Jan Frycz

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


W latach 1982–1983 i od 2006 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwent krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (1978). Aktor teatrów krakowskich: im. Juliusza Słowackiego (1978–1982 i 1984–1989), Starego im. Heleny Modrzejewskiej (1989–2006, od 2001 roku – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej), a także Teatru Polskiego w Warszawie (1983–1984).

Współpracował z teatrami krakowskimi: Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego, STU (od 1997 roku – Krakowski Teatr Scena STU), teatrem krakowskiej PWST, a także z Teatrem im. Osterwy w Lublinie, Polskim we Wrocławiu, Nowym w Łodzi, poznańską Sceną na Piętrze oraz ze scenami warszawskimi: Polskim, IMKA, Komuną//Warszawa, Wielkim – Operą Narodową, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.

Wyróżniony za rolę Madana w przedstawieniu Sto rąk, sto sztyletów Żurka w reżyserii Jerzego Krasowskiego w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie na 21. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu (1980). Uhonorowany nagrodą przewodniczącego Komitetu do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja” za osiągnięcia w Teatrze Telewizji (1986) oraz nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za kreacje na scenach krakowskich – rolę w Opisie obyczajów… wg Kitowicza w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w Teatrze STU i rolę Iwana w Braciach Karamazow Dostojewskiego w reżyserii Krystiana Lupy w Starym Teatrze (1990). Za rolę w Opisie obyczajów… otrzymał także główną nagrodę zespołową na 21. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1991). Laureat nagrody za rolę Witkacego-Walpurga w Grzebaniu, inscenizacji Jerzego Jarockiego w Starym Teatrze w Krakowie w 2. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (1996). Jego rola Pozdnyszewa w Sonacie Kreutzerowskiej wg Tołstoja w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, realizacji Teatru im. Osterwy w Lublinie we współpracy z Teatrem STU w Krakowie zwyciężyła w plebiscycie publiczności na 37. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych (1998) oraz została wyróżniona Nagrodą im. Byrskich na 16. Gorzowskich Spotkaniach Teatralnych (1998). Laureat krakowskiej Złotej Maski (1999) oraz nagrody za rolę tytułową w Królu Learze Shakespeare’a w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w Teatrze Nowym w Łodzi na 41. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2001). Uznany najlepszym aktorem 35. Warszawskich Spotkań Teatralnych przez portal „Teatr dla Was” (2015).

Wielokrotny laureat nagród Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie. Honorowany za role w przedstawieniach Teatru Telewizji: otrzymał Grand Prix za rolę Marka Antoniusza w Juliuszu Cezarze Shakespeare’a w reżyserii Jana Englerta (2006), wyróżnienie aktorskie za rolę Harry’ego w Kolekcji Pintera w reżyserii Marcina Wrony (2007), Grand Prix za rolę Bolesława Kontryma „Żmudzina” w Kontrymie Pruchniewskiego w reżyserii Marcina Fischera (2011), Grand Prix za rolę Stomila w Tangu Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego (2013), nagrodę aktorską za rolę Iwana Nikołajewicza Zachedrynskiego w Miłości na Krymie Mrożka w reżyserii teatralnej Jerzego Jarockiego i reżyserii telewizyjnej Jana Englerta (2014).

Nagrodzony za najlepszą drugoplanową rolę męską, za rolę Siemiana w Pornografii Jana Jakuba Kolskiego na 28. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2003). Za tę rolę otrzymał także Orła – Polską Nagrodę Filmową (2004). Ponownie uhonorowany Orłem – Polską Nagrodą Filmową za rolę Andrzeja Winklera w Pręgach Magdaleny Piekorz (2005). Wyróżniony nagrodą aktorską Batumi International Art House Film Festival za rolę mecenasa Michała Wilczka w Bezmiarze sprawiedliwości Wiesława Saniewskiego (2008).

Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2005) i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2015).


Role w Teatrze Narodowym:

JAKIŚ JAN, Leśmian, Bolesław Leśmian, reż. Adam Hanuszkiewicz, 1982
ROLE, Komedia pasterska, Jan Andrzej Morsztyn, reż. Adam Hanuszkiewicz, 1982
ROLE, Śpiewnik domowy, Stanisław Moniuszko, reż. Adam Hanuszkiewicz, 1982
MŁODZIENIEC OBYWATEL / WACŁAW, Zwolon, Cyprian Kamil Norwid, reż. Krystyna Skuszanka, 1983
IWAN NIKOŁAJEWICZ ZACHEDRYNSKI, Miłość na Krymie, Sławomir Mrożek, reż. Jerzy Jarocki, 2007
MIKOŁAJ ALEKSJEJEWICZ IWANOW, Iwanow, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2008
STOMIL, Tango, Sławomir Mrożek, reż. Jerzy Jarocki, 2009
ABRAHAM VAN HELSING, Nosferatu, spektakl inspirowany powieścią Brama Stokera Dracula, reż. Grzegorz Jarzyna, 2011 (koprodukcja z TR Warszawa)
AFANASIJ IWANOWICZ TOCKI, Idiota, Fiodor Dostojewski, reż. Paweł Miśkiewicz, 2017
ANTONIO, BURZA Williama Szekspira, reż. Paweł Miśkiewicz, 2018
WIKTOR, Jak być kochaną, Kazimierz Brandys, reż. Lena Frankiewicz, 2019
ALEKSANDR WIERSZYNIN, DOWÓDCA BATERII, Trzy siostry, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2021
HRABIA GLOUCESTER, Król Lear, William Shakespeare, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2024 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.