonania, przyznając, że w dużej mierze składają się na nie szacunek do przeszłości i stawanie poza oczekiwaniami jakiejkolwiek ze stron intelektualnych sporów. Trzeba zaś, by Teatr Narodowy dawał do myślenia każdej z nich po trochu” – stwierdzał Przemysław Skrzydelski (portal wSieci). Czytaj więcej →

„W Kordianie 2015 bierze udział niemal cały zespół Narodowego. Wybitni aktorzy tej sceny w większości nie wypowiadają ani słowa, są tłem, statystami, tłumem właśnie. W tym niezwykłym przedsięwzięciu, w premierze jubileuszowej są razem, wszyscy, zespoleni. Przyznam, że jest to nie tylko imponujące, ale i wzruszające – przecież wydawało się, że o wspólnocie, o zespołowości w polskim teatrze zdajemy się pomału zapominać... W Teatrze Narodowym udowadniają, że ta wartość trwa – zauważała Krystyna Gucewicz. – Powstało przedstawienie wybitne, refleksyjne, głębokie i mądre, ponadprzeciętne pod każdym względem – filologicznym, inscenizacyjnym, aktorskim, ideowym. To nie zdarza się co dzień. [...] Powiem wprost: od wielu lat nie podarowano nam w teatrze polskim tak wartościowej premiery i tylu istotnych pytań w każdej «godzinie myśli». Tak ważnego dyskursu sumień” (wortal e-teatr.pl). Czytaj więcej →


Strona przedstawienia Kordian

„Polskie piekło i polskie niebo”. Rozmowa z Janem Englertem

Recenzje Kordiana

Kordian w Teatrze Narodowym 1930–1970

Jubileusz 250-lecia Teatru Narodowego →

 

Kordian Juliusza Słowackiego
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”

premiera w Teatrze Narodowym w sali Bogusławskiego 19 listopada 2015 w 250. rocznicę powstania Teatru Narodowego
rejestracja przedstawienia: 20 sierpnia 2020
premiera online rejestracji: 9 stycznia, godz. 19:00
spektakl dostępny do 11 stycznia, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 2 godz.
spektakl z napisami w języku angielskim (napisy dostępne w systemie You-Tube)

opracowanie tekstu i reżyseria Jan Englert
scenografia Barbara Hanicka
muzyka Stanisław Radwan
choreografia Tomasz Wygoda
reżyseria światła Jacqueline Sobiszewski
opracowanie inżynierskie Mirosław Łysik
reżyseria projekcji wideo Marek Kozakiewicz
animacja Michał Jankowski
efekty kaskaderskie Andrzej Słomiński
przekład Kordiana na język angielski Gerard T. Kapolka
przekład fragmentów Fausta na język angielski Bayard Taylor

asystentka reżysera Anna Turowiec
inspicjent Krzysztof Kuszczyk
realizator dźwięku Mariusz Maszewski
realizatorzy światła Bartłomiej Kaczalski, Zbigniew Szulim
realizatorzy wideo Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
suflerka Anna Leszczyńska
staż asystencki Anna Gryszkówna

wystąpili

Archanioł Danuta Stenka
Szatan Mariusz Bonaszewski (gościnnie)
Mefistofel – Mateusz Rusin
Stary Kordian Jerzy Radziwiłowicz
Kordian I Marcin Hycnar (gościnnie)
Kordian II – Kamil Mrożek
Laura I Ewa Wiśniewska
Laura II Anna Grycewicz
Wielki Książę – Grzegorz Małecki
Car – Oskar Hamerski  
Matka – Ewa Konstancja Bułhak
Ojciec – Grzegorz Kwiecień
Śmierć – Anna Gryszkówna
Diabeł – Beata Fudalej
Anioł – Marta Wągrocka
Wioletta – Monika Dryl
Wioletta – Joanna Gryga
Wioletta – Dominika Kluźniak
Wioletta – Michalina Łabacz
Wioletta – Milena Suszyńska

Ze specjalnym udziałem Ignacego Gogolewskiego

Anioły, Diabły, Czarownice, Kardynałowie, Mówcy, Żołnierze, Polacy

Marek Barbasiewicz, Bartłomiej Bobrowski, Ewa Konstancja Bułhak, Monika Dryl, Karol Dziuba, Beata Fudalej, Jakub Gawlik, Wiktoria Gorodeckaja, Piotr Grabowski, Anna Grycewicz, Joanna Gryga, Anna Gryszkówna, Arkadiusz Janiczek, Robert Jarociński, Aleksandra Justa, Dominika Kluźniak, Mateusz Kmiecik, Mirosław Konarowski, Justyna Kowalska, Waldemar Kownacki, Joanna Kwiatkowska-Zduń, Grzegorz Kwiecień, Michalina Łabacz, Sławomira Łozińska, Kacper Matula, Jacek Mikołajczak, Paweł Paprocki, Piotr Piksa, Karol Pocheć, Marcin Przybylski, Jacek Różański, Henryk Simon, Milena Suszyńska, Adam Szczyszczaj, Beata Ścibakówna, Paweł Tołwiński, Magdalena Warzecha, Marta Wągrocka

gościnnie
Kamil Banasiak, Łukasz Borkowski, Maciej Hanczewski, Fabian Kocięcki, Stefan Krzysztofiak, Wiesława Niemyska, Szymon Nowak, Rafał Pyka, Bartosz Wesołowski, Łukasz Węgrzynowski

Nagranie orkiestry pod dyrekcją Mirosława Jastrzębskiego

W przedstawieniu wykorzystano fragmenty Fausta Johanna Wolfganga Goethego w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, angielski przekład Kordiana autorstwa Gerarda T. Kapolki, fragmenty scenariusza spektaklu Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego, wiersza Testament mój i dramatu Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego oraz Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego.

kamery Michał Januszaniec, Ewa Krasucka, Rafał Leszczyński, Ewa Polska, Tomasz Szołtys

realizacja Michał Januszaniec

Kontakt:
Małgorzata Szum, Anna Andraka, tel. 22 69 20 729; kom. 506 214 471; e-mail: media@narodowy.pl

Komunikat prasowy: premiera online rejestracji Kordiana Juliusza Słowackiego w inscenizacji Jana Englerta | TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online” | 9 stycznia 2021, godz. 19:00

 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj