Pressroom

Komunikat prasowy: premierowy pokaz online rejestracji „Woyzecka” Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka | TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Sezon 2020/2021
TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Woyzeck 
Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”
premierowy pokaz online rejestracji w Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca 2021, godz. 19:00
spektakl dostępny do 29 marca, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min (pokaz bezpłatny)
Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

Ballada o najmniejszym człowieku – przedstawiamy Woyzecka w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera dramatu Georga Büchnera odbyła się 15 lutego 2020 roku. Spektakl zarejestrowano 30 sierpnia 2020 roku.

Pozostawiony we fragmentach słynny dramat Büchnera odwołuje się do prawdziwej historii morderstwa. Autor wywiódł ją z kroniki kryminalnej: ubogi żołnierz Johann Christian Woyzeck zabił swoją narzeczoną. Po badaniach poczytalności i ponad trzyletnim procesie został skazany na karę śmierci i stracony na rynku w Lipsku 27 sierpnia 1824 roku. U Büchnera perspektywa jest jednak bardzo szeroka. Garnizon w małym miasteczku, w którym rozgrywa się akcja dramatu, staje się obrazem świata. Pojawiają się pytania podstawowe: o mechanizmy społecznej opresji, granice między naturą i kulturą, o istotę człowieczeństwa i moralność.

Uniwersalne przesłanie dramatu Büchnera wybrzmiewa w wielowymiarowym przedstawieniu Piotra Cieplaka. Upodlony, pogardzany Woyzeck to – jak mówi reżyser – „wieczny szeregowiec, którego mieli maszyna świata. ...niedostosowany prostaczek, ostatnie ogniwo człowieczeństwa. Szeregowiec, karmiony grochem, musztrowany i zakochany. A więc Każdy – pisany dużą literą. Każdy z nas, z tą tylko różnicą, że my jakoś sobie radzimy. Mamy jakieś pancerzyki, strategie dostosowania” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Na dużej scenie Teatru obok wątków moralitetowych mocno zaznacza się także wizja odchodzącego świata. W spektaklu wykorzystano cytaty z Nowego Testamentu, fragmenty opowiadania Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina; a w warstwie muzycznej m.in. Pierwszą Symfonię Jana Duszyńskiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii (nagranie z 2018 roku). „Nie opowiadamy historii prawomyślnej i ku pokrzepieniu serc – podkreśla Piotr Cieplak. –  Zanurzenie się w mrok też może być wyzwalające. To świat ruchomy, złożony, paradoksalny. Świat, w którym głoszone są frazy Apokalipsy św. Jana” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Głosy krytyków:

„W inscenizacji, którą w Teatrze Narodowym przygotował Piotr Cieplak, sztuka Büchnera zyskuje wymiar przypowieści o człowieku, który w szczególny sposób doświadcza na sobie zła i w jego osobie ujawnia się projekcja nieuchronnej katastrofy świata” – pisał o przedstawieniu Wojciech Majcherek (portal kultura.onet.pl, 17.02.2020). Czytaj więcej →

„Warszawski spektakl, będący tragiczną przypowieścią o ludzkich instynktach i niemożności spełniania naszych pragnień […] stawia bardzo wiele ważnych i ciężkich pytań, szczególnie tych, dotyczących wartości, reguł i norm rządzących porządkiem naszego świata, naszej wiary i jej anihilacji, naszych dążeń do nieskazitelności, a także tych pojawiających na styku kultura – natura – recenzował Wiesław Kowalski. – To inscenizacja niezwykle mądra, z którą nawiązujemy kontakt i dialog, do tego charakteryzująca się wewnętrznym porządkiem i dyscypliną formalną, które wsysają widza w wielowymiarową oraz wieloznaczną rzeczywistość przedstawianą i nie pozwalają jej opuścić” (portal Teatr dla Wszystkich, 26.02.2020). Czytaj więcej →

„Kolejne obrazy – sekwencje układają się w ponurą wizję niszczonych przyrody i człowieka. Ale jest w tym świecie także nadzieja, morderca staje się tu ofiarą, a naładowani siłą i testosteronem władcy pozostają odrażającymi monstrami. Ta poruszająca wizja świata nie jest pozbawiona poezji, bo jest tu i prawdziwa miłość, i czułość, i skrucha – notowała Elżbieta Baniewicz („Twórczość” 2020, nr 5). Czytaj więcej →

„Saporznikow, Łozińska, Benoit, Radziwiłowicz, Paprocki, Hamerski, Bobrowski, Bułhak, Grycewicz, Ilgner, Jarociński, Kwiatkowska-Zduń, Kwiecień, Mrożek, Paszkiewicz zagrali świetnie – podkreślał Tomasz Domagała. – Warto może tylko specjalnie pogratulować Cezaremu Kosińskiemu, że wreszcie otrzymał propozycję na miarę swego talentu i skrzętnie z niej skorzystał, tworząc jedną z najlepszych męskich ról sezonu. Długo nie zapomnę jego skupionej, ogołoconej z emocji twarzy, skontrastowanej z radością dziecka w scenie jarmarku, czy drżenia jego głosu oraz przerażenia w oczach w finale z nożem” (blog DomagałaSięKultury, 29.02.2020). Czytaj więcej →

W ogłoszonej przez miesięcznik „Teatr” ankiecie „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020” twórcy Woyzecka zostali wymienieni w kategoriach: „Najlepsze przedstawienie”, „Najlepsza reżyseria”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsza choreografia”, „Najlepsza muzyka”, „Najlepsza rola męska”, „Najlepsza rola epizodyczna” oraz „Najciekawszy debiut” („Teatr” 2020, nr 7-8). Czytaj więcej →


Strona przedstawienia Woyzeck

„Każdy z nas”. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem →

Ballada o najmniejszym człowieku. Woyzeck w Narodowym →

Recenzenci o Woyzecku



Woyzeck 
Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”

premiera w Teatrze Narodowym w sali Bogusławskiego 15 lutego 2020
rejestracja przedstawienia: 30 sierpnia 2020
premierowy pokaz online rejestracji w Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca 2021, godz. 19:00
spektakl dostępny do 29 marca, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min (pokaz bezpłatny)
Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

na podstawie przekładu Jerzego Lieberta
opracowanie tekstu i reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia i kostiumy, światło: Andrzej Witkowski
muzyka: Jan Duszyński, Paweł Czepułkowski, Jakub Gawlik
choreografia: Leszek Bzdyl

asystentki reżysera: Wiktoria Monika Gołębiewska, Karolina Kowalczyk (AT)
realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Marek SzymańskiHubert Majewski
realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan
inspicjent: Krzysztof Kuszczyk
suflerka: Anna Leszczyńska

kamery: Magdalena Bojdo, Michał Januszaniec, Ewa Krasucka, Jakub Polakowski
realizacja nagrania: Michał Januszaniec


wystąpili:

Woyzeck – Cezary Kosiński (gościnnie)
Maria – Zuzanna Saporznikow
Kapitan – Jerzy Radziwiłowicz
Doktor – Paweł Paprocki
Tamburmajor – Oskar Hamerski
Andrzej; Koń – Bartłomiej Bobrowski
Dziad – Mariusz Benoit
Babcia – Sławomira Łozińska
Kobieta; Kobieta z Brodą – Ewa Konstancja Bułhak
Żołnierz; Muzykant; Biskup – Jakub Gawlik
Kobieta; Motyl – Anna Grycewicz
Kobieta; Kobieta Guma – Kinga Ilgner
Żołnierz; Zygmunt Żółty Ptak – Robert Jarociński
Małgorzata; Dziewica Petronela – Joanna Kwiatkowska-Zduń
Żołnierz; Kaznodzieja; Koń – Grzegorz Kwiecień
Żołnierz; Człowiek z Mandżurii; Diler – Kamil Mrożek
Żołnierz; Niedźwiedź – Hubert Paszkiewicz

W spektaklu wykorzystano fragmenty baśni Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina w przekładzie Bogusławy Sochańskiej i Nowego Testamentu w wydaniu Biblii Tysiąclecia.

W spektaklu wykorzystano nagranie utworu Jana Duszyńskiego pt. Pierwsza Symfonia w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Szymona Bywalca. Wykonanie zostało zarejestrowane na żywo w dniu 1 grudnia 2018 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

 

Kontakt:
Małgorzata Szum, Anna Andraka, tel. 22 69 20 729; kom. 506 214 471; e-mail: media@narodowy.pl

Komunikat prasowy: premierowy pokaz online rejestracji Woyzecka Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka| TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online” | Międzynarodowy Dzień Teatru 2021, 27 marca, godz. 19:00

 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • W próbach: MIZANTROP

    Próby i przygotowania do Molierowskiego Mizantropa. Reżyseruje Jan Englert. Premiera 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – Jan Englert reżyseruje Mizantropa Molière’a. 

  • Repertuar grudzień 2022 – luty 2023

    W grudniu zapraszamy na premierę Mizantropa! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od grudnia do lutego 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • Eimuntas Nekrošius – wspomnienie

    Eimuntas Nekrošius (21 listopada 1952 – 20 listopada 2018). Wspominamy litewskiego reżysera, jednego z najwybitniejszych europejskich twórców teatralnych ostatniego półwiecza.

  • W Czytelni: eseje poświęcone Eimuntasowi Nekrošiusowi

    Obszerne eseje autorstwa Łukasza Drewniaka poświęcone Dziadom oraz Ślubowi, spektaklom przygotowanym przez Eimuntasa Nekrošiusa w Teatrze Narodowym. 

  • 80. urodziny Anny Seniuk

    Anna Seniuk obchodzi 80 urodziny! Jubilatce składamy z tej okazji najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności!

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • JERZY JAROCKI we wspomnieniach aktorów

    „Był niewątpliwie najlepiej słuchającym reżyserem”... – aktorzy Teatru Narodowego wspominają Jerzego Jarockiego. 10 października mija 10 rocznica śmierci wybitnego reżysera. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser.

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj