Premiera: 24 lutego 2024
Autor: William Shakespeare
Tytuł: Król Lear
Tytuł oryginalny: The Tragedy of King Lear
Autor przekładu: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski

Scena: Sala Bogusławskiego
Czas trwania: 2 godz. 50 minut
w tym 1 przerwa


bilet pełnopłatny:
I sektor: 120 zł
II sektor: 110 zł
III sektor: 100 zł

bilet ulgowy:
I sektor: 85 zł
II sektor: 75 zł
III sektor: 65 zł

wejściówka:
40 zł  info

wejściówka dla studentów państwowych szkół artystycznych: 
15 zł  info

kontakt e-mail: 

Król Lear

Król Brytanii postanawia podzielić swoje królestwo między córki, by uwolniły go od trosk i trudów. Decyzję poprzedza jednak pytaniem: która z was kocha mnie najbardziej?

Czy może oczekiwać szczerości? Czy szczerość może do siebie przekonać? Czy można oddać władzę, zachowując posłuszeństwo poddanych? I czy można zrozumieć własną starość?

Tragedia Williama Shakespeare’a uchodzi za jedno ze szczytowych osiągnięć europejskiego teatru. „Tematem Króla Leara jest rozkład i upadek świata” – pisał Jan Kott, ale głębia myśli i siła emocji tego dramatu skłaniają do wielorakich interpretacji. Może to najodważniejsze badanie, któremu Shakespeare poddał naturę ludzką. Rolę tytułową w przedstawieniu Teatru Narodowego gra Jan Englert.


Spektakl dla widzów dorosłych
Uprzejmie informujemy, że w przedstawieniu pojawiają się sceny nagości, wykorzystywane są głośne efekty dźwiękowe i muzyczne, a także efekty z użyciem dymu.


reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
współpraca dramaturgiczna: Jakub Roszkowski
scenografia, kostiumy, światło, projekcje wideo: Mirek Kaczmarek
muzyka: Aleksandra Gryka
choreografia: Wioleta Fiuk


W przedstawieniu wykorzystano następujące utwory Radiohead: Exit Music (For A Film) z płyty OK COMPUTER (1997), There, There z płyty Hail to the Thief  (2003), Idioteque z płyty Kid A (2000), I Might Be Wrong z płyty Amnesiac (2001). Utwory zostały nagrane w oparciu o oryginalne kompozycje zawarte w ww. wydaniach płyt. Partie wokalne w nagraniu, jak i na żywo wykonuje Dominika Kluźniak. 


Występują

Oraz gościnnie

Tadeusz Wielecki wystąpi w przedstawieniach 20, 21 czerwca / Wojciech Pulcyn wystąpi w przedstawieniu 18 czerwca – wykonanie muzyki na żywo (kontrabas)

Tancerze

Wioleta Fiuk (wystąpi w przedstawieniach 18, 20, 21 czerwca)
Andrzej Buczkowski (wystąpi w przedstawieniach 18, 20 czerwca)
Grzegorz Grzywacz (wystąpi w przedstawieniach 18, 21 czerwca)
Witold Jurewicz (wystąpi w przedstawieniach 18, 20, 21 czerwca)
Jerzy Klonowski (wystąpi w przedstawieniach 20, 21 czerwca)
Marek Kowalski
 
Andrzej Pankowski 

Realizatorzy

  • asystent reżysera: Hubert Paszkiewicz
    realizatorzy dźwięku: Marek Szymański, Hubert Majewski, Mariusz Maszewski
      •  
  • realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan
  • realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
  • inspicjentka: Katarzyna Kłosowska-Kobiałka
    suflerka: Magdalena Markowska
  •  



Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.


RECENZJE


Galeria


KRÓL LEAR | zwiastun

realizacja zwiastuna: Wojciech Kaniewski

  • Repertuar październikowy

    Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza) w DZIADACH Adama Mickiewicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Fot. Krzysztof Bieliński

    Pośród wielu październikowych tytułów: Mickiewiczowskie Dziady, Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha i Sonata jesienna Bergmana. 

  • Jak być mniej perfekcyjnym? | premiera ZAĆMIENIA...

    Zdjęcie promocyjne spektaklu ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH Pabla Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego: Anna Lobedan, Oskar Hamerski, Justyna Kowalska, Mateusz Rusin . Fot. Maciej Landsberg

    Tragikomiczny portret artystów i przewrotne pytania o funkcjonowanie w społeczeństwie. Zaćmienie w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Polska prapremiera – 13 czerwca.

  • Rozmowa z Grzegorzem Małeckim

    Próba ZAĆMIENIA W DWÓCH AKTACH: Grzegorz Małecki – reżyseria. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Od współczesnego człowieka wymaga się, aby był absolutnie doskonały. Remón pisze, że wystarczy być dostateczną wersją siebie” – mówi Grzegorz Małecki, reżyser Zaćmienia w dwóch aktach.

  • ZAĆMIENIE... – wideo zapowiedź

    ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH Pabla Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego, zapowiedź wideo, w kadrze: Justyna Kowalska

    Tymczasem patrzymy w niebo... razem z Justyną Kowalską, Anną Lobedan, Oskarem Hamerskim i Mateuszem Rusinem. 

  • Repertuar wrześniowy

    Na pierwszym planie: Hugo Tarres (Hamlet), Paweł Brzeszcz (Laertes) w HAMLECIE Williama Shakespeare’a w reż. Jana Englerta. Fot. Marta Ankiersztejn

    Pośród wielu tytułów we wrześniu: Hamlet Shakespeare’a, Dekalog Kieślowskiego i Piesiewicza oraz Czekając na Godota Becketta. 

  • Pokazy WESELA w reżyserii Jana Klaty

    WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reż. Jana Klaty, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Fot. Magdalena Hueckel

    Wesele z Narodowego Starego Teatru w Krakowie – pokazy 20 i 21 września. Weselem Jan Klata wita się z publicznością, inaugurując dyrekcję w Teatrze Narodowym. 

  • Repertuar czerwcowy

    Sławomira Łozińska (Mefistofeles 2), Małgorzata Kożuchowska (Duch) w FAUŚCIE Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi. Fot. Marta Ankiersztejn

    W czerwcu polska prapremiera Zaćmienia w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Wśród wielu tytułów – Faust Goethego w realizacji Wojciecha Farugi.


  • Prace remontowe – dofinansowanie MKiDN

    Grafika: budynek Teatru Narodowego przy pl. Teatralnym 3

    W Teatrze Narodowym przeprowadzane będą prace remontowe. Zostały one dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.