Anna Gryszkówna

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Aktorka, reżyserka. Od 2004 roku w zespole Teatru Narodowego. Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (2002), na tej uczelni studiowała także na Wydziale Reżyserii.

Opiekunka artystyczna prowadzonego przez Teatr Narodowy projektu edukacyjnego KLASA TN. Drugi dzwonek →.

Jako aktorka współpracowała z teatrami warszawskimi: Nowym Praga, Studiem Buffo, Starą ProchOFFnią, Laboratorium Dramatu, Teatrem na Woli im. Tadeusza Łomnickiego, Teatrem Dramatycznym, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.
Wyreżyserowała Przesilenie Greiga i McIntyre’a (koprodukcja Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu i Teatru Miejskiego w Lesznie, 2016), Poskromienie złośnicy Shakespeare’a (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, 2017), Mężczyznę Zapolskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2018), Reset De Groen (prapremiera, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2018) oraz Kilka scen z życia wg Płatonowa Czechowa (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2019).
Ostatnio wyreżyserowała monodramy Agnieszki Przepiórskiej – Ginczanka. Sposób na prostotę życia na podstawie tekstu Piotra Rowickiego (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, 2020) oraz Simona K. Wołająca na puszczy także wg tekstu Rowickiego (Big Book Cafe w Warszawie, 2020) oraz spektakl Idę na podstawie utworów Olgi Tokarczuk, Virginii Woolf i Anny Świrszczyńskiej w cyklu I co teraz? (realizacja w ramach 25. Konfrontacji Teatralnych w Lublinie, 2020).

Za reżyserię Poskromienia złośnicy w tarnowskim Teatrze im. Ludwika Solskiego otrzymała indywidualne wyróżnienie 25. edycji Konkursu Złotego Yoricka w Gdańsku (2018).


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Śnieg, Stanisław Przybyszewski, 2021; reżyseria

Role w Teatrze Narodowym: 

HELENA (od 21 października 2005), Sen nocy letniej, William Shakespeare, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2001
PUELLA CZYLI GINEWRA (od 5 listopada 2005), Merlin. Inna historia, Tadeusz Słobodzianek, reż. Ondrej Spišák, 2003
OFELIA-OFELIA, Hamlet Stanisława Wyspiańskiego, Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2003
AKTORKA, Duszyczka (prapremiera), Tadeusz Różewicz, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2004
ROLE, Błądzenie (prapremiera), według Witolda Gombrowicza, reż. Jerzy Jarocki, 2004
HENRIETA, Władza (prapremiera polska), Nick Dear, reż. Jan Englert, 2005
ANNA / SYRENA LADACZNICA, On. Drugi Powrót Odysa (prapremiera), (On, Antonina Grzegorzewska; Drugi Powrót Odysa, Jerzy Grzegorzewski), reż. Jerzy Grzegorzewski, 2005
***, (do 21 lutego 2010), Śluby panieńskie, Aleksander Fredro, reż. Jan Englert, 2007
ROLE, Opowiadania dla dzieci (prapremiera polska), Isaak Bashewis Singer, reż. Piotr Cieplak, 2007
IFIGENIA, Ifigenia (prapremiera), Antonina Grzegorzewska, reż. Antonina Grzegorzewska, 2008
GOSIA, Kreacja, Ireneusz Iredyński, reż. Bożena Suchocka, 2010
ROLE, Sprawa, według Samuela Zborowskiego Juliusza Słowackiego, reż. Jerzy Jarocki, 2011
ROLE, Królowa Śniegu, Hans Christian Andersen, reż. Piotr Cieplak, 2015
ROLE, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (inscenizowane czytanie), Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak (udział w czytaniu Księgi V Kłótnia, Księgi XI Rok 1812 oraz Księgi XII Kochajmy się), 2015/2016
ŚMIERĆ, ROLE, Kordian, Juliusz Słowacki, reż. Jan Englert, 2015
CHARLOTTA, Madame de Sade, Yukio Mishima, reż. Maciej Prus, 2016
KATTRIN, Matka Courage i jej dzieci, Bertolt Brecht / muz. Paul Dessau, reż. Michał Zadara, 2016
KALERIA, SIOSTRA BASOWA, Letnicy, Maksim Gorki, reż. Maciej Prus, 2019
MIZZI, PEPPI, AMALIA, Zamek, Franz Kafka, reż. Paweł Miśkiewicz, 2021
PANI WANDZIA, REZYDENTKA W DOMU KOHOUTKÓW; CHÓR KOBIET, Inne rozkosze, Jerzy Pilch, reż. Jacek Głomb, 2024

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.