Barbara Wysocka

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Aktorka, reżyserka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2008) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Wcześniej studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Musik we Freiburgu w Niemczech. W latach 2008–2014 aktorka Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Od 2016 roku w zespole aktorskim warszawskiego Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera. Współtworzy grupę artystyczną Centrala. W Teatrze Narodowym występuje gościnnie. 

Jako aktorka współpracowała z teatrami krakowskimi: Sceną STU i Łaźnią Nową, teatrami warszawskimi: Wielkim – Operą Narodową, Dramatycznym, Centrala, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, Teatrem Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, a także z Wrocławskim Teatrem Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego i Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, ze scenami berlińskimi – Maxim Gorki Theater oraz Schaubühne am Lehniner Platz, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej. 

Reżyserowała w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (Klątwa Wyspiańskiego, 2007; Pijacy Bohomolca, 2009), Wrocławskim Teatrze Współczesnym (Kaspar Handkego, 2009), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Zagłada domu Usherów Glassa, 2009; Medeamaterial Dusapin, 2012; Moby Dick Knapika, 2014; Eros i Psyche Różyckiego, 2017; Tosca Pucciniego, 2019), Teatrze Polskim we Wrocławiu (Szosa Wołokołamska Müllera, 2010; Filoktet Sofoklesa, 2012), Centrali (Szapocznikow. Stan nieważkości / No gravity, wg własnego scanariusza, 2014), Teatrze Polskim w Bydgoszczy (Łagodna Dostojewskiego, 2010), Teatrze Polskim w Warszawie (Anty-Edyp na podstawie m.in. tekstów Sofoklesa i Freuda, 2010), Kammerspiele w Monachium (Woyzeck Büchnera / Berga, 2012), Bayerische Staatsoper (Łucja z Lammermooru Donizettiego, 2015), Teatrze Powszechnym w Warszawie (Juliusz Cezar Shakespeare’a, 2016; 1984 Orwella, 2019). Dla Bregenzer Festspiele przygotowała Don Giovanniego Mozarta (2016). W Teatrze Narodowym zrealizowała przedstawienia na podstawie tekstów Georga Büchnera – Lenza (2011) oraz Śmierć Dantona (2018).

Laureatka nagród aktorskich. Uhonorowana za role Agnieszki w Ósmym dniu tygodnia wg Hłaski w reżyserii Armina Petrasa i Judyty w Księdzu Marku Słowackiego w reżyserii Michała Zadary w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie na 31. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2006). Za rolę Judyty otrzymała także nagrodę w 1. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2006). Wyróżniona nagrodą aktorską za rolę Kasandry w Odprawie posłów greckich Kochanowskiego w reżyserii Michała Zadary w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie podczas 32. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (2007). Za rolę Aleksandry Billewiczówny w Trylogii Sienkiewicza w reżyserii Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie otrzymała nagrodę 34. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (2009) i Nagrodę Młodych 8. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2009). Za rolę w monodramie Chopin bez fortepianu w reżyserii Michała Zadary z Teatru Centrala Warszawa wyróżniona Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego i Nagrodą Dziennikarzy 49. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014) oraz Nagrodą za Osobowość Artystyczną 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. Festiwalu Nowego Teatru (2014). Przedstawienie Chopin bez fortepianu zdobyło także Grand Prix 13. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2014). Laureatka wyróżnienienia aktorskiego za spektakl Szapocznikow. Stan nieważkości / No gravity wg własnego scenariusza i we własnej reżyserii w Teatrze Polskim we Wrocławiu na 50. Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2015) oraz nagrody głównej w dziedzinie aktorstwa za rolę Idalii w Fantazym Słowackiego w reżyserii Michała Zadary z warszawskiego Teatru Powszechnego w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w Warszawie (2015).

Laureatka nagród za reżyserię. Za inscenizację Klątwy Wyspiańskiego w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie wyróżniona nagrodą na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2008) i Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego 43. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2008). Za przedstawienie Kaspar Handkego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym otrzymała Wrocławską Nagrodę Teatralną (2009) i nagrodę marszałka województwa dolnośląskiego dla najlepszego przedstawienia (2010). Za reżyserię Pijaków Bohomolca w krakowskim Narodowym Starym Teatrze została uhonorowana nagrodą Agnieszki Glińskiej oraz nagrodą śląskich dziennikarzy na 12. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach (2010) oraz wyróżnieniem w 5. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2010). Za reżyserię Szosy Wołokołamskiej Müllera w Teatrze Polskim we Wrocławiu wyróżniona nagrodą marszałka województwa dolnośląskiego w kategorii „największe wydarzenie teatralne sezonu” (2011). Otrzymała Złotego Yoricka na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za najlepszą inscenizację szekspirowską – spektakl Juliusz Cezar (2016).


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Lenz (prapremiera polska), Georg Büchner, 2011; reżyseria
Śmierć Dantona, Georg Büchner, 2018; reżyseria

Role w Teatrze Narodowym:

AMALIA EDELREICH (gościnnie; od 12 września 2014), Zbójcy, Friedrich Schiller, reż. Michał Zadara, 2014
KATTRIN (gościnnie), Matka Courage i jej dzieci, Bertolt Brecht / muz. Paul Dessau, reż. Michał Zadara, 2016
JENTA (gościnnie), Księgi Jakubowe, Olga Tokarczuk, reż. Michał Zadara, 2022

By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.