Edyta Olszówka
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Od 2014 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (1994). W latach 1996–2014 aktorka Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.
Współpracowała z teatrami warszawskimi: Ochoty, Ateneum im. Stefana Jaracza, na Woli (od 1996 – Teatr na Woli im. Tadeusza Łomnickiego), Komedia, Polonia, Bajka, Finestra, Kamienica, Teatrem WARSawy, a także z Kujawsko-Pomorskim Impresaryjnym Teatrem Muzycznym w Toruniu oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.
Laureatka II nagrody za rolę w Spacerku przed snem wg Głowackiego w 2. Konkursie Teatrów Ogródkowych w Warszawie (1993). Za rolę Ileany / Merilijn w filmie Elvis i Marilyn Armando Manniego wyróżniona nagrodą Oviodio dla najlepszej aktorki włoskiego filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sulmonie (1999) oraz nagrodą dla najlepszej aktorki na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Przygodowych w Valenciennes (1999). Laureatka nagrody za najlepszą rolę komediową, za role w filmie Pół serio Tomasza Koneckiego na 25. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2000). Uhonorowana I nagrodą aktorską za rolę Helen w Kalece z Inishmaan McDonagha w reżyserii Agnieszki Glińskiej i Władysława Kowalskiego w Teatrze Powszechnym w Warszawie na 39. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1999) oraz wyróżnieniem za rolę w Dotyku Modzelewskiego w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej w Teatrze Powszechnym w Warszawie w 12. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2006).
Role w Teatrze Narodowym:
MARGARET (od 8 kwietnia 2014), Kotka na gorącym blaszanym dachu, Tennessee Williams, reż. Grzegorz Chrapkiewicz, 2013
DORA, Opowiadanie brazylijskie (prapremiera), Jarosław Iwaszkiewicz, reż. Marcin Hycnar, 2015
MATKA, Białe małżeństwo, Tadeusz Różewicz, reż. Artur Tyszkiewicz, 2015
MADGE, Garderobiany, Ronald Harwood, reż. Adam Sajnuk, 2016
ALA, Elementarz (prapremiera), Barbara Klicka, reż. Piotr Cieplak, 2017
OLGA ALEKSJEJEWNA, ŻONA DUDAKOWA, Letnicy, Maksim Gorki, reż. Maciej Prus, 2019
MAŁGORZATA, Matka Joanna od Aniołów, Jarosław Iwaszkiewicz, reż. Wojciech Faruga, 2020
OLGA, Zamek, Franz Kafka, reż. Paweł Miśkiewicz, 2021
ANKA, STUDENTKA, HANKA, PRZEWODNICZĄCA, CÓRKA, Dekalog, Krzysztof Kieślowski i Krzysztof Piesiewicz, reż. Wojciech Faruga, 2022
ELIANTA, Mizantrop, Molière, reż. Jan Englert, 2022