Natalia Kawałek
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Mezzosopranistka. Absolwentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie profesorki Izabelli Kłosińskiej (2011), po ukończeniu którego kontynuowała naukę na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst u Claudii Vischi. Kształciła się również w Conservatorio Statale di Musica „Santa Cecilia” w Rzymie u Rebecchi Berg i Sary Mingardo. W Teatrze Narodowym występuje gościnnie.
W latach 2013–2016 należała do Junges Ensemble des Theaters an der Wien, w ramach którego na deskach wiedeńskiej Kammeroper kreowała między innymi role: Annio w Łaskawości Tytusa Mozarta (reż. Alberto Triola, dyr. Rubén Dubrovsky, 2014), Armidy w Rinaldo Händla (reż. Christiane Lutz, dyr. Rubén Dubrovsky, 2014), Concepcion w Godzinie hiszpańskiej Ravela (reż. Philipp Krenn, dyr. Gelsomino Rocco, 2015), Carmen w operze Bizeta (reż. Andreas Zimmermann, 2016). W 2016 roku na festiwalu operowym w Glyndebourne wcieliła się w postać Cherubina w Weselu Figara Mozarta (reż. Michael Grandage, dyr. Jonathan Cohen).
Artystka regularnie współpracuje z prestiżowym Musik Theater an der Wien. Wzięła tutaj udział w koncercie sylwestrowym Intermezzo mit 3 Mezzi mającym formę gali trzech mezzosopranistek; wystąpiła wówczas u boku Anne Sofie von Otter i Angeliki Kirchschlager (dyr. Rani Calderon, 2015). Na wiedeńskiej scenie występowała także jako: Dama di Lady Macbeth u boku Plácido Domingo w Makbecie Verdiego (reż. Roland Gayer, dyr. Bertrand de Billy, 2016), Anna Kennedy w operze Maria Stuarda Donizettiego (reż. Christof Loy, dyr. Paolo Arrivabeni, 2018), Hermia w Śnie nocy letniej Brittena (reż. Damiano Michieletto, dyr. Antonello Manacorda, 2018), Fatima w Oberonie Webera (reż. Nikolaus Habjan, dyr. Thomas Guggeis, 2019).
W Polsce współpracowała z poznańskim Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki – grała tu Giovannę w Ernanim Verdiego (reż. Michał Znaniecki, dyr. Mieczysław Nowakowski, 2009) i Nancy w Albercie Herringu Brittena (reż. Karolina Sofulak, dyr. Jerzy Wołosiuk, 2022). Na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpiła jako Lucienne w Umarłym mieście Korngolda (reż. Mariusz Treliński, dyr. Lothar König, Finnegan Downie Dear, 2017), a ostatnio jako María, La Sombra de María w tango operze María de Buenos Aires Piazzolli (reż. Wojciech Faruga, dyr. Aneta Pawlik-Figiel, 2023).
Artystka bardzo często zapraszana jest do współpracy przez zespoły muzyki dawnej. Regularnie współpracuje z zespołem grającym na instrumentach historycznych Il Giardino d’Amore, z którym debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall w 2014 roku i z którym z powodzeniem koncertuje w Polsce, Europie, USA i Chinach. Z kolei z orkiestrą Capella Cracoviensis występowała: na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy w roli Ginevry w Ariodante Händla (dyr. Andreas Spering, 2012), w oratorium Powrót Tobiasza Haydna (dyr. Paul Goodwin, 2013), na krakowskim festiwalu Opera Rara w roli tytułowej w Halce (wersji wileńskiej) Moniuszki (reż. Cezary Tomaszewski, dyr. Jan Tomasz Adamus, 2017) oraz jako Dorabella w Così fan tutte Mozarta (reż. Cezary Tomaszewski, dyr. Jan Tomasz Adamus, 2019). Z Halką (wersją wileńską) występowała również w Koominen Ooppera w Helsinkach (reż. Laura Åkerlund, dyr. Jan Tomasz Adamus, 2018).
Pod batutą Alana Curtisa i z jego zespołem Il Complesso Barocco wystąpiła w roli Creusy w koncertowej wersji Demofonte Glucka (Theater an der Wien, 2014), z wiedeńskim zespołem Bach Consort pod kierownictwem Rubéna Dubrovsky’ego kreowała postać Armidy w rosyjskiej prapremierze opery Rinaldo Händla (Teatr Bolszoj w Moskwie, 2016). Współpracowała także z Jean-Christophe’m Spinosim i jego Ensemble Matheus – wykonywała partię altu solo w Mesjaszu Händla w Auditorio de Valladolid (2017), występowała w roli Enrico w koncertowej wersji opery Elżbieta, królowa Anglii Rossiniego (Opéra Royal de Versailles, 2017).
Płyty, na których można usłyszeć Natalię Kawałek, ukazały się w wytwórni Evoe Records. Należą do nich: Amor Sacro Amor Profano (wraz z Il Giardino d’Amore, 2015) i Cantates et Petits Macarones (wraz z Il Giardino d’Amore, 2015), Carnevale di Venezia (wraz z Miriam Albano oraz Jakubem Józefem Orlińskim i Cappella dell’Ospedale della Pieta, 2017), Enemies in Love Händla (wraz z Jakubem Józefem Orlińskim i Il Giardino d’Amore, 2018) oraz It’s Christmas Time (wraz ze Staszkiem Plewniakiem i The FeelHarmony studio orchestra, 2019).
Natalia Kawałek jest laureatką trzeciego miejsca i nagrody publiczności International Singing Competition for Baroque Opera Pietro Antonio Cesti (2012), a także drugiego miejsca, nagrody publiczności i licznych wyróżnień na Internationaler Hilde Zadek Gesangswettbewerb w Wiedniu (2013) oraz wyróżnienia podczas Europäischer Gesangswettbewerb DEBUT w Niemczech (2016).