Martyna Kander – scenografka

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Scenografka, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Sztuki Nowych Mediów i Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2012); od 2014 roku asystentka, a od 2018 roku adiunktka na Wydziale Scenografii tej uczelni.

Współpracowała m.in. z Natalią Kozłowską (kostiumy: Księżycowy Pierrot Schönberga, 2013; Agrippina Händla, 2014; Pigmalion Rameau, 2015), Marcinem Hycnarem (Tonacja blue Hare’a, 2014; Romeo i Julia Shakespeare’a, 2015 – kostiumy; Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Zelenki, 2016; Księżniczka na opak wywrócona Calderóna, 2019), Natalią Babińską (Hrabina Marica Kálmána, 2014; Rigoletto Verdiego, 2014 – kostiumy; Historia najmniej prawdopodobna Kornowicza, 2015; Dokręcanie śruby Brittena, 2016; Straszny dwór Moniuszki, 2019), Robertem Bondarą (Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, 2017 – kostiumy; Szeherezada Rimskiego-Korsakowa, 2018; Medea Barbera, 2018; Faust Chopina, Mozarta, Pärta; 2020; Na kwaterunku Moniuszki, 2019; Alicja w Krainie Czarów wg Carrolla, 2022), Wawrzyńcem Kostrzewskim (Król Lear Shakespeare’a, 2021) czy Anną Gryszkówną (Panny z Wilka. Rapsod Iwaszkiewicza, 2021). W Teatrze Narodowym przygotowała scenografię i kostiumy do Opowieści zimowej Shakespeare’a (2017), Śniegu Przybyszewskiego (2021), Mizantropa Moliѐre’a (2022) i Alicji Krainy Czarów wg Carrolla oraz kostiumy do Letników Gorkiego (2019) oraz Barona Münchhausena dla dorosłych Wojtyszki (2022).

Brała udział w wystawach, m.in. The International Stage Design Students’ Works Exchange w National Centre for the Performing Arts w Pekinie (2012), Scenografia 6D w Muzeum Śląskim w Katowicach (2012), Wykluwanie kostiumu w Opera Nova w Bydgoszczy (2014), Wymiary scenografii w Muzeum Śląskim w Katowicach (2016), World Stage Design w Calgary (2022). 

Laureatka m.in. Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza scenografia (Dokręcanie śruby Brittena, 2017; Szeherezada Rimskiego-Korsakowa i Medea Barbera, 2019; Na kwaterunku Moniuszki, 2020); Nagrody Sekcji Scenografów ZASP im. Andrzeja Pronaszki oraz Nagrody Scenograficznej im. Jerzego Moskala (Dokręcanie śruby Brittena, 2016), Nagrody im. Teresy Roszkowskiej (2017), Nagrody im. Leona Schillera (2018). Laureatka trzeciego miejsca w kategorii „Najlepsza scenografia musicalowa sezonu 2022/2023” za scenografię do Alicji Krainy Czarów wg Carrolla w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023 (2023). 


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Opowieść zimowa, William Shakespeare, reż. Marcin Hycnar, 2017; scenografia i kostiumy
Letnicy
, Maksim Gorki, reż. Maciej Prus, 2019; kostiumy
Śnieg, Stanisław Przybyszewski, reż. Anna Gryszkówna, 2021; scenografia i kostiumy
Baron Münchhausen dla dorosłych 
(prapremiera), Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, 2022; kostiumy
Mizantrop
, Molière, reż. Jan Englert, 2022; scenografia i kostiumy
Alicji Kraina Czarów, wg Lewisa Carrolla, reż. Sławomir Narloch, 2023; scenografia i kostiumy
Gra snów, August Strindberg, reż. Sławomir Narloch, 2024; scenografia i kostiumy

  • HEAVEN AND HELL

    Heaven and Hell is a moving family comedy full of fairy-tale elements. Premiere: 22 February 2025


  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. 

  • FEBLIK

    Małgorzata Maciejewska's surprising drama received the Tadeusz Różewicz Drama Award in 2022, the competition's first year. The show is directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    The King of Britain divides his kingdom between his three daughters to free himself from worries and hardships. However, before the decision he poses a question: which of you loves me the most?

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    Do you know Fredro? Not necessarily... To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    The virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (the National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.

By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.