Termin: 8 października 2016, godz. 15:00
Wykładowca: Katarzyna Osińska
TytułPoezja pedagogiki. Stanisławski według Marii Knebel i Anatolija Wasiljewa.

Scena: scena Studio

Wstęp: 1 zł

Bilety dostępne są tylko w dniu wydarzenia w kasie Teatru przy ul. Wierzbowej 3, na godzinę przed wykładem.

Bilety nie są dostępne w rezerwacji i w sprzedaży online.

Płatność za bilety wyłącznie gotówką. 

„Poezja pedagogiki. Stanisławski według Marii Knebel i Anatolija Wasiljewa” – wykład Katarzyny Osińskiej

– wykład z cyklu COŚ TY ATENOM...?

Tegoroczny cykl wykładów w Teatrze Narodowym poświęcamy trzem legendarnym reformatorom teatru XX wieku, twórcom nowych metod aktorskich: Konstantemu Stanisławskiemu, Bertoltowi Brechtowi i Jerzemu Grotowskiemu
Jak ich wizje wpływają na uprawianie i rozumienie teatru dzisiaj? Czy ich propozycje inspirują współczesnych twórców? Gdzie można znaleźć nieoczywiste ślady ich działalności? 
Zaczynamy od Stanisławskiego i jego koncepcji aktorstwa. Dzieło tego rosyjskiego aktora i reżysera, współzałożyciela Moskiewskiego Teatru Artystycznego, stanowi punkt wyjścia do rozmów o przeobrażeniach sztuki teatru w ciągu ostatnich stu lat. 

Katarzyna Osińska o swoim wykładzie:
„W 2006 roku we Francji w wydawnictwie Actes Sud-Papiers ukazała się książka L'analyse-action (Analiza-działanie). Jest to wybór pism legendarnej w Rosji reżyserki Marii Knebel (1898–1985), które przygotował jej uczeń – cieszący się światową sławą, jeden z najwybitniejszych rosyjskich twórców teatru – Anatolij Wasiljew. Zważywszy na fakt, że Maria Knebel była uczennicą Konstantina Stanisławskiego i Michaiła Czechowa, można przyjąć, że propagujący jej dorobek Wasiljew jest pośrednio spadkobiercą, symbolicznym wnukiem protoplastów rosyjskiej szkoły. Ciekawe w tej historii jest to, że Wasiljew zarówno w młodości, jak i w latach dojrzałej twórczości kontestował tradycje teatru psychologicznego, zarazem jednak podkreślał wagę zgłębiania systemu Stanisławskiego. We wprowadzeniu do francuskiego wydania tekstów Marii Knebel pisał, iż to właśnie dzięki niej opanował technikę etiudy, co sprawiło, że odkrył dla siebie istotę i tajemnice reżyserii w sztuce aktora.
Wykład poświęcony będzie oddziaływaniu odkryć Stanisławskiego na niektóre obszary teatru przełomu XX i XXI wieku oraz problematyce instancji pośredniczących w przekazywaniu tradycji.”

Katarzyna Osińska – dr hab. prof. Instytutu Slawistyki PAN. 
Zajmuje się historią teatru rosyjskiego XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem nurtu studyjnego i laboratoryjnego, twórczością m.in. Jewgienija Wachtangowa, Wsiewołoda Meyerholda, Anatolija Wasiljewa. Opublikowała m.in. Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne: Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow (słowo/obraz terytoria, 2003), Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji. Kontynuacje, zerwania transformacje (słowo/obraz terytoria, 2009).

Na zdjęciu: Konstanty Stanisławski (pierwszy z lewej) w oknie pociągu na Dworcu Głównym w Warszawie, 1934. Źródło: NAC

 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj