Czytelnia
Gustaw Holoubek w Teatrze Narodowym
21/04/2023
W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka pragniemy przypomnieć ten rozdział jego bogatej biografii artystycznej, który wiązał się z pracą w Teatrze Narodowym. Ma on szczególne miejsce w historii tej sceny.
„Dziady”. Książka. Rękodzieło.
21/11/2022
Obszerny esej o Mickiewiczowskich Dziadach w scenicznej interpretacji Eimuntasa Nekrošiusa. Autor: Łukasz Drewniak
Pogrzeb we śnie
21/11/2022
Obszerny esej o przedstawieniu Ślub, żegnający jednocześnie jego reżysera, zmarłego w 2018 roku wybitnego litewskiego twórcę, Eimuntasa Nekrošiusa. Autor: Łukasz Drewniak
Dopowiedzi. Ostatnie prace sceniczne Jerzego Jarockiego
10/10/2022
Esej o ostatnich pracach scenicznych Jerzego Jarockiego: Błądzeniu, Kosmosie, Miłości na Krymie, Tangu i Sprawie zrealizowanych w Teatrze Narodowym. Autor: Jacek Sieradzki
Jarocki i istota
06/10/2022
Mapa twórczości reżysera – esej poświęcony nurtom zainteresowań Jerzego Jarockiego i kolejnym okresom jego teatralnej działalności. Autor: Tomasz Kubikowski
Dzieje premiery „Uciekła mi przepióreczka”
08/04/2019
Prapremiera komedii Żeromskiego, Redutowe z ducha przedstawienie było jednym z najważniejszych dokonań sceny narodowej w Dwudziestoleciu.
Zobaczyć mowę i milczenie
01/10/2015
„Mowa jest przebudzeniem świadomości, ale tylko po to, by ujrzeć niemożność wyrwania się z pęt cielesności.” O przekraczaniu norm i śmierci mowy w teatrze Tadeusza Różewicza. Autor: Grzegorz Niziołek
Gombrowicz teatralny
21/09/2015
Gombrowicz zdaje się startować od poziomu, jaki wyznaczają mu gotowe konwencje teatralne, żywiące się koncepcjami człowieka. To, co robi polega na zadaniu konwencji „niewygodnego pytania”. Autor: Jerzy Jarzębski
Portret, czyli co Mrożek mówi, gdy milczy.
12/05/2015
Nie jest specjalną tajemnicą, że Sławomir Mrożek należy do ludzi wybitnie małomównych. Milczenie jest jego stanem naturalnym. Autor: Janusz Majcherek
Holoubek w pierwszym akcie „Dziadów”. Notatki o formie.
10/03/2015
Taśmy, które zachowały się w archiwum dźwiękowym Teatru Narodowego, zawierają posklejane ze sobą i przemieszane nagrania dwu przedstawień Dziadów Kazimierza Dejmka. Autor: Tomasz Kubikowski.