Aktualności

„Wykłady otwarte” Teatru Narodowego online (audio)

Zapraszamy do wysłuchania wykładów Teatru Narodowego online

Wykłady teatrologów i badaczy literatury dotyczące twórczości wielkich osobowości polskiej kultury – Wyspiańskiego, Witkacego, Gombrowicza, Różewicza i Białoszewskiego.
Cykl „Wykłady otwarte”, w którym prelegenci mówili o teatrze, literaturze i innych dziedzinach sztuki był realizowany w Teatrze Narodowym w latach 1999–2017.

#teatrnarodowyonline  #zostańwdomu  #włącznarodowy


• Paradoksy twórczości Stanisława Wyspiańskiego: geniusz czy imitator? | wykład prof. Rafała Węgrzyniaka | cykl „Wykłady otwarte” Wielki teatr świata (2002/2003)

„Noc listopadowa. Sceny dramatyczne” Wyspiańskiego,  reż. Jerzy Grzegorzewski, prem. 19 listopada 1997, Eugenia Herman (Demeter), Magdalena Warzecha (Kora). Fot. Wojciech Plewiński

Rafał Węgrzyniak zastanawia się nad recepcją twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która przyjmowana była ambiwalentnie, często narastały wokół niej kontrowersje. Rekonstruuje też „piramidę polskich symboli” zbudowaną przez artystę i rozważa między innymi, jaki wpływ na jej kształt miała germanizacja, której twórca poddany został w austro-węgierskiej szkole.

„Wstydliwie ukrywa się bowiem, że twórczość Wyspiańskiego w ogromnym stopniu była rezultatem jego germanizacji – mówi badacz. – W gimnazjum czytał w oryginale i analizował utwory Lessinga i Schillera, autorytetem szczególnym stał się dla niego, rzecz jasna, Goethe. Jeszcze jako chłopiec stworzył ilustracje do wierszy Goethego Śpiewak i Król Olch. Mając szesnaście lat dopisał dziesiątą księgę poematu Herman i Dorota”. 

Na zdjęciu: Eugenia Herman (Demeter), Magdalena Warzecha (Kora) w Nocy listopadowej. Scenach dramatycznych Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Premiera na inaugurację Teatru Narodowego pod odbudowie 19 listopada 1997. Fot. Wojciech Plewiński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego



/wysłuchaj online: Paradoksy twórczości Stanisława Wyspiańskiego: geniusz czy imitator? Ninateka.pl →/
(wykład w 3 częściach)



• Teatr Witkacego – sprzeciw wobec naturalizmu | wykład prof. Janusza Deglera |  cykl „Wykłady otwarte” Teatr XX wieku (2003/2004)

Malarz, dramaturg, powieściopisarz, teoretyk kultury i sztuki, filozof, historiozof, artysta życia… człowiek renesansu. Janusz Degler podkreśla, że Stanisław Ignacy Witkiewicz był wyjątkową osobowością, jednoczącą w sobie wiele możliwości twórczych. Przez lata znajdowano różne klucze do zrozumienia bogatej twórczości artysty, m.in. psychologiczny, psychoanalityczny, historiozoficzny, filozoficzny. Badacz proponuje spojrzeć na dorobek Witkacego przez pryzmat teorii teatru.

„Kluczem do zrozumienia Witkacego, do zrozumienia tego, co robił, kim był, co stworzył, jest teatr. Spojrzenie z tej perspektywy odsłania wspólne cechy całego dorobku Witkacego (…). To stanowi, że jawi nam się ona w tej chwili jako pewna jedność” – podkreśla Degler. 
Na zdjęciu: Tomasz Sapryk (Grabarz), Mateusz Rusin (Józef Leon Girtak), Jerzy Radziwiłowicz (Pułkownik Manfred hr. Giers) w Bezimiennym dziele Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Englerta. Premiera w Teatrze Narodowym 2 marca 2013. Fot. Andrzej Wencel / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego 


/wysłuchaj online: Teatr Witkacego – sprzeciw wobec naturalizmu Ninateka.pl →
(wykład w 3 częściach)


• Teatralność w literaturze Witolda Gombrowicza | wykład prof. Jerzego Jarzębskiego | cykl „Wykłady otwarte” Wielki teatr świata (2002/2003)

Marcin Przybylski (Kanclerz), Karol Dziuba (Władzio), Robert Jarociński (Szef policji). Fot. Krzysztof Bieliński„Istotna jest rola obcego wzroku. Inscenizuje się zawsze wobec drugiego (…) inscenizuje się również wobec siebie – mówi Jerzy Jarzębski. – Cała literatura jest dla Gombrowicza teatrem, dlatego że literatura jest sytuacją mówienia do odbiorcy (…) Literackość polega na wchodzeniu w rolę, przy czym wchodzi w rolę zarówno ten, kto pisze dzieło i ten, kto przemawia w dziele, jak i ten, kto czyta dzieło i odbiera”.

Badacz, opowiadając o różnych aspektach teatralności w dziele autora, podkreśla, że służy do ona również do inscenizowania istotnych problemów natury filozoficznej, w tym kwestii etycznych. Wskazuje także, że wypełnione odautorskimi komentarzami pisarstwo Gombrowicza było od początku przedmiotem interpretacji na deskach teatru. 
Na zdjęciu: Marcin Przybylski (Kanclerz), Karol Dziuba (Władzio), Robert Jarociński (Szef policji) w Ślubie Witolda Gombrowicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Premiera w Teatrze Narodowym 15 czerwca 2018. Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego 


/wysłuchaj online: Teatralność w literaturze Witolda Gombrowicza Ninateka.pl →/
(wykład w 2 częściach)



• Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza | wykład prof. Grzegorza Niziołka | cykl „Wykłady otwarte” Ciało widzialne (2005/2006)

Paulina Korthals (Paulina), Paulina Szostak (Bianka). Fot. Krzysztof Bieliński

Grzegorz Niziołek zastanawia się, w jaki sposób w dramatach Tadeusza Różewicza uwidacznia się ciało i jak wiąże się ono ze słowem. Podkreśla zainteresowanie twórcy fenomenem życia w kontekście nie indywidualnym czy psychologicznym, lecz właśnie gatunkowym. W obrazowaniu poetyckim zawierającym wizerunki czy fragmenty ciała fenomen życia objawia się z wyjątkową intensywnością. 

„Najczęściej jest tak, że ów fragment ludzkiego ciała umiejętnie zaznaczony i wydobyty tworzy punkt skupienia całego obrazu scenicznego, stanowi komentarz do wypowiadanych słów, często przewrotny, ironiczny, ale też często brutalny i dosadny – zaznacza badacz. – (…) Uwidocznienie ciała, fakt zobaczenia go na nowo to jeden z najsilniejszych środków w teatrze Tadeusza Różewicza”. 

Na zdjęciu: Paulina Korthals (Paulina), Paulina Szostak (Bianka) w Białym małżeństwie Tadeusza Różewicza w reżyserii Artura Tyszkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 2 października 2015. Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


/wysłuchaj online: Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza Ninateka.pl →
(wykład w 6 częściach)

/tekst wykładu dostępny także w Czytelni →/


• Miron – aktor. O teatrze w twórczości Białoszewskiego | wykład Tadeusza Sobolewskiego | cykl „Wykłady otwarte” Obecność aktora (2007/2008)

Tadeusz Sobolewski zastanawia się nad powiązaniem twórczości Białoszewskiego z aktorstwem i podkreśla jego głęboki zmysł teatru. Poeta wprowadza bowiem swoich czytelników i publiczność w „stan wyostrzonej uwagi”, odgrywa świat jak prawdziwy aktor.

„Partytury, które zostawił Białoszewski są dwuznaczne – mówi Sobolewski. – Bo z jednej strony pokazują na siebie: «popatrzcie, to ja – Miron, byłem tutaj». A z drugiej strony wskazują na życie, zachowują spojrzenie, choć patrzącego już nie ma. Jest to obraz świata podlegającego wymianie, znajdującego się w nieustannym ruchu jak u Heraklita. Życie – wiecznie odtwarzający się teatr. Ta metafora musi się tutaj pojawić. Jest konieczna. Teatr jest tutaj synonimem życia, które da się powtórzyć jak płytę – po zapisaniu, zamknąć w formie. Trzeba tylko umieć ją zobaczyć, przyłapać ten spektakl na gorącym uczynku”. 

Ilustracja: grafika towarzysząca spotkaniu z twórczością Mirona Białoszewskiego w cyklu WIELCY NIEPOWAŻNI | WIELCY NIEPOWAŻNI: „Połamało się”, scenariusz: Dorota Semenowicz, reżyseria: Maciej Podstawny, spotkanie w Teatrze Narodowym 12 grudnia 2014


/wysłuchaj online: Miron – aktor. O teatrze w twórczości Białoszewskiego Ninateka.pl →
(wykład w 4 częściach)





  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI na 26. Festiwalu Szekspirowskim

    Wieczór Trzech Króli w reżyserii Piotra Cieplaka 3 sierpnia przedstawimy na 26. Festiwalu Szekspirowskim. Spektakl znalazł się w finale Konkursu o Złotego Yoricka. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • Premiery sezonu 2021/2022

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Przerwa wakacyjna w Teatrze

    Sprzedaż biletów online działa bez zmian. Przerwa w pracy kas, rezerwacji i sprzedaży w księgarni internetowej rozpoczyna się 1 lipca.

  • Repertuar wrześniowy

    Sezon 2022/2023 rozpoczynamy 10 września. Zapraszamy na Piknik pod Wiszącą Skałą i dziesięć innych tytułów! 

  • Październik w Narodowym

    Premiera Dekalogu w reżyserii Wojciecha Farugi. Zagramy szesnaście tytułów, jest wśród nich Maria Stuart Schillera. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • TEATR DLA SENIORÓW we wrześniu

    Oferta promocyjna dla seniorów obejmuje siedem tytułów, wśród propozycji Szekspirowski Wieczór Trzech Króli oraz Śnieg Przybyszewskiego.

  • TEATR DLA STUDENTÓW we wrześniu

    Studenci mogą skorzystać z promocji na siedem tytułów, wśród nich jest Hedda Gabler Ibsena i Kordian Słowackiego.

  • TEATR DLA SENIORÓW w październiku

    Dziewięć październikowych tytułów seniorzy mogą obejrzeć, kupując bilety w cenie promocyjnej. Wśród propozycji są Dziady.  

  • TEATR DLA STUDENTÓW w październiku

    Dziewięć październikowych tytułów w promocyjnej ofercie dla studentów – zapraszamy m.in. na Śnieg

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

    Z ogromnym smutkiem żegnamy Ignacego Gogolewskiego, jednego z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

  • Żegnamy Jerzego Trelę

    Z wielkim żalem żegnamy Jerzego Trelę, wybitnego aktora, który należał do zespołu Teatru Narodowego w latach 1998–2000. 

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Recenzenci o ZAMKU

    Odnotowujemy recenzje i opinie po premierze Zamku Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

  • „Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

    Zamek w reżyserii Pawła Miśkiewicza – ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności. Na premierę przedstawienia zaprosiliśmy 6 listopada 2021.

  • Bez polisy ubezpieczeniowej. Paweł Miśkiewicz o ZAMKU

    Paweł Miśkiewicz mówi o pracy nad Zamkiem Kafki: „K., główny bohater Zamku, przynosi swoje ziarno prawdy, by »zapalić« do wolnościowego zrywu”.

  • Danuta Stenka nagrodzona na Festiwalu BOSKA KOMEDIA

    Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej otrzymała nagrodę aktorską na Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie. Gratulujemy!

  • Danuta Stenka uhonorowana Nagrodą im. Zelwerowicza!

    Danuta Stenka została laureatką Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • SONATA JESIENNA w Kaliszu – nagrody za kreacje aktorskie!

    Danuta Stenka z Grand Prix, Zuzanna Saporznikow ze Specjalną Nagrodą Aktorską – nagrodami 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Gratulujemy!

  • Danuta Stenka z Nagrodą im. Ireny Solskiej!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie. Gratulujemy!

  • Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida za rolę Charlotty w Bergmanowskiej Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Wielka Nagroda „Dwóch Teatrów” dla Ewy Wiśniewskiej

    Ewa Wiśniewska została uhonorowana Wielką Nagrodą Festiwalu „Dwa Teatry” za wybitne osiągnięcia aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej. Gratulujemy!

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj