Przemysław Stippa

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Od 2005 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (2004).

Współpracował z teatrami warszawskimi: Sceną Prezentacje, Starą ProchOFFnią, Le Madame, Centrum Artystycznym M25, Studiem Teatralnym KOŁO, Teatrem Druga Strefa, Teatrem Dramatycznym, a także z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie, lubelskim Centrum Spotkania Kultur oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.

Laureat Nagrody im. Janiny Nowickiej-Prokuratorskiej i Stanisława Prokuratorskiego przyznawanej przez Rektora Akademii Teatralnej w Warszawie absolwentowi Wydziału Aktorskiego za osiągnięcia artystyczne w ciągu dwóch lat od ukończenia studiów (2006). Uhonorowany Lubelską Nagrodą Artystyczną za „rozwój teatru na Lubelszczyźnie” oraz za role w przedstawieniach w reżyserii Artura Tyszkiewicza zrealizowanych w lubelskim Teatrze im. Juliusza Osterwy – Puka w Śnie nocy letniej Shakespeare’a oraz Wolanda w Mistrzu i Małgorzacie Bułhakowa (2016). Za rolę Wolanda został wyróżniony także nagrodą specjalną na 17. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie (2017). Podczas 19. edycji „Dwóch Teatrów” otrzymał nagrodę za najlepszą rolę męską w spektaklu Teatru Telewizji – za rolę w monodramie Jednocześnie Griszkowca oraz Jana w Znakach Jakubowskiego (oba w reżyserii Artura Tyszkiewicza), a także za rolę Widma w Weselu Wyspiańskiego w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego (2019; nagroda ex aequo z Grzegorzem Małeckim).


Role w Teatrze Narodowym:

SIR JOHN BUSHY, Ryszard II, William Shakespeare, reż. Andrzej Seweryn, 2004
FILIP, Władza (prapremiera polska), Nick Dear, reż. Jan Englert, 2005
WALERY, UKOCHANY MARIANNY, Tartuffe albo Szalbierz, Molière, reż. Jacques Lassalle, 2006
MINOTAUR, Fedra, według tekstów Eurypidesa, Seneki, Pera Olova Enquista, Istvána Tasnádiego..., reż. Maja Kleczewska, 2006
GOŚĆ, Iwanow, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2008
WIKTOR, Mrok (prapremiera), Mariusz Bieliński, reż. Artur Tyszkiewicz, 2008
KWASIK, Wiele hałasu o nic, William Shakespeare, reż. Maciej Prus, 2008
REŻYSER, Marat/Sade, Peter Weiss, reż. Maja Kleczewska, 2009
FILON, Balladyna, Juliusz Słowacki, reż. Artur Tyszkiewicz, 2009
TEBALDEO / MAFFIO, Lorenzaccio, Alfred de Musset, reż. Jacques Lassalle, 2011
MAJORDOMUS (od 25 stycznia 2013), Księżniczka na opak wywrócona, Pedro Calderón de la Barca / Jarosław Marek Rymkiewicz, reż. Jan Englert, 2010
AGISTOS / APOLLO, Oresteja, Ajschylos, reż. Maja Kleczewska, 2012
KSIĄŻĘ PADOVAL DE GRIFUELLHES, Bezimienne dzieło, Stanisław Ignacy Witkiewicz, reż. Jan Englert, 2013
ROLE, Lód, Władimir Sorokin, reż. Konstantin Bogomołow, 2014
FRANCISZEK VON MOOR, Zbójcy, Friedrich Schiller, reż. Michał Zadara, 2014
ROLE, Królowa Śniegu, Hans Christian Andersen, reż. Piotr Cieplak, 2015
ROLE, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (inscenizowane czytanie), Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak (udział w czytaniu Księgi II Zamek, Księgi III Umizgi, Księgi IV Dyplomatyka i łowy, Księgi V Kłótnia, Księgi VII Rada, Księgi IX Bitwa, Księgi X Emigracja. Jacek oraz Księgi XII Kochajmy się), 2015/2016
BENIAMIN, Białe małżeństwo, Tadeusz Różewicz, reż. Artur Tyszkiewicz, 2015
HRABIA, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa, inscenizacja dwunastu ksiąg Pana Tadeusza w sześć dni, Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak, 2025 maja 2016 
ROLE, Soplicowo – owocilpoS. Suplement (prapremiera), Piotr Cieplak, reż. Piotr Cieplak, 2016
GAWRIŁA ARDALIONOWICZ IWOŁGIN, Idiota, Fiodor Dostojewski, reż. Paweł Miśkiewicz, 2017
ROBESPIERRE, CZŁONEK WYDZIAŁU OCALENIA PUBLICZNEGO, Śmierć Dantona, Georg Büchner, reż. Barbara Wysocka, 2018
GONZALO, BURZA Williama Szekspira, reż. Paweł Miśkiewicz, 2018
KSIĄŻĘ ORŁOWSKI, Zemsta nietoperza, Johann Strauss, reż. Michał Zadara, kier. muz. Justyna Skoczek, 2019
BRACK, Hedda Gabler, Henrik Ibsen, reż. Kuba Kowalski, 2019
WILHELM CECIL, BARON BURLEIGH, WIELKI SKARBNIK, Maria Stuart, Friedrich Schiller, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2022
ORONT, Mizantrop, Molière, reż. Jan Englert, 2022
EDMUND, Król Lear, William Shakespeare, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2024 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.