Premiera: 5 czerwca 1963
Autorzy: Ajschylos, Eurypides, Arystofanes
Tytuł: Agamemnon. Elektra. Żaby
Tytuł oryginalny: Ἀγαμέμνων. Ἠλέκτρα. Βάτραχοι
Przekład: Stefan Srebrny, Artur Sandauer
Reżyseria:
Kazimierz Dejmek

Agamemnon. Elektra. Żaby

reżyseria: Kazimierz Dejmek
scenografia: Zenobiusz Strzelecki
muzyka: Stefan Kisielewski
praca nad słowem: Krystyna Mazur

Obsada: 

Agamemnon

Strażnik Janusz Strachocki
Klitajmestra Irena Eichlerówna
Przodownik chóru Ignacy Machowski
Agamemnon Andrzej Szalawski
Herold Marian Wyrzykowski
Kasandra Halina Mikołajska
Aigistos Stanisław Zaczyk
Chór starców argejskich Tadeusz Bartosik, Władysław Kaczmarski, Włodzimierz Kmicik, Karol Leszczyński, Wiesław Mirecki, Michał Pluciński, Wilhelm Wichurski, Tadeusz Woźniak, Janusz Ziejewski, Jan Żardecki

Elektra

Wieśniak Lech Madaliński
Elektra Elżbieta Barszczewska
Orestes Mieczysław Milecki
Przodownik chóru Krystyna Kamieńska
Pylades Zdzisław Szymański
Starzec Władysław Krasnowiecki
Goniec Mieczysław Kalenik
Klitajmestra Janina Niczewska
Chór dziewcząt myceńskich Helena Bartosikowa, Alicja Bobrowska, Barbara Fijewska, Irena Krasnowiecka, Halina Michalska, Grażyna Staniszewska, Danuta Urbanowicz, Joanna Walterówna, Danuta Wodyńska, Aleksandra Zawieruszanka, Hanna Zembrzuska

Żaby

Dionizos Ignacy Gogolewski
Umrzyk Zbigniew Kryński
Służebna Zbigniew Kryński
Ajschylos Kazimierz Wichniarz
Ksantiasz Wojciech Siemion
Charon Henryk Szletyński
Karczmarka I Lech Ordon
Eurypides Henryk Szletyński
Herakles Kazimierz Wichniarz
Eak Lech Ordon
Karczmarka II Zbigniew Kryński
Pluton Lech Ordon
Chór żab Aleksander Błaszyk, Zbigniew Kryński, Józef Łotysz, Adam Mularczyk, Lech Ordon, Wojciech Siemion

Realizatorzy:

  • asystenci reżysera: Ewa Morycińska, Jerzy Grzegorzewski (PWST), Jerzy Wróblewski (PWST)
  • asystenci scenografa: Aniela Wojciechowska, Jan Krzewicki

Galeria:


Bibliografia:

Karolina Beylin, „Ekspress Wieczorny”, 1963, nr 135
Karolina Beylin, „Kulisy”, 1963, nr 26, s. 1–2
M. Brzostowiecka, „Dziennik Ludowy”, 1963, nr 225
[Stanisław Edward Bury] Stefan Polanica, „Słowo Powszechne”,1963, nr 158
Maria Czanerle, „Życie Literackie”, 1963, nr 28
Jeremi Czuliński, „Trybuna Mazowiecka”, 1963, nr 147
Jeremi Czuliński, „Żołnierz Polski”, 1963, nr 38, s. 11
W. Filler, „Polityka”, 1963, nr 24
Jacek Głowacki, „Słowo Ludu”, 1963, nr 191
A. Grodzicki, „Życie Warszawy”, 1963, nr 135
[Hen] B. Henkel, „Sztandar Młodych”, 1963, nr 143
J. Gruda, „7 Dni w Polsce”, 1963, nr 25, s. 4
L. Jabłonkówna, „Teatr”, 1963, nr 15, s. 3–5
Z. Jasińska, „Tygodnik Powszechny”, 1963, nr 31
R. W. Kołodziejczyk, „Dziennik Ludowy”, 1963, nr 136
J. N. Miller, „Głos Nauczycielski”, 1963, nr 27
S. Ostrowski, „Świat”, 1963, nr 25
T. Polanowski, „Szpilki”, 1963, nr 42, s. 3
T. Polanowski,  „Światowid”, 1963, nr 45
Z. Sieradzka, „Głos Pracy”, 1963, nr 139
T. Syga, 
„Stolica”, 1963, nr 28
[Jaszcz] Jan Alfred Szczepański, 
„Trybuna Ludu”, 1963, nr 156
[Wiech] Stefan Wiechecki, 
„Przekrój”, 1963, nr 352
A. Wirth, „Teatr”, 1963, nr 15, s. 6–7
L. Woyciechowska, „Express Wieczorny”, 1963, nr 73
J. Zagórski, „Kurier Polski”, 1963, nr 133
Elżbieta Żmudzka, „Zwierciadło”, 1963, nr 31
Elżbieta Żmudzka, „Kobieta i Życie”, 1963, nr 28



  • FEBLIK

    Feblik (Old Polish for an ‘infatuation’), surprising drama by Małgorzata Maciejewska received the Tadeusz Różewicz Drama Award. The spectacle directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj