Krzysztof Torończyk – Director

null

Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie oraz studiów doktoranckich w dziedzinie matematycznych metod w ekonomii, zakończonych obroną pracy doktorskiej w roku 1978.
Na UMCS w Lublinie rozpoczął pracę zawodową jako asystent w zakładzie Teorii Organizacji i Zarządzania w Instytucie Ekonomii Produkcji (1972–1978).

W latach 1978–1992 pełnił funkcję zastępcy dyrektora w Państwowym Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie.

W styczniu 1995 r. rozpoczął pracę w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie jako zastępca dyrektora ds. finansowych. Jednocześnie – od kwietnia 1995 r. był Pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki ds. przeprowadzenia procesu połączeniowego i utworzenia instytucji kultury pod nazwą TEATR NARODOWY w Warszawie. Od stycznia 1996 do kwietnia 1998 pracował na stanowisku dyrektora zarządzającego Teatru Narodowego obejmującego wówczas scenę operową i teatralną. Opracował strukturę administracyjną, finansową oraz zasady organizacji pracy dla zespołu liczącego ok. 1500 osób. Podejmował rozmowy ze sponsorami pozyskując tym samym środki pozabudżetowe, które pozwoliły na realizację wielu przedsięwzięć artystycznych liczących się w międzynarodowej wymianie kulturalnej.

Z chwilą podjęcia decyzji o rozdzieleniu Teatru Narodowego na dwie odrębne instytucje kultury: Teatr Wielki–Operę Narodową i Teatr Narodowy, zorganizował od podstaw nowo powstały Teatr Narodowy w zakresie strukturalnym, kadrowym i ekonomiczno-finansowym dla potrzeb samodzielnego funkcjonowania. Od kwietnia 1998 r. został powołany na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora naczelnego, a następnie od września 1998 r. na stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Narodowego, które pełni do chwili obecnej.

W roku 2000, na prośbę władz samorządowych województwa lubelskiego, objął równocześnie stanowisko dyrektora Teatru im. J. Osterwy w Lublinie z zadaniem odbudowania prestiżu artystycznego tej zasłużonej sceny, jej kondycji ekonomiczno-finansowej oraz stworzenia warunków dla odbudowy zabytkowej siedziby teatru.

W roku 2002 i 2003 brał udział w posiedzeniach Sejmowej Komisji Kultury i Środków, prezentując problemy środowiska teatralnego oraz postulując wprowadzenie regulacji dotyczących zasad dotowania teatrów. Współpracował przy powołaniu Unii Polskich Teatrów i uczestniczył w pracach zespołu tworzącego dokumenty regulujące zasady działania nowo powołanej organizacji. Aktualnie jest wiceprezesem tej organizacji.

Od roku 2002 uczestniczy w pracach organizacyjnych przy realizacji Międzynarodowych Festiwali Szkół Teatralnych prowadzonych przez Akademię Teatralną w Warszawie. Od października 2003 r. jest wykładowcą Akademii Teatralnej na Wydziale Reżyserii; w latach 2010–2013 wykładał również na Wydziale Wiedzy o Teatrze.

Należy do Kapituły Zasłużonych członków Związku Artystów Scen Polskich. Był  przewodniczącym Głównej Komisji Rewizyjnej za prezesury K. Dejmka (1988) i A. Łapickiego (1989–1990) oraz członkiem Komisji ds. Zarządzania i Finansów (2003–2005).

Odznaczony Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Został również uhonorowany przez Ministra Kultury Srebrnym Medalem „Gloria Artis” oraz odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

  • Solidarity with Ukraine

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • MARY STUART | premiere 21 May

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue. 

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.

  • THE CASTLE

    A stage adaptation of the unfinished novel by one of the most important writers of the 20th century, Franz Kafka, directed by Paweł Miśkiewicz.

  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.




  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.

  • THREE SISTERS

    One of the most important play in the world drama canon: Three Sisters by Anton Chekhov directed by Jan Englert.

  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.

  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand? Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 

  • THE HISTORY OF THE NATIONAL THEATRE

    The premiere of The History of the National Theatre, a series of books commemorating the National Stage’s 250th anniversary.


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of  Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute!

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj