Pressroom

Komunikat prasowy: premierowy pokaz online rejestracji „Woyzecka” Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka | TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Sezon 2020/2021
TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Woyzeck 
Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”
premierowy pokaz online rejestracji w Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca 2021, godz. 19:00
spektakl dostępny do 29 marca, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min (pokaz bezpłatny)
Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

Ballada o najmniejszym człowieku – przedstawiamy Woyzecka w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera dramatu Georga Büchnera odbyła się 15 lutego 2020 roku. Spektakl zarejestrowano 30 sierpnia 2020 roku.

Pozostawiony we fragmentach słynny dramat Büchnera odwołuje się do prawdziwej historii morderstwa. Autor wywiódł ją z kroniki kryminalnej: ubogi żołnierz Johann Christian Woyzeck zabił swoją narzeczoną. Po badaniach poczytalności i ponad trzyletnim procesie został skazany na karę śmierci i stracony na rynku w Lipsku 27 sierpnia 1824 roku. U Büchnera perspektywa jest jednak bardzo szeroka. Garnizon w małym miasteczku, w którym rozgrywa się akcja dramatu, staje się obrazem świata. Pojawiają się pytania podstawowe: o mechanizmy społecznej opresji, granice między naturą i kulturą, o istotę człowieczeństwa i moralność.

Uniwersalne przesłanie dramatu Büchnera wybrzmiewa w wielowymiarowym przedstawieniu Piotra Cieplaka. Upodlony, pogardzany Woyzeck to – jak mówi reżyser – „wieczny szeregowiec, którego mieli maszyna świata. ...niedostosowany prostaczek, ostatnie ogniwo człowieczeństwa. Szeregowiec, karmiony grochem, musztrowany i zakochany. A więc Każdy – pisany dużą literą. Każdy z nas, z tą tylko różnicą, że my jakoś sobie radzimy. Mamy jakieś pancerzyki, strategie dostosowania” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Na dużej scenie Teatru obok wątków moralitetowych mocno zaznacza się także wizja odchodzącego świata. W spektaklu wykorzystano cytaty z Nowego Testamentu, fragmenty opowiadania Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina; a w warstwie muzycznej m.in. Pierwszą Symfonię Jana Duszyńskiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii (nagranie z 2018 roku). „Nie opowiadamy historii prawomyślnej i ku pokrzepieniu serc – podkreśla Piotr Cieplak. –  Zanurzenie się w mrok też może być wyzwalające. To świat ruchomy, złożony, paradoksalny. Świat, w którym głoszone są frazy Apokalipsy św. Jana” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Głosy krytyków:

„W inscenizacji, którą w Teatrze Narodowym przygotował Piotr Cieplak, sztuka Büchnera zyskuje wymiar przypowieści o człowieku, który w szczególny sposób doświadcza na sobie zła i w jego osobie ujawnia się projekcja nieuchronnej katastrofy świata” – pisał o przedstawieniu Wojciech Majcherek (portal kultura.onet.pl, 17.02.2020). Czytaj więcej →

„Warszawski spektakl, będący tragiczną przypowieścią o ludzkich instynktach i niemożności spełniania naszych pragnień […] stawia bardzo wiele ważnych i ciężkich pytań, szczególnie tych, dotyczących wartości, reguł i norm rządzących porządkiem naszego świata, naszej wiary i jej anihilacji, naszych dążeń do nieskazitelności, a także tych pojawiających na styku kultura – natura – recenzował Wiesław Kowalski. – To inscenizacja niezwykle mądra, z którą nawiązujemy kontakt i dialog, do tego charakteryzująca się wewnętrznym porządkiem i dyscypliną formalną, które wsysają widza w wielowymiarową oraz wieloznaczną rzeczywistość przedstawianą i nie pozwalają jej opuścić” (portal Teatr dla Wszystkich, 26.02.2020). Czytaj więcej →

„Kolejne obrazy – sekwencje układają się w ponurą wizję niszczonych przyrody i człowieka. Ale jest w tym świecie także nadzieja, morderca staje się tu ofiarą, a naładowani siłą i testosteronem władcy pozostają odrażającymi monstrami. Ta poruszająca wizja świata nie jest pozbawiona poezji, bo jest tu i prawdziwa miłość, i czułość, i skrucha – notowała Elżbieta Baniewicz („Twórczość” 2020, nr 5). Czytaj więcej →

„Saporznikow, Łozińska, Benoit, Radziwiłowicz, Paprocki, Hamerski, Bobrowski, Bułhak, Grycewicz, Ilgner, Jarociński, Kwiatkowska-Zduń, Kwiecień, Mrożek, Paszkiewicz zagrali świetnie – podkreślał Tomasz Domagała. – Warto może tylko specjalnie pogratulować Cezaremu Kosińskiemu, że wreszcie otrzymał propozycję na miarę swego talentu i skrzętnie z niej skorzystał, tworząc jedną z najlepszych męskich ról sezonu. Długo nie zapomnę jego skupionej, ogołoconej z emocji twarzy, skontrastowanej z radością dziecka w scenie jarmarku, czy drżenia jego głosu oraz przerażenia w oczach w finale z nożem” (blog DomagałaSięKultury, 29.02.2020). Czytaj więcej →

W ogłoszonej przez miesięcznik „Teatr” ankiecie „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020” twórcy Woyzecka zostali wymienieni w kategoriach: „Najlepsze przedstawienie”, „Najlepsza reżyseria”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsza choreografia”, „Najlepsza muzyka”, „Najlepsza rola męska”, „Najlepsza rola epizodyczna” oraz „Najciekawszy debiut” („Teatr” 2020, nr 7-8). Czytaj więcej →


Strona przedstawienia Woyzeck

„Każdy z nas”. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem →

Ballada o najmniejszym człowieku. Woyzeck w Narodowym →

Recenzenci o Woyzecku



Woyzeck 
Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”

premiera w Teatrze Narodowym w sali Bogusławskiego 15 lutego 2020
rejestracja przedstawienia: 30 sierpnia 2020
premierowy pokaz online rejestracji w Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca 2021, godz. 19:00
spektakl dostępny do 29 marca, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min (pokaz bezpłatny)
Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

na podstawie przekładu Jerzego Lieberta
opracowanie tekstu i reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia i kostiumy, światło: Andrzej Witkowski
muzyka: Jan Duszyński, Paweł Czepułkowski, Jakub Gawlik
choreografia: Leszek Bzdyl

asystentki reżysera: Wiktoria Monika Gołębiewska, Karolina Kowalczyk (AT)
realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Marek SzymańskiHubert Majewski
realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan
inspicjent: Krzysztof Kuszczyk
suflerka: Anna Leszczyńska

kamery: Magdalena Bojdo, Michał Januszaniec, Ewa Krasucka, Jakub Polakowski
realizacja nagrania: Michał Januszaniec


wystąpili:

Woyzeck – Cezary Kosiński (gościnnie)
Maria – Zuzanna Saporznikow
Kapitan – Jerzy Radziwiłowicz
Doktor – Paweł Paprocki
Tamburmajor – Oskar Hamerski
Andrzej; Koń – Bartłomiej Bobrowski
Dziad – Mariusz Benoit
Babcia – Sławomira Łozińska
Kobieta; Kobieta z Brodą – Ewa Konstancja Bułhak
Żołnierz; Muzykant; Biskup – Jakub Gawlik
Kobieta; Motyl – Anna Grycewicz
Kobieta; Kobieta Guma – Kinga Ilgner
Żołnierz; Zygmunt Żółty Ptak – Robert Jarociński
Małgorzata; Dziewica Petronela – Joanna Kwiatkowska-Zduń
Żołnierz; Kaznodzieja; Koń – Grzegorz Kwiecień
Żołnierz; Człowiek z Mandżurii; Diler – Kamil Mrożek
Żołnierz; Niedźwiedź – Hubert Paszkiewicz

W spektaklu wykorzystano fragmenty baśni Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina w przekładzie Bogusławy Sochańskiej i Nowego Testamentu w wydaniu Biblii Tysiąclecia.

W spektaklu wykorzystano nagranie utworu Jana Duszyńskiego pt. Pierwsza Symfonia w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Szymona Bywalca. Wykonanie zostało zarejestrowane na żywo w dniu 1 grudnia 2018 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

 

Kontakt:
Małgorzata Szum, Anna Andraka, tel. 22 69 20 729; kom. 506 214 471; e-mail: media@narodowy.pl

Komunikat prasowy: premierowy pokaz online rejestracji Woyzecka Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka| TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online” | Międzynarodowy Dzień Teatru 2021, 27 marca, godz. 19:00

 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj