Jarosław Gajewski

null

Aktor, pedagog. W zespole Teatru Narodowego w latach 2003–2010 oraz od 2016 roku.  Absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (1984). Aktor teatrów warszawskich: Polskiego (1984–1987; 2010–2016, od 2013 roku – Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana) i Dramatycznego (1987–2003). W latach 2011–2016 zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Polskiego. Doktor habilitowany sztuk teatralnych, profesor warszawskiej Akademii Teatralnej.
Współpracował z teatrami warszawskimi: na Woli, Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, Ateneum im. Stefana Jaracza, Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Laboratorium Dramatu, Le Madame oraz z Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.

Wyróżniony nagrodą za rolę Bluma w przedstawieniu Kariera Alfa Omegi Tuwima i Hemara w reżyserii Tadeusza Łomnickiego w PWST w Warszawie na 2. Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi (1984). Laureat nagrody za wybór i wykreowanie tekstu literackiego w monodramie Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holuszce Zelinki na 23. Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora (1989) oraz nagrody zespołowej za role w Kubusiu Fataliście wg Diderota w reżyserii Zbigniewa Zapasiewicza w Teatrze Dramatycznym w Warszawie na 15. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1989). Laureat nagród Kaliskich Spotkań Teatralnych za role stworzone w Teatrze Dramatycznym w Warszawie – III nagrody za rolę Wieni w przedstawieniu Moskwa-Pietuszki Jerofiejewa w reżyserii Jacka Zembrzuskiego (1990), wyróżnienia za rolę Clova w Końcówce Becketta w inscenizacji Antoniego Libery (1998), a także nagrody dla duetu aktorskiego za rolę Senectusa, czyli Merlina (wraz z Magdaleną Boczarską / Virgineą, czyli Vivianą) w przedstawieniu Merlin. Inna Historia Słobodzianka w reżyserii Ondreja Spišáka w Teatrze Narodowym w Warszawie (2005). Wyróżniony nagrodą za rolę Lakmusa w przedstawieniu Jak wam się podoba Shakespeare’a w reżyserii Piotra Cieślaka w Teatrze Dramatycznym w Warszawie na 1. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (1997).

Uhonorowany nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne (2001). Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2011).

Role w Teatrze Narodowym:

MERLIN, Merlin. Inna historia, Tadeusz Słobodzianek, reż. Ondrej Spišák, 2003
ROLE, Błądzenie (prapremiera), według Witolda Gombrowicza, reż. Jerzy Jarocki, 2004
MISTRZ KAROL ADOLF, Narty Ojca Świętego (prapremiera), Jerzy Pilch, reż. Piotr Cieplak, 2004
COLBERT, Władza (prapremiera polska), Nick Dear, reż. Jan Englert, 2005
LUCKY, Czekając na Godota, Samuel Beckett, reż. Antoni Libera, 2006
ROLE, Opowiadania dla dzieci (prapremiera polska), Isaak Bashewis Singer, reż. Piotr Cieplak, 2007
DYMITR NIKITICZ KOSYCH, Iwanow, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2008
BRAT FRANCISZEK, Wiele hałasu o nic, William Shakespeare, reż. Maciej Prus, 2008
PUSTELNIK (od 1 września 2010 do 31 sierpnia 2016 gościnnie), Balladyna, Juliusz Słowacki, reż. Artur Tyszkiewicz, 2009
ROLE (od 6 stycznia 2017), Królowa Śniegu, Hans Christian Andersen, reż. Piotr Cieplak, 2015
PASTERZ, PRZYBRANY OJCIEC PERDITY, Opowieść zimowa, William Shakespeare, reż. Marcin Hycnar, 2017

 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj