Zbigniew Kośka – Deputy Director for Technical Affairs

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Absolwent wydziału architektury i urbanistyki Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.

Pracę zawodową rozpoczął w Biurze projektowym „Chemitex” w Łodzi, w pracowni elektrycznej, gdzie pracował w latach 1978–1982.

W latach 1983–1990 pełnił funkcję zastępcy kierownika technicznego, a następnie kierownika technicznego Teatru Narodowego w Warszawie.

W dniu 8 marca 1985 roku podczas pełnionego dyżuru dyrekcyjnego doświadczył najdramatyczniejszych chwil w życiu zawodowym związanych z pożarem Teatru Narodowego.

W latach 1990–1992, po zawieszeniu działalności Teatru Narodowego, pełnił funkcję kierownika technicznego Teatru Na Woli w Warszawie.

W latach 1993–1999 pełnił funkcję kierownika technicznego Centrum Sztuki Studio – Teatr Studio w Warszawie za dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego.

Nadzorował prace sceniczno-wystawowe polskiej ekspozycji na światowej wystawie scenografii teatralnej Praskie Quadriennale przez kolejne trzy edycje w latach: 1995, 1999 i 2003.

Wykorzystując doświadczenie nabyte w Teatrze, założył w 1999 roku firmę pod nazwą „Tech-scen”, której podstawową działalnością było projektowanie technologii obiektów kultury wraz z ich realizacją. Od założenia firmy do chwili obecnej opracował projekty technologii scenicznej ogólnej, oświetlenia scenicznego, nagłośnienia scenicznego, systemu łączności inspicjenta oraz kinotechniki dla następujących obiektów kultury: Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, Małopolskich Ogrodów Sztuki w Krakowie, Zamku Ujazdowskiego w Warszawie – sala Laboratorium, Teatru Starego w Lublinie, Teatru im. Jaracza w Olsztynie, Teatru Dramatycznego w Płocku, Teatru Polskiego w Szczecinie, Transformatorni w Szczecinie, Domu Kultury w Zamościu, Służewskiego Domu Kultury w Warszawie, sali widowiskowej Politechniki Rzeszowskiej, Opery Krakowskiej, Domu Kultury w Kutnie, Domu Kultury w Lublińcu, Centrum Kultury w Biłgoraju, Polskiego Domu w Wilnie,  sali teatralnej w Akademii Teatralnej w Krakowie, Filharmonii w Wejherowie, sali teatralnej w PKiN w Warszawie, Domu Kultury w Połańcu, Teatru Lalek we Wrocławiu, Stargardzkiego Centrum Kultury.

Współpracował i nadal współpracuje z wieloma biurami architektonicznymi, dla których opracowywał projekty, m.in.: „Budopol” w Warszawie, Studio A4 w Szczecinie, Ingarden & Ewy Architekci w Krakowie, „Maag” w Warszawie, Autorskie Biuro Architektury Invest-Partner 6 w Lublinie.

Opracowane projekty technologii obiektów kultury i ich realizacje otrzymały wyróżnienia i nagrody. Do najważniejszych nagród przyznanych dla zespołu projektowego architektonicznego, w którego w skład wchodził należą: Nagroda im. Miesa van der Rohe otrzymana za projekt i realizację Filharmonii Szczecińskiej, I nagroda w konkursie SARP za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie oraz nagroda Architizer A+ Popular Choice Award za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie.

Nadzorował prace sceniczno-wystawowe na światowej wystawie Expo 2000 w Hanowerze, w pawilonie polskim – podczas jego budowy oraz 6-miesięcznego okresu wystawienniczego.

Od roku 2011 pełnił funkcję zastępcy dyrektora technicznego, kierownika technicznego – pełnomocnika dyrektora ds. produkcji w Teatrze Narodowym, od roku 2016 pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. technicznych Teatru Narodowego.

We wrześniu 2015 roku, w sezonie Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego, opracował i nadzorował prace związane z przygotowaniami Festynu Teatru Narodowego WSZYSTKO GRA, w ramach którego na placu Teatralnym wybudowano: trzy sceny z pełnym wyposażeniem scenicznym, cztery pawilony wystawowe oraz konstrukcje scenograficzne i wystawiennicze poświęcone byłym dyrektorom Teatru Narodowego.

Od 2015 roku wykładowca przedmiotu „Technika i technologia teatru” w Akademii Teatralnej w Warszawie, prowadzonego w ramach wspólnych zajęć studentów wydziału reżyserii AT oraz scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert will play the title role. The premiere of the tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski will take place on February 24, 2024.

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj