Tomasz Kubikowski – literary director

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Ukończył studia magisterskie na Wydziale Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie (1985) i w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego (1990). W 1992 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych (Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego), w 2007 – habilitację (Instytut Sztuki PAN), w 2018 – tytuł profesora nauk humanistycznych.

Pracował w redakcjach miesięczników „Teatr” (1990–1992) i „Dialog” (1992–1995). W latach 1996–1999 sprawował kierownictwo literackie Teatru Ateneum w Warszawie. Od 1994 roku jest wykładowcą Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (prorektor w kadencji 1999–2002). Od 2003 roku – kierownikiem literackim Teatru Narodowego.

Autor książek: Siedem bytów teatralnych (1994), Reguła Nibelunga (2004), Teatralne doświadczenie Wilhelma Meistra (2014), Przeżyć na scenie (2015), Zjadanie psów (2019), An Actor Survives (2023); sztuki teatralnej Nauka o barwach (wyst. Teatr TVP, 1999). Opublikował też liczne artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, przekłady książek Richarda Schechnera (Przyszłość rytuału, 2000; Performatyka. Wstęp, 2006) i Jona McKenziego (Performuj albo…, 2011), poezji Roberta Browninga („Znak” 1990) i dramatu Toma Murphy’ego Bailegangaire („Dialog” 2007). Jest członkiem rad redakcyjnych czasopism: „Performer”, „Stanislavski Studies” i „New Theatre Quarterly”.

Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (2002), brązowym medalem Gloria Artis (2012) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2015).

  • FEBLIK

    Feblik (Old Polish for an ‘infatuation’), surprising drama by Małgorzata Maciejewska received the Tadeusz Różewicz Drama Award. Premiere of the spectacle directed by Lena Frankiewicz: 14 June 2024. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj