Aktualności
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowy z aktorkami i aktorami
14/02/2022
Cykl TEATR MÓJ WIDZĘ… – Kinga Ilgner rozmawia z Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Pyta swoich gości o ich artystyczną drogę, pracę na scenie, osobliwości zawodu aktorskiego i postrzeganie teatru.
Cykl rozmów o teatrze zrealizowany został w ramach projektu „Kultura otwarta”→. Jego pomysłodawczynią jest aktorka Teatru Narodowego Kinga Ilgner→. Partnerem projektu jest Teatr Narodowy.
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Anną Seniuk
Anna Seniuk→, aktorka Teatru Narodowego
„W człowieku zawsze była taka atawistyczna chęć przeniesienia się do innego świata, do świata marzeń i relacji. W teatrze możemy marzyć. (…) Nie chodzi przecież tylko o to, żeby grać jak najwięcej, grać największe role, ale o to, z jakimi ludźmi się obcuje, z jakimi ludźmi się gra, z jakimi osobowościami, z jakimi autorytetami. (…) Jeżeli aktor wszystko wie, to powinien pożegnać się ze sceną. Najfajniejszy jest moment poszukiwania, drążenia w materii. Dobrze by było, gdyby ta materia była dobrą literaturą, bo bez literatury nie ma teatru”.
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Małgorzatą Kożuchowską
Małgorzata Kożuchowska→, aktorka Teatru Narodowego
„Praca nad sobą to jest podstawa, nieuciekanie przed wysiłkiem. Jeżeli za długo ulegamy temu, co nam przychodzi łatwo, to w pewnym momencie przestajemy się rozwijać. Jak przestajemy się rozwijać, to zaczynamy się cofać. Nie możemy bać się wyzwań, musimy szukać takich rzeczy, które sprawiają nam trudność i które nie będą przyjemne. Ciekawe jest to, że po tylu latach doświadczeń i po tylu latach pracy z różnymi reżyserami w różnym repertuarze, cały czas odkrywasz coś, czego nie potrafisz. To jest dla mnie niesamowite”.
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Gabrielą Muskałą
Gabriela Muskała→, aktorka Teatru Narodowego
„Daję siebie moim postaciom. Kiedy reżyseruję, również zagłębiam się w projekt i relacje postaci. Nie sposób oderwać tego od życia. Sztuka jest kreacją, jest jakimś opowiedzeniem o pewnej rzeczywistości, o ludziach – poprzez nasze doświadczenie. Aktor przenosi pięćdziesiąt procent siebie do postaci, którą gra. (…) Sukcesem jest taka sztuka, o której widz chce dalej rozmawiać – o tym, co w niej zobaczył; o lustrach, w których się przejrzał, o tym, czy zgadza się z tym, co opowiadamy, czy też nie”.
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Janem Englertem
Jan Englert →, aktor i dyrektor artystyczny Teatru Narodowego
„Jak wiemy, łatwiej i szlachetniej się żyje, jeśli znajdziemy balans między braniem i dawaniem. Nie można tylko brać i nie można tylko dawać. W tym zawodzie znalezienie tego kompromisu jest bardzo trudne. Bardzo lubię, kiedy publiczność mnie inspiruje. Miarą naszej twórczości teatralnej nie jest to, co wysyłamy do widowni, tylko ten odcinek fali zwrotnej – on jest miarą tego, czy jesteśmy twórcami, czy nie. I nie jest zależny tylko od nas. Przecież na tym polega frajda teatru, że w teatrze widz jest współtwórcą”.
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Jerzym Radziwiłowiczem
Jerzy Radziwiłowicz→, aktor Teatru Narodowego
„Aktorstwo to jest zajęcie, które wymaga pewnej odporności psychicznej, pewnej skorupy, a jednocześnie ważna jest w tym wrażliwość, czyli kryje w sobie dwie sprzeczne cechy. (…) Nie miałem konkretnych marzeń na temat tego, z kim chcę pracować i gdzie. W tym zawodzie wiele znaczy przypadek, szczęśliwy traf. Ja to szczęście miałem. Zostałem w Starym Teatrze w Krakowie, najlepszym w tamtym czasie miejscu w Polsce, na 26 lat. Pracowałem z Jarockim, Swinarskim, Wajdą, potem dołączył Grzegorzewski, dołączył Lupa”.
TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Marcinem Hycnarem
Marcin Hycnar→, w latach 2006–2016 aktor Teatru Narodowego, od 2020 roku dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi
„Jeśli jest jakaś przeszkoda, to ja ją traktuję jak wyzwanie, a nie jak balast, który mnie przytłacza i sprawia, że nie mogę ruszyć z miejsca. Tak też postrzegam tremę przed występem, czy przed premierą – dla mnie była to zawsze mobilizująca ekscytacja. Trema mnie nie obezwładniała, nie paraliżowała. Jeśli coś zrobiłem najlepiej, jak umiałem i jeśli się w tym spalam emocjonalnie i intelektualnie, to teraz stoję przed momentem, w którym będę mógł się skonfrontować z publicznością”.
Pomysł i prowadzenie: Kinga Ilgner
Realizacja wideo: Tomasz Ostrowski productions
Scenariusz: Maciej Szajkowski
Muzyka: Jan Hrynkiewicz
Grafika: Paweł Sky
Produkcja: Patryk Wasążnik, Kinga Ilgner, Stowarzyszenie Sztuki Etnicznej „Transetnika” w Warszawie w ramach projektu TEATR MÓJ WIDZĘ...
Koordynator: Patryk Wasążnik
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Partner projektu: Teatr Narodowy