Aktualności

SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

Cykl podcastów SZTUKA ROZMOWY to spotkania z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Pierwszy odcinek to rozmowa z Małgorzatą Kożuchowską i Pawłem Brzeszczem, w drugim Teresa Drozda spotyka się z Beatą Ścibakówną i Justyną Kowalską, w trzecim rozmawia z Danutą Stenką i Zuzanną Saporznikow, a w czwartym i ostatnim – z Anną Seniuk i Ewą Konstancją-Bułhak. Zapraszamy na fale Narodowego!

Jak buduje się artystyczne relacje, czy w teatrze poszukuje się mentora, w jaki sposób inspirują się wzajemnie partnerzy sceniczni należący do różnych pokoleń? Te i wiele innych pytań zadaje swoim gościom Teresa Drozda, a jej spotkania to zawsze wariacje na duet rozmówców.


 W pierwszym odcinku podcastu Teresa Drozda spotyka się z MAŁGORZATĄ KOŻUCHOWSKĄ i PAWŁEM BRZESZCZEM, którzy opowiadają o... wyrastaniu skrzydeł na scenie, teatralnych lotach, pasji, ważnych spotkaniach i pracy nad spektaklem Dekalog. Dowiemy się, co zdarzyło się na ulicy Szerokiej w Toruniu i po co wchodzi się po drabinie!

„Cały czas chcę, żeby ten zawód był pasją. Uważam, że bez pasji ten zawód jest męką – mówi Małgorzata Kożuchowska. – To, co dostajemy, tak po ludzku, od tego zawodu, to wieczne poszukiwanie prawdy o człowieku i o świecie, takie dobijanie się, ‘dodrapywanie’ do tej prawdy”. „Szukam przede wszystkim, tak jak każdy aktor, autentyczności – przyznaje Paweł Brzeszcz. – Wydawało mi się, że przy tym wszystkim ja jednak jestem staroświecki, ale użyłem środków, które są współczesne i nagle zrobiło mi się to bliskie”.

◊ Słuchaj w serwisie YouTube 

◊ Słuchaj w serwisie Spotify

◊ W drugim odcinku podcastu Teresa Drozda rozmawia z BEATĄ ŚCIBAKÓWNĄ i JUSTYNĄ KOWALSKĄ o ekscytującej niewiedzy, scenicznych wpadkach, wyjątkowości pierwszych prób i pracy nad Mizantropem. Dowiemy się, czym jest aktorska intuicja i dlaczego to dobrze, kiedy coś idzie nie tak.

„Pracujemy na emocjach, na nerwie, na tym, że nasze przekaźniki są gdzieś bardzo na wierzchu – mówi Beata Ścibakówna. – Ja bardzo lubię pierwszą próbę stolikową. Zaznaczam wtedy swoje pierwsze myśli. Potem praca nad rolą przebiega w różny sposób, różne ma zakręty. Ale bardzo często zdarza się, że wracam do tych pierwszych zapisanych rzeczy – i wtedy to się sprawdza. To mi się po prostu zawsze sprawdza”. „Myślę sobie, że dla mnie teatr i aktorstwo to jest przede wszystkim odpowiedzialność za to, co robimy, za to, co komuś proponujemy, za to, w jaki sposób to powstaje – podkreśla Justyna Kowalska. – Jest to odpowiedzialność za siebie, odpowiedzialność za partnera i czułość”.

◊ Słuchaj w serwisie YouTube 

◊ Słuchaj w serwisie Spotify

◊ W trzecim odcinku podcastu Teresa Drozda rozmawia z DANUTĄ STENKĄ i ZUZANNĄ SAPORZNIKOW. Aktorki w Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego tworzą naprawdę mocny duet! Jak wspominają współpracę nad tym spektaklem? Co jest dla nich istotą aktorstwa? Które teatralne spotkania dały im najwięcej? Dowiemy się: czym są stres, aktorskie porozumienie i jak to jest, kiedy role nie mogą „się zatrzymać”.

„Moje życie w tym zawodzie polega na permanentnym: »Nie wiem« – mówi Danuta Stenka. – Podparte jest »nie wiem«. Znak zapytania jest motorem poszukiwań i to jest fantastyczne. Wszystko jest właściwie do odkrycia. Zawsze można udać się w rejony, o istnieniu których nie ma się pojęcia. Poza tym teatr to spotkanie dwójki ludzi”. „Ja bym po prostu chciała uprawiać aktorski teatr – podkreśla Zuzanna Saporznikow. – Życzyłabym sobie spektaklu, który jest mi nieobojętny, który mnie wypełnia, który mnie kosztuje artystycznie, który daje mi takie spotkania, takie loty… jak Sonata”.

◊ Słuchaj w serwisie YouTube 

◊ Słuchaj w serwisie Spotify

 

W czwartym odcinku podcastu Teresa Drozda spotyka się z ANNĄ SENIUK i EWĄ KONSTANCJĄ BUŁHAK, które mają szczególną teatralną więź! Posłuchajcie czwartego odcinka podcastu, by dowiedzieć się: dlaczego nie chcą być aktorkami, które wszystko wiedzą, kto kogo nazywa Mychuliną, komu potrzebne są buty do zbudowania postaci i jaką rolę w zawodzie aktorki odgrywa poczucie humoru. Posłuchamy o znaczeniu rzemiosła i mistrzostwa, miłości do aktorów i o pracy w szkole teatralnej.

„Pokora to jest słowo klucz, którego nauczyłam się w szkole teatralnej – mówi Anna Seniuk. – Każda premiera jest wyzwaniem i od nowa trzeba, od zera! I w każdej roli musimy wiedzieć, co chcielibyśmy światu powiedzieć”. „Pracujemy na spektakl, nie na siebie – podkreśla Ewa Konstancja Bułhak. – Ja zawsze chciałam, żeby rozmowa z widzem była jak najbardziej poważna. A zawód, który przyszło mi dziś uprawiać, jest spełnieniem marzenia. Czego chcieć więcej? Robię w życiu to, co kocham”.

◊ Słuchaj w serwisie YouTube

◊ Słuchaj w serwisie Spotify

jingiel: Jakub Gawlik
głos: Robert Jarociński
produkcja: Marta Ankiersztejn, Marzena Dąbrowska, Monika Mokrzycka-Pokora (Dział Komunikacji i Marketingu Teatru Narodowego)

  • Repertuar kwiecień – czerwiec

    Anna Grycewicz (Marta), Hanna Wojtóściszyn (Małgorzata), Cezary Kosiński (Faust) w FAUŚCIE Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi. Fot. Marta Ankiersztejn

    W kwietniu premiera Hamleta w inscenizacji Jana Englerta, w czerwcu polska prapremiera Zaćmienia w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Wśród wielu tytułów – Faust.


  • Co jest prawdą, co fałszem, co pozorem? | premiera HAMLETA

    Zdjęcie promocyjne przedstawienia HAMLET: Hugo Tarres (Hamlet). Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

    Co jest prawdą, co fałszem, co pozorem na elsynorskim dworze? Premiera Hamleta w reżyserii Jana Englerta odbyła się 12 kwietnia w Sali Bogusławskiego.

  • Ważny komunikat

    Przedstawiamy komunikat w związku z otrzymanymi sygnałami o pojawieniu się fałszywych biletów na spektakl Hamlet w reżyserii Jana Englerta.

  • Wspominamy Jerzego Grzegorzewskiego

    JERZY GRZEGORZEWSKI – WSPOMNIENIE | kadr z materiału wideo

    Wspominamy jednego z najoryginalniejszych inscenizatorów polskiej sceny. 9 kwietnia przypada 20. rocznica śmierci Jerzego Grzegorzewskiego. Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman) w HEDDZIE GABLER Henrika Ibsena w reżyserii Kuby Kolalskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

    Bilety w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach od kwietnia do czerwca. Na jeden dokument uprawniający do zniżki przysługują dwa bilety w cenach promocyjnych.

  • Międzynarodowy Dzień Teatru – 27 marca 2025

    Zza kulis: Danuta Stenka (Charlotta), Natalia Rosińska – rzemieślniczka teatralna – garderobiana, Dorota Tomaszewska-Sibilska – mistrzyni charakteryzatorka | 100. przedstawienie SONATY JESIENNEJ Bergmana w reż. Grzegorza Wiśniewskiego | 7 kwietnia 2024. F

    Widzkom i widzom życzymy wspaniałych artystycznych przeżyć, a twórczyniom, twórcom i wszystkim pracowniczkom i pracownikom teatru niesłabnącej pasji i wiary w teatr!

  • Medale Gloria Artis dla Danuty Stenki i Cezarego Kosińskiego

    Danuta Stenka, Cezary Kosiński. Fot. Marta Ankiersztejn

    Z radością informujemy, że Danuta Stenka została uhonorowana Złotym, a Cezary Kosiński Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Serdecznie gratulujemy!

  • CZEKAJĄC NA GODOTA w Kaliszu

    Jerzy Radziwiłowicz (Vladimir), Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reż. Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Czekając na Godota zagramy 13 i 14 maja na 65. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Festiwalu Sztuki Aktorskiej.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.