Aktualności

„Wykłady otwarte” Teatru Narodowego online (audio)

Zapraszamy do wysłuchania wykładów Teatru Narodowego online

Wykłady teatrologów i badaczy literatury dotyczące twórczości wielkich osobowości polskiej kultury – Wyspiańskiego, Witkacego, Gombrowicza, Różewicza i Białoszewskiego. Cykl „Wykłady otwarte”, w którym prelegenci mówili o teatrze, literaturze i innych dziedzinach sztuki był realizowany w Teatrze Narodowym w latach 1999–2017.

• Paradoksy twórczości Stanisława Wyspiańskiego: geniusz czy imitator? | wykład prof. Rafała Węgrzyniaka | cykl „Wykłady otwarte” Wielki teatr świata (2002/2003)

„Noc listopadowa. Sceny dramatyczne” Wyspiańskiego,  reż. Jerzy Grzegorzewski, prem. 19 listopada 1997, Eugenia Herman (Demeter), Magdalena Warzecha (Kora). Fot. Wojciech Plewiński

Rafał Węgrzyniak zastanawia się nad recepcją twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która przyjmowana była ambiwalentnie, często narastały wokół niej kontrowersje. Rekonstruuje też „piramidę polskich symboli” zbudowaną przez artystę i rozważa między innymi, jaki wpływ na jej kształt miała germanizacja, której twórca poddany został w austro-węgierskiej szkole.

„Wstydliwie ukrywa się bowiem, że twórczość Wyspiańskiego w ogromnym stopniu była rezultatem jego germanizacji – mówi badacz. – W gimnazjum czytał w oryginale i analizował utwory Lessinga i Schillera, autorytetem szczególnym stał się dla niego, rzecz jasna, Goethe. Jeszcze jako chłopiec stworzył ilustracje do wierszy Goethego Śpiewak i Król Olch. Mając szesnaście lat dopisał dziesiątą księgę poematu Herman i Dorota”. 

Na zdjęciu: Eugenia Herman (Demeter), Magdalena Warzecha (Kora) w Nocy listopadowej. Scenach dramatycznych Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Premiera na inaugurację Teatru Narodowego pod odbudowie 19 listopada 1997. Fot. Wojciech Plewiński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

/wysłuchaj online: Paradoksy twórczości Stanisława Wyspiańskiego: geniusz czy imitator? Ninateka.pl →/
(wykład w 3 częściach)


• Teatr Witkacego – sprzeciw wobec naturalizmu | wykład prof. Janusza Deglera |  cykl „Wykłady otwarte” Teatr XX wieku (2003/2004)

Malarz, dramaturg, powieściopisarz, teoretyk kultury i sztuki, filozof, historiozof, artysta życia… człowiek renesansu. Janusz Degler podkreśla, że Stanisław Ignacy Witkiewicz był wyjątkową osobowością, jednoczącą w sobie wiele możliwości twórczych. Przez lata znajdowano różne klucze do zrozumienia bogatej twórczości artysty, m.in. psychologiczny, psychoanalityczny, historiozoficzny, filozoficzny. Badacz proponuje spojrzeć na dorobek Witkacego przez pryzmat teorii teatru.

„Kluczem do zrozumienia Witkacego, do zrozumienia tego, co robił, kim był, co stworzył, jest teatr. Spojrzenie z tej perspektywy odsłania wspólne cechy całego dorobku Witkacego (…). To stanowi, że jawi nam się ona w tej chwili jako pewna jedność” – podkreśla Degler. 
Na zdjęciu: Tomasz Sapryk (Grabarz), Mateusz Rusin (Józef Leon Girtak), Jerzy Radziwiłowicz (Pułkownik Manfred hr. Giers) w Bezimiennym dziele Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Englerta. Premiera w Teatrze Narodowym 2 marca 2013. Fot. Andrzej Wencel / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego 

/wysłuchaj online: Teatr Witkacego – sprzeciw wobec naturalizmu Ninateka.pl →
(wykład w 3 częściach)

• Teatralność w literaturze Witolda Gombrowicza | wykład prof. Jerzego Jarzębskiego | cykl „Wykłady otwarte” Wielki teatr świata (2002/2003)

Marcin Przybylski (Kanclerz), Karol Dziuba (Władzio), Robert Jarociński (Szef policji). Fot. Krzysztof Bieliński„Istotna jest rola obcego wzroku. Inscenizuje się zawsze wobec drugiego (…) inscenizuje się również wobec siebie – mówi Jerzy Jarzębski. – Cała literatura jest dla Gombrowicza teatrem, dlatego że literatura jest sytuacją mówienia do odbiorcy (…) Literackość polega na wchodzeniu w rolę, przy czym wchodzi w rolę zarówno ten, kto pisze dzieło i ten, kto przemawia w dziele, jak i ten, kto czyta dzieło i odbiera”.

Badacz, opowiadając o różnych aspektach teatralności w dziele autora, podkreśla, że służy do ona również do inscenizowania istotnych problemów natury filozoficznej, w tym kwestii etycznych. Wskazuje także, że wypełnione odautorskimi komentarzami pisarstwo Gombrowicza było od początku przedmiotem interpretacji na deskach teatru. 
Na zdjęciu: Marcin Przybylski (Kanclerz), Karol Dziuba (Władzio), Robert Jarociński (Szef policji) w Ślubie Witolda Gombrowicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Premiera w Teatrze Narodowym 15 czerwca 2018. Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego 

/wysłuchaj online: Teatralność w literaturze Witolda Gombrowicza Ninateka.pl →/
(wykład w 2 częściach)


• Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza | wykład prof. Grzegorza Niziołka | cykl „Wykłady otwarte” Ciało widzialne (2005/2006)

Paulina Korthals (Paulina), Paulina Szostak (Bianka). Fot. Krzysztof Bieliński

Grzegorz Niziołek zastanawia się, w jaki sposób w dramatach Tadeusza Różewicza uwidacznia się ciało i jak wiąże się ono ze słowem. Podkreśla zainteresowanie twórcy fenomenem życia w kontekście nie indywidualnym czy psychologicznym, lecz właśnie gatunkowym. W obrazowaniu poetyckim zawierającym wizerunki czy fragmenty ciała fenomen życia objawia się z wyjątkową intensywnością. 

„Najczęściej jest tak, że ów fragment ludzkiego ciała umiejętnie zaznaczony i wydobyty tworzy punkt skupienia całego obrazu scenicznego, stanowi komentarz do wypowiadanych słów, często przewrotny, ironiczny, ale też często brutalny i dosadny – zaznacza badacz. – (…) Uwidocznienie ciała, fakt zobaczenia go na nowo to jeden z najsilniejszych środków w teatrze Tadeusza Różewicza”. 

Na zdjęciu: Paulina Korthals (Paulina), Paulina Szostak (Bianka) w Białym małżeństwie Tadeusza Różewicza w reżyserii Artura Tyszkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 2 października 2015. Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

/wysłuchaj online: Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza Ninateka.pl →
(wykład w 6 częściach)

/tekst wykładu dostępny także w Czytelni →/

• Miron – aktor. O teatrze w twórczości Białoszewskiego | wykład Tadeusza Sobolewskiego | cykl „Wykłady otwarte” Obecność aktora (2007/2008)

Tadeusz Sobolewski zastanawia się nad powiązaniem twórczości Białoszewskiego z aktorstwem i podkreśla jego głęboki zmysł teatru. Poeta wprowadza bowiem swoich czytelników i publiczność w „stan wyostrzonej uwagi”, odgrywa świat jak prawdziwy aktor.

„Partytury, które zostawił Białoszewski są dwuznaczne – mówi Sobolewski. – Bo z jednej strony pokazują na siebie: «popatrzcie, to ja – Miron, byłem tutaj». A z drugiej strony wskazują na życie, zachowują spojrzenie, choć patrzącego już nie ma. Jest to obraz świata podlegającego wymianie, znajdującego się w nieustannym ruchu jak u Heraklita. Życie – wiecznie odtwarzający się teatr. Ta metafora musi się tutaj pojawić. Jest konieczna. Teatr jest tutaj synonimem życia, które da się powtórzyć jak płytę – po zapisaniu, zamknąć w formie. Trzeba tylko umieć ją zobaczyć, przyłapać ten spektakl na gorącym uczynku”. 

Ilustracja: grafika towarzysząca spotkaniu z twórczością Mirona Białoszewskiego w cyklu WIELCY NIEPOWAŻNI | WIELCY NIEPOWAŻNI: „Połamało się”, scenariusz: Dorota Semenowicz, reżyseria: Maciej Podstawny, spotkanie w Teatrze Narodowym 12 grudnia 2014

/wysłuchaj online: Miron – aktor. O teatrze w twórczości Białoszewskiego Ninateka.pl →
(wykład w 4 częściach)

  • Repertuar wrzesień – listopad

    W listopadzie premiera Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha. Wśród wielu jesiennych tytułów – Dekalog Kieślowskiego i Piesiewicza.

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety dla seniorów i studentów w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach od września do listopada.

  • Jubileusze dyrekcji Teatru Narodowego

    25 lat dyrekcji Krzysztofa Torończyka w odbudowanym Teatrze Narodowym. 20 lat dyrekcji artystycznej Jana Englerta. 

     

  • Wojciech Faruga z Nagrodą im. Konrada Swinarskiego

    Wojciech Faruga za reżyserię Dekalogu został uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”. Serdecznie gratulujemy!

  • W próbach: OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO

    Małgorzata Bogajewska pracuje nad Opowieściami Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha. Premiera przedstawienia – 4 listopada na Scenie przy Wierzbowej. 

  • ŚLUB – pożegnanie z tytułem

    13, 14 i 15 października zapraszamy na ostatnie przedstawienia Ślubu Witolda Gombrowicza w interpretacji litewskiego wizjonera teatru, Eimuntasa Nekrošiusa.

  • Pokazy ŚLUBU w Jaunimo Teatras w Wilnie

    23 i 24 listopada w Jaunimo Teatras w Wilnie pokażemy Ślub Gombrowicza, ostatni spektakl zmarłego w 2018 roku litewskiego wizjonera teatru, Eimuntasa Nekrošiusa. 

  • Premiery sezonu 2023/2024

    Opowieści Lasku Wiedeńskiego, Czekając na Godota, Król Lear, Gra snów, a także Fredro, widowisko z okazji Roku Jubileuszowego Aleksandra Fredry. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • Program „Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą”

    Zapraszamy uczniów warszawskich szkół na spektakle w Teatrze Narodowym w ramach programu „Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą”. 

  • Podsumowanie sezonu 2022/2023

    Pięć premier, 396 przedstawień, 75 879 widzek i widzów. Dziękujemy za wspólne spotkania i artystyczne przeżycia! Zapraszamy w nowym sezonie! Przygotowaliśmy już repertuar jesienny.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    1 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Buty! Pokazy zwieńczyły 2. edycję projektu edukacyjnego „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „Klasa TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    7 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Sceny marzeń! Pokazy zwieńczyły 2. edycję projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”. 

  • KOMEDIANT – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji i opinii po premierze Komedianta Thomasa Bernharda w reżyserii Andrzeja Domalika.

  • Gra przeciwieństw | premiera KOMEDIANTA

    Przewrotny dramat Bernharda w reżyserii Andrzeja Domalika. W roli tytułowej – Jerzy Radziwiłowicz, aktor, którego kreacje na teatralnej scenie możemy podziwiać od ponad pięćdziesięciu lat!

  • Tak to już zostanie. Rozmowa z Andrzejem Domalikiem

    „Teatr jest więzieniem, dość beznadziejnym, nie ma co liczyć na złagodzenie kary, tak to już zostanie” – mówi Andrzej Domalik. Pracuje nad Komediantem Bernharda.

  • KOMEDIANT | wideo zapowiedź

    Przed premierą – wideo zapowiedź! Premiera Komedianta Thomasa Bernharda w reżyserii Andrzeja Domalika już 13 maja. W roli tytułowej – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • 80. urodziny Jana Englerta

    Jan Englert, dyrektor artystyczny Teatru Narodowego, 11 maja obchodzi 80 urodziny! Z okazji jubileuszu życzymy nieustającej wiary w teatr!

  • 100. przedstawienie KORDIANA

    Kordian – dramat o trudnych polskich wyborach, polskim niebie i polskim piekle. 26 kwietnia spektakl zagramy po raz setny! Z tej okazji przedstawiamy fotorelację zza kulis. 

  • Jan Frycz – 45-lecie pracy artystycznej

    Jan Frycz obchodzi jubileusz 45-lecia pracy artystycznej. Gratulujemy i życzymy wielu kolejnych aktorskich wyzwań i artystycznych spełnień!

  • Gustaw Holoubek | Wielka Improwizacja

    W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka przedstawiamy Wielką Improwizację w jego wykonaniu. Nagranie pochodzi z premiery Dziadów w reżyserii Kazimierza Dejmka.




  • Jan Englert wspomina Gustawa Holoubka

    W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka Jan Englert wspomina wybitnego aktora – „Gustaw Holoubek jest autorytetem, punktem odniesienia”.  

  • Gustaw Holoubek w Teatrze Narodowym

    W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka przypominamy ten rozdział jego bogatej biografii artystycznej, który wiązał się z pracą w Teatrze Narodowym. 

  • Żegnamy Macieja Prusa

    Z wielkim smutkiem żegnamy Macieja Prusa, jednego z najwybitniejszych twórców polskiego teatru. Artysta zmarł 9 kwietnia w wieku 85 lat.

  • 70. urodziny Sławomiry Łozińskiej!

    8 kwietnia Sławomira Łozińska obchodzi 70. urodziny! W tym roku przypada również 50. rocznica debiutu wybitnej aktorki w Teatrze Narodowym. Życzymy kolejnych wspaniałych ról!

  • Aktorki i aktorzy TN z Medalami Gloria Artis

    Małgorzata Kożuchowska, Sławomira Łozińska, Jarosław Gajewski i Arkadiusz Janiczek zostali uhonorowani Medalami Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze Alicji Krainy Czarów wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj