Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

ul. Wierzbowa 3
wejście od ulicy Fredry

scena_przy_Wierzbowej_2

Budynek ze Sceną przy Wierzbowej i Sceną Studio pełni rolę budynku technicznego Teatru Narodowego. Ma on kubaturę blisko 73 tys. m3 i powierzchnię użytkową ponad 13 tys. m2. Mieszczą się tu m.in. magazyny dekoracji i rekwizytów, pracownie produkcji dekoracji, pokoje gościnne dla aktorów i całe zaplecze techniczno-eksploatacyjne Teatru.

Według pierwotnych założeń w budynku przy Wierzbowej miała powstać kawiarnia, jednakże w trakcie budowy – decyzją Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka – zmieniono przeznaczenie sali na scenę kameralną. Nowy projekt sceny musiał uwzględniać istniejący już stan budowlany. Scena i widownia stanowią jednopoziomową strefę, której nie dzielą klasyczne elementy scenicznej architektury (kurtyny, portal). Nad centralną częścią sali zamontowano konstrukcję z rur stalowych, na której zawieszono reflektory, głośniki i inne urządzenia.

Pole gry wyznacza usytuowana centralnie, napędzana hy­draulicznie, jednopoziomowa zapadnia w kształcie koła o średnicy 4,9 m i ruchu pionowym w zakresie od 0,3 m powyżej do 3,7 m poniżej poziomu sceny (z dwustopniową szybkością ruchu: 0,17 m/sek lub 0,1 m/sek; obciążenie użyteczne: 150 kg/m2) W polu gry rozmieszczono 13 punktowych podnośników dekoracji z napędem elektrycz­nym, o udźwigu 120 kg każdy.

Widowni nadano amfiteatralny kształt. Zastosowanie składanych podestów i zestawów krzeseł pozwala na elastyczne rozmieszczanie miejsc dla widzów w różnych układach: tradycyjnym scena-widownia lub widownia-scena-widownia (en rond). Maksymalna liczba widzów – 165 (150 na parterze, 15 na balkonie). Z myślą o osobach niepełnosprawnych w hallu wejściowym zainstalowano podnośnik wózków inwalidzkich.

Oświetlenie technologiczne stanowią projektory zamontowane do stalowego rusztu rurowego nad sceną i widownią. Wszystkie wyposażone są w układ pozwalający na zdalnie sterowaną zmianę kątów i kierunku świecenia bez konieczności ręcznego ustawiania. Ze względu na utrudniony dostęp, większość projektorów została wyposażona w zdalnie sterowany system zmiany filtrów koloru. Regulacja oświetlenia odbywa się za pomocą sygnałów emitowanych z komputerowej nastawni.

scena_przy_Wierzbowej_3

Oświetlenie technologiczne stanowią projektory zamontowane do stalowego rusztu rurowego nad sceną i widownią. Wszystkie wyposażone są w układ serwomotorów, co pozwala na swobodną, automatyczną zmianę kąta i kierunku świecenia bez konieczności ręcznego ustawiania.

Scenę przy Wierzbowej wyposażono w nowoczesne urządzenia elektroakustyczne. Nad sceną i widownią zainstalowano system nagłośnienia składający się z 8 głośników szerokopasmowych zapewniający równomierne pokrycie dźwiękiem oraz jeden głośnik subbasowy, całość umożliwia uzyskanie tzw. dźwięku przestrzennego.

Scena wyposażona jest także w system  mikrofonów bezprzewodowych. System nagłośnieniowy w przeważającej części pracuje w domenie cyfrowej (w tym mikser Yamaha 02R). Źródłem odtwarzanego dźwięku są odtwarzacze cyfrowe Compact Flash oraz komputer z oprogramowaniem Ovation.

Budynek techniczny połączony jest z budynkiem głównym podziemnym tunelem pod Wierzbową, służącym jako droga do transportu dekoracji. Budynki Teatru i podziemne przejście chronione są przez nowoczesny zmodernizowany system wykrywania i sygnalizacji pożaru, sterujący zespołami urządzeń przeciwpożarowych w tym m. in. instalacje zraszające, instalacje tryskaczowe, urządzenia wentylacji i oddymiania.  System jest całodobowo monitorowany przez Zakładową Służbę Ratowniczą pełniącą ochronę przeciwpożarową zarówno w Teatrze Narodowym jak i w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

  • Międzynarodowy Dzień Teatru 2023

    Wspólne święto nas wszystkich – ludzi teatru i widzów! Z tej okazji dziękujemy wszystkim tym, dla których teatr jest ważnym miejscem spotkań. Bądźmy razem!

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze ALICJI KRAINY CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj