Aktualności

„Wykłady otwarte” Teatru Narodowego online (audio)

Zapraszamy do wysłuchania wykładów Teatru Narodowego online

Wykłady teatrologów i badaczy literatury dotyczące twórczości wielkich osobowości polskiej kultury – Wyspiańskiego, Witkacego, Gombrowicza, Różewicza i Białoszewskiego. Cykl „Wykłady otwarte”, w którym prelegenci mówili o teatrze, literaturze i innych dziedzinach sztuki był realizowany w Teatrze Narodowym w latach 1999–2017.

• Paradoksy twórczości Stanisława Wyspiańskiego: geniusz czy imitator? | wykład prof. Rafała Węgrzyniaka | cykl „Wykłady otwarte” Wielki teatr świata (2002/2003)

„Noc listopadowa. Sceny dramatyczne” Wyspiańskiego,  reż. Jerzy Grzegorzewski, prem. 19 listopada 1997, Eugenia Herman (Demeter), Magdalena Warzecha (Kora). Fot. Wojciech Plewiński

Rafał Węgrzyniak zastanawia się nad recepcją twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która przyjmowana była ambiwalentnie, często narastały wokół niej kontrowersje. Rekonstruuje też „piramidę polskich symboli” zbudowaną przez artystę i rozważa między innymi, jaki wpływ na jej kształt miała germanizacja, której twórca poddany został w austro-węgierskiej szkole.

„Wstydliwie ukrywa się bowiem, że twórczość Wyspiańskiego w ogromnym stopniu była rezultatem jego germanizacji – mówi badacz. – W gimnazjum czytał w oryginale i analizował utwory Lessinga i Schillera, autorytetem szczególnym stał się dla niego, rzecz jasna, Goethe. Jeszcze jako chłopiec stworzył ilustracje do wierszy Goethego Śpiewak i Król Olch. Mając szesnaście lat dopisał dziesiątą księgę poematu Herman i Dorota”. 

Na zdjęciu: Eugenia Herman (Demeter), Magdalena Warzecha (Kora) w Nocy listopadowej. Scenach dramatycznych Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Premiera na inaugurację Teatru Narodowego pod odbudowie 19 listopada 1997. Fot. Wojciech Plewiński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

/wysłuchaj online: Paradoksy twórczości Stanisława Wyspiańskiego: geniusz czy imitator? Ninateka.pl →/
(wykład w 3 częściach)


• Teatr Witkacego – sprzeciw wobec naturalizmu | wykład prof. Janusza Deglera |  cykl „Wykłady otwarte” Teatr XX wieku (2003/2004)

Malarz, dramaturg, powieściopisarz, teoretyk kultury i sztuki, filozof, historiozof, artysta życia… człowiek renesansu. Janusz Degler podkreśla, że Stanisław Ignacy Witkiewicz był wyjątkową osobowością, jednoczącą w sobie wiele możliwości twórczych. Przez lata znajdowano różne klucze do zrozumienia bogatej twórczości artysty, m.in. psychologiczny, psychoanalityczny, historiozoficzny, filozoficzny. Badacz proponuje spojrzeć na dorobek Witkacego przez pryzmat teorii teatru.

„Kluczem do zrozumienia Witkacego, do zrozumienia tego, co robił, kim był, co stworzył, jest teatr. Spojrzenie z tej perspektywy odsłania wspólne cechy całego dorobku Witkacego (…). To stanowi, że jawi nam się ona w tej chwili jako pewna jedność” – podkreśla Degler. 
Na zdjęciu: Tomasz Sapryk (Grabarz), Mateusz Rusin (Józef Leon Girtak), Jerzy Radziwiłowicz (Pułkownik Manfred hr. Giers) w Bezimiennym dziele Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Englerta. Premiera w Teatrze Narodowym 2 marca 2013. Fot. Andrzej Wencel / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego 

/wysłuchaj online: Teatr Witkacego – sprzeciw wobec naturalizmu Ninateka.pl →
(wykład w 3 częściach)

• Teatralność w literaturze Witolda Gombrowicza | wykład prof. Jerzego Jarzębskiego | cykl „Wykłady otwarte” Wielki teatr świata (2002/2003)

Marcin Przybylski (Kanclerz), Karol Dziuba (Władzio), Robert Jarociński (Szef policji). Fot. Krzysztof Bieliński„Istotna jest rola obcego wzroku. Inscenizuje się zawsze wobec drugiego (…) inscenizuje się również wobec siebie – mówi Jerzy Jarzębski. – Cała literatura jest dla Gombrowicza teatrem, dlatego że literatura jest sytuacją mówienia do odbiorcy (…) Literackość polega na wchodzeniu w rolę, przy czym wchodzi w rolę zarówno ten, kto pisze dzieło i ten, kto przemawia w dziele, jak i ten, kto czyta dzieło i odbiera”.

Badacz, opowiadając o różnych aspektach teatralności w dziele autora, podkreśla, że służy do ona również do inscenizowania istotnych problemów natury filozoficznej, w tym kwestii etycznych. Wskazuje także, że wypełnione odautorskimi komentarzami pisarstwo Gombrowicza było od początku przedmiotem interpretacji na deskach teatru. 
Na zdjęciu: Marcin Przybylski (Kanclerz), Karol Dziuba (Władzio), Robert Jarociński (Szef policji) w Ślubie Witolda Gombrowicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Premiera w Teatrze Narodowym 15 czerwca 2018. Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego 

/wysłuchaj online: Teatralność w literaturze Witolda Gombrowicza Ninateka.pl →/
(wykład w 2 częściach)


• Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza | wykład prof. Grzegorza Niziołka | cykl „Wykłady otwarte” Ciało widzialne (2005/2006)

Paulina Korthals (Paulina), Paulina Szostak (Bianka). Fot. Krzysztof Bieliński

Grzegorz Niziołek zastanawia się, w jaki sposób w dramatach Tadeusza Różewicza uwidacznia się ciało i jak wiąże się ono ze słowem. Podkreśla zainteresowanie twórcy fenomenem życia w kontekście nie indywidualnym czy psychologicznym, lecz właśnie gatunkowym. W obrazowaniu poetyckim zawierającym wizerunki czy fragmenty ciała fenomen życia objawia się z wyjątkową intensywnością. 

„Najczęściej jest tak, że ów fragment ludzkiego ciała umiejętnie zaznaczony i wydobyty tworzy punkt skupienia całego obrazu scenicznego, stanowi komentarz do wypowiadanych słów, często przewrotny, ironiczny, ale też często brutalny i dosadny – zaznacza badacz. – (…) Uwidocznienie ciała, fakt zobaczenia go na nowo to jeden z najsilniejszych środków w teatrze Tadeusza Różewicza”. 

Na zdjęciu: Paulina Korthals (Paulina), Paulina Szostak (Bianka) w Białym małżeństwie Tadeusza Różewicza w reżyserii Artura Tyszkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 2 października 2015. Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

/wysłuchaj online: Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza Ninateka.pl →
(wykład w 6 częściach)

/tekst wykładu dostępny także w Czytelni →/

• Miron – aktor. O teatrze w twórczości Białoszewskiego | wykład Tadeusza Sobolewskiego | cykl „Wykłady otwarte” Obecność aktora (2007/2008)

Tadeusz Sobolewski zastanawia się nad powiązaniem twórczości Białoszewskiego z aktorstwem i podkreśla jego głęboki zmysł teatru. Poeta wprowadza bowiem swoich czytelników i publiczność w „stan wyostrzonej uwagi”, odgrywa świat jak prawdziwy aktor.

„Partytury, które zostawił Białoszewski są dwuznaczne – mówi Sobolewski. – Bo z jednej strony pokazują na siebie: «popatrzcie, to ja – Miron, byłem tutaj». A z drugiej strony wskazują na życie, zachowują spojrzenie, choć patrzącego już nie ma. Jest to obraz świata podlegającego wymianie, znajdującego się w nieustannym ruchu jak u Heraklita. Życie – wiecznie odtwarzający się teatr. Ta metafora musi się tutaj pojawić. Jest konieczna. Teatr jest tutaj synonimem życia, które da się powtórzyć jak płytę – po zapisaniu, zamknąć w formie. Trzeba tylko umieć ją zobaczyć, przyłapać ten spektakl na gorącym uczynku”. 

Ilustracja: grafika towarzysząca spotkaniu z twórczością Mirona Białoszewskiego w cyklu WIELCY NIEPOWAŻNI | WIELCY NIEPOWAŻNI: „Połamało się”, scenariusz: Dorota Semenowicz, reżyseria: Maciej Podstawny, spotkanie w Teatrze Narodowym 12 grudnia 2014

/wysłuchaj online: Miron – aktor. O teatrze w twórczości Białoszewskiego Ninateka.pl →
(wykład w 4 częściach)

  • Repertuar luty – kwiecień

    W lutym premiera Szekspirowskiego Króla Leara, w kwietniu premiera Gry snów Strindberga. Ponadto wśród wielu tytułów – Piknik pod Wiszącą Skałą.

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety promocyjne dla seniorów i studentów w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji od lutego do kwietnia. 

  • TARTUFFE – pożegnanie z tytułem

    Po niemal osiemnastu latach od premiery, w marcu pożegnamy spektakl Tartuffe albo Szalbierz Molière’a w reżyserii Jacques’a Lassalle’a. 

  • SONATA JESIENNA – 100 przedstawienie!

    Sonatę jesienną Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego 7 kwietnia pokażemy po raz setny.


  • FREDRO na Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

    Fredrę. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta pokażemy 18 i 19 kwietnia na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego Maryli Zielińskiej oraz album Jerzy Grzegorzewski 1939–2005 pod red. Janusza Górskiego są już dostępne w księgarni internetowej.

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    30 stycznia 2024 mija 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • KLASA TN – 3. edycja projektu edukacyjnego

    Spotkania z młodymi ludźmi sprawiają nam mnóstwo radości! Już po raz trzeci zgłębiamy tajniki teatru z uczennicami i uczniami warszawskich szkół.

     

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • Recenzje po premierze CZEKAJĄC NA GODOTA

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się swoimi opiniami o spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • CZEKAJĄC NA GODOTA – zwiastun

    Zwiastun Czekając na Godota Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio.

  • Heroizm trwania | premiera CZEKAJĄC NA GODOTA

    Trwanie – uparte i heroiczne. Premiera Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio. 

  • CZEKAJĄC NA GODOTA – zapowiedź

    Zapowiedź Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera przedstawienia odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „Wszystko, co człowiek może zrobić – złorzecząc, przeklinając, wściekając się, to jednak… czekać” – mówi Piotr Cieplak o pracy nad Czekając na Godota Becketta. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.


  • Księgarnia internetowa

    Publikacje poświęcone dziejom teatru i jego twórcom, w ofercie także torby i saszetki ze zdemontowanych banerów. Zapraszamy do księgarni internetowej!

  • FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY – recenzje

    „Niezwykły spektakl, pozornie utrzymany w konwencji próby, stał się zatrzymanym w czasie sądem nad dziełem wybitnego komediopisarza” – recenzje po premierze Fredry w reżyserii Jana Englerta. 

  • Stawiany na pomnikach i przed sądem

    Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta – premiera odbyła się 1 grudnia. W roku 2023 świętowaliśmy 230 rocznicę urodzin komediopisarza.

  • Eimuntas Nekrošius – piąta rocznica śmierci

    20 listopada 2023 roku mija piąta rocznica śmierci Eimuntasa Nekrošiusa – jednego z najwybitniejszych europejskich twórców teatralnych ostatniego półwiecza.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO – recenzje

    „Znakomity spektakl”, „cały zespół aktorski gra koncertowo” – przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów o Opowieściach Lasku Wiedeńskiego.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO | zwiastun

    Premiera Opowieści Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej odbyła się 4 listopada na Scenie przy Wierzbowej.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO | premiera

    Cywilizacja na krawędzi, w kryzysie wartości – świat, który nie chce pomyśleć. Dramat von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. 

  • Martyna Kander nagrodzona za scenografię do ALICJI...

    Martyna Kander z trzecią nagrodą w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023 za scenografię do spektaklu Alicji Kraina Czarów

  • Jubileusze dyrekcji Teatru Narodowego

    25 lat dyrekcji Krzysztofa Torończyka w odbudowanym Teatrze Narodowym. 20 lat dyrekcji artystycznej Jana Englerta. 

     

  • Wojciech Faruga z Nagrodą im. Konrada Swinarskiego

    Wojciech Faruga za reżyserię Dekalogu został uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”. Serdecznie gratulujemy!

  • Premiery sezonu 2023/2024

    Opowieści Lasku Wiedeńskiego, Czekając na Godota, Król Lear, Gra snów, a także Fredro, widowisko z okazji Roku Jubileuszowego Aleksandra Fredry. 

  • 80. urodziny Jana Englerta

    Jan Englert, dyrektor artystyczny Teatru Narodowego, 11 maja obchodzi 80 urodziny! Z okazji jubileuszu życzymy nieustającej wiary w teatr!

  • 100. przedstawienie KORDIANA

    Kordian – dramat o trudnych polskich wyborach, polskim niebie i polskim piekle. 26 kwietnia spektakl zagramy po raz setny! Z tej okazji przedstawiamy fotorelację zza kulis. 

  • Jan Frycz – 45-lecie pracy artystycznej

    Jan Frycz obchodzi jubileusz 45-lecia pracy artystycznej. Gratulujemy i życzymy wielu kolejnych aktorskich wyzwań i artystycznych spełnień!

  • Gustaw Holoubek | Wielka Improwizacja

    W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka przedstawiamy Wielką Improwizację w jego wykonaniu. Nagranie pochodzi z premiery Dziadów w reżyserii Kazimierza Dejmka.




  • Jan Englert wspomina Gustawa Holoubka

    W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka Jan Englert wspomina wybitnego aktora – „Gustaw Holoubek jest autorytetem, punktem odniesienia”.  

  • Gustaw Holoubek w Teatrze Narodowym

    W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka przypominamy ten rozdział jego bogatej biografii artystycznej, który wiązał się z pracą w Teatrze Narodowym. 

  • 70. urodziny Sławomiry Łozińskiej!

    8 kwietnia Sławomira Łozińska obchodzi 70. urodziny! W tym roku przypada również 50. rocznica debiutu wybitnej aktorki w Teatrze Narodowym. Życzymy kolejnych wspaniałych ról!

  • Aktorki i aktorzy TN z Medalami Gloria Artis

    Małgorzata Kożuchowska, Sławomira Łozińska, Jarosław Gajewski i Arkadiusz Janiczek zostali uhonorowani Medalami Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj