Wiktoria Gorodeckaja
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Od 2009 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (2009).
Współpracowała z teatrami warszawskimi: Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich, Współczesnym, Ochoty, Ateneum im. Stefana Jaracza, Studiem Teatralnym KOŁO, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.
Na 27. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę w Moulin Noir – spektaklu dyplomowym warszawskiej Akademii Teatralnej w reżyserii Marcina Przybylskiego została uhonorowana nagrodą zespołową dla wykonawców przedstawienia oraz Nagrodą im. prof. Jana Machulskiego „Bądź orłem, nie zniżaj lotu” (2009). Dwukrotna laureatka Feliksa Warszawskiego: w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” za rolę Iriny w przedstawieniu Starucha Charmsa w reżyserii Igora Gorzkowskiego w Teatrze Ochoty (2011); w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca” za rolę Małgorzaty w Królowej Margot Dumasa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze Narodowym (2013). Uhonorowana Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Amalii Edelreich w Zbójcach Schillera w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Narodowym (2014).
Wyróżniona nagrodami Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” – nagrodą za drugoplanową rolę kobiecą, rolę Andżeliki w słuchowisku Próba Marivaux w reżyserii Edwarda Wojtaszka (2014), nagrodą główną za rolę Any w przedstawieniu Teatru Telewizji Posprzątane Ruhl w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (2017), nagrodą za aktorską kreację tytułowej roli w słuchowisku Ordonka wg scenariusza Antoniego Wincha i Dariusza Błaszczyka, w reżyserii Dariusza Błaszczyka (2018), a także nagrodą za najlepszą rolę kobiecą – za rolę tytułową w słuchowisku Anna Karenina Tołstoja w reżyserii Katarzyny Michałkiewicz (2019) i nagrodą aktorską za rolę Rachel w spektaklu telewizyjnym „Judasz z Kariothu” Karola Huberta Rostworowskiego w reżyserii Igora Gorzkowskiego (2023).
Role w Teatrze Narodowym:
KAWALER, Umowa, czyli Łajdak ukarany (prapremiera polska), Pierre de Marivaux, reż. Jacques Lassalle, 2009
ROSSIGNOL, Marat/Sade, Peter Weiss, reż. Maja Kleczewska, 2009
BALLADYNA, Balladyna, Juliusz Słowacki, reż. Artur Tyszkiewicz, 2009
KAROLINA, Kazimierz i Karolina (prapremiera polska), Ödön von Horváth, reż. Gábor Zsámbéki, 2010
KASANDRA, Oresteja, Ajschylos, reż. Maja Kleczewska, 2012
FELCIA, Aktor, Cyprian Kamil Norwid, reż. Michał Zadara, 2012
MAŁGORZATA, Królowa Margot, Alexandre Dumas (ojciec), reż. Grzegorz Wiśniewski, 2012
ROLA, Milczenie o Hiobie, na podstawie Księgi Hioba, reż. Piotr Cieplak, 2013
KOLEŻANKA PCHŁY (dublura, od 26 września 2017), Pchła Szachrajka, reż. Anna Seniuk, muz. Maciej Małecki, 2013
ROLE, Lód, Władimir Sorokin, reż. Konstantin Bogomołow, 2014
AMALIA EDELREICH, Zbójcy, Friedrich Schiller, reż. Michał Zadara, 2014
ROLE, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (inscenizowane czytanie), Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak (udział w czytaniu Księgi III Umizgi, Księgi IV Dyplomatyka i łowy, Księgi V Kłótnia, Księgi VIII Zajazd, Księgi IX Bitwa, Księgi X Emigracja. Jacek oraz Księgi XI Rok 1812), 2015/2016
ROLE, Kordian, Juliusz Słowacki, reż. Jan Englert, 2015
MARYLA, Dziady, Adam Mickiewicz, reż. Eimuntas Nekrošius, 2016
ZOSIA, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa, inscenizacja dwunastu ksiąg Pana Tadeusza w sześć dni, Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak, 20–25 maja 2016
ROLE, Soplicowo – owocilpoS. Suplement (prapremiera), Piotr Cieplak, reż. Piotr Cieplak, 2016
NASTAZJA FILIPOWNA BARASZKOWA, Idiota, Fiodor Dostojewski, reż. Paweł Miśkiewicz, 2017
JULIA, ŻONA DANTONA, Śmierć Dantona, Georg Büchner, reż. Barbara Wysocka, 2018
IDA, Zemsta nietoperza, Johann Strauss, reż. Michał Zadara, kier. muz. Justyna Skoczek, 2019
HEDDA TESMAN, Hedda Gabler, Henrik Ibsen, reż. Kuba Kowalski, 2019
MASZA, Trzy siostry, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2021
OLIWIA, Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie, William Shakespeare, reż. Piotr Cieplak, 2021
MARIA STUART, KRÓLOWA SZKOCJI, UWIĘZIONA W ANGLII, Maria Stuart, Friedrich Schiller, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2022