Justyna Skoczek
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Korepetytorka operowa i pianistka, doktorka sztuk muzycznych. Kierowniczka muzyczna Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. W Teatrze Narodowym występuje gościnnie.
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Włodzimierza Obidowicza (2003), gdzie pracowała później także jako wykładowczyni Wydziału Wokalnego. W latach 2003–2012 była korepetytorem oraz muzyczką solistką w Operze Wrocławskiej. W tym czasie w Operze Wrocławskiej brała udział w przygotowaniu niemal wszystkich inscenizacji, a szczególnie premier i prapremier polskich oper XX i XXI wieku – Króla Rogera Szymanowskiego (reż. Mariusz Treliński, kier. muz. Ewa Michnik, 2007), Raju utraconego Pendereckiego (reż. Waldemar Zawodziński, kier. muz. Andrzej Straszyński, 2008), La libertà chiama la libertà Knapika (reż. Michał Zadara, kier. muz. Jacek Kasprzyk, 2010), Pułapki Krauzego (reż. Ewelina Pietrowiak, kier. muz. Tomasz Szreder, 2011) czy Ogrodu Marty Duchnowskiego (kier. artystyczne Cezary Duchnowski, 2011). Z Michałem Zadarą pracowała także we wrocławskim Teatrze Polskim przy realizacji Mickiewiczowskich Dziadów, które reżyser wystawił w całości, bez skreśleń – jako pianistka i korepetytorka przy Dziadach części III, a także jako kierowniczka muzyczna Dziadów części III, Ustępu i Objaśnień (2015; premiera całości tekstu – 2016). W Teatrze Narodowym pracowała z Michałem Zadarą przy Zemście nietoperza Straussa (2019); była autorką (wspólnie z reżyserem) przekładu libretta oraz kierowniczką muzyczną przedstawienia.
Od 2021 roku jest kierowniczką muzyczną Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Współpracuje z instrumentalistami i śpiewakami, wykonując z nimi muzykę kameralną XX i XXI wieku oraz z wrocławskim zespołem Małe Instrumenty, grając na toy pianach muzykę klasyczną i współczesną.
Realizacje w Teatrze Narodowym:
Zemsta nietoperza, Johann Strauss, reż. Michał Zadara, 2019; przekład libretta (wspólnie z Michałem Zadarą), kierownictwo muzyczne, wykonanie muzyki na żywo (fortepian)
Księgi Jakubowe, Olga Tokarczuk, reż. Michał Zadara, 2022; muzyka wspólnie z Michałem Zadarą, wykonanie muzyki na żywo (fortepian)