Zbigniew Kośka – zastępca dyrektora ds. technicznych
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Absolwent wydziału architektury i urbanistyki Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.
Pracę zawodową rozpoczął w Biurze projektowym „Chemitex” w Łodzi, w pracowni elektrycznej, gdzie pracował w latach 1978–1982.
W latach 1983–1990 pełnił funkcję zastępcy kierownika technicznego, a następnie kierownika technicznego Teatru Narodowego w Warszawie.
W dniu 8 marca 1985 roku podczas pełnionego dyżuru dyrekcyjnego doświadczył najdramatyczniejszych chwil w życiu zawodowym związanych z pożarem Teatru Narodowego.
W latach 1990–1992, po zawieszeniu działalności Teatru Narodowego, pełnił funkcję kierownika technicznego Teatru Na Woli w Warszawie.
W latach 1993–1999 pełnił funkcję kierownika technicznego Centrum Sztuki Studio – Teatr Studio w Warszawie za dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego.
Nadzorował prace sceniczno-wystawowe polskiej ekspozycji na światowej wystawie scenografii teatralnej Praskie Quadriennale przez kolejne trzy edycje w latach: 1995, 1999 i 2003.
Wykorzystując doświadczenie nabyte w Teatrze, założył w 1999 roku firmę pod nazwą „Tech-scen”, której podstawową działalnością było projektowanie technologii obiektów kultury wraz z ich realizacją. Od założenia firmy do chwili obecnej opracował projekty technologii scenicznej ogólnej, oświetlenia scenicznego, nagłośnienia scenicznego, systemu łączności inspicjenta oraz kinotechniki dla następujących obiektów kultury: Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, Małopolskich Ogrodów Sztuki w Krakowie, Zamku Ujazdowskiego w Warszawie – sala Laboratorium, Teatru Starego w Lublinie, Teatru im. Jaracza w Olsztynie, Teatru Dramatycznego w Płocku, Teatru Polskiego w Szczecinie, Transformatorni w Szczecinie, Domu Kultury w Zamościu, Służewskiego Domu Kultury w Warszawie, sali widowiskowej Politechniki Rzeszowskiej, Opery Krakowskiej, Domu Kultury w Kutnie, Domu Kultury w Lublińcu, Centrum Kultury w Biłgoraju, Polskiego Domu w Wilnie, sali teatralnej w Akademii Teatralnej w Krakowie, Filharmonii w Wejherowie, sali teatralnej w PKiN w Warszawie, Domu Kultury w Połańcu, Teatru Lalek we Wrocławiu, Stargardzkiego Centrum Kultury.
Współpracował i nadal współpracuje z wieloma biurami architektonicznymi, dla których opracowywał projekty, m.in.: „Budopol” w Warszawie, Studio A4 w Szczecinie, Ingarden & Ewy Architekci w Krakowie, „Maag” w Warszawie, Autorskie Biuro Architektury Invest-Partner 6 w Lublinie.
Opracowane projekty technologii obiektów kultury i ich realizacje otrzymały wyróżnienia i nagrody. Do najważniejszych nagród przyznanych dla zespołu projektowego architektonicznego, w którego w skład wchodził należą: Nagroda im. Miesa van der Rohe otrzymana za projekt i realizację Filharmonii Szczecińskiej, I nagroda w konkursie SARP za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie oraz nagroda Architizer A+ Popular Choice Award za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie.
Nadzorował prace sceniczno-wystawowe na światowej wystawie Expo 2000 w Hanowerze, w pawilonie polskim – podczas jego budowy oraz 6-miesięcznego okresu wystawienniczego.
Od roku 2011 pełnił funkcję zastępcy dyrektora technicznego, kierownika technicznego – pełnomocnika dyrektora ds. produkcji w Teatrze Narodowym, od roku 2016 pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. technicznych Teatru Narodowego.
We wrześniu 2015 roku, w sezonie Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego, opracował i nadzorował prace związane z przygotowaniami Festynu Teatru Narodowego WSZYSTKO GRA, w ramach którego na placu Teatralnym wybudowano: trzy sceny z pełnym wyposażeniem scenicznym, cztery pawilony wystawowe oraz konstrukcje scenograficzne i wystawiennicze poświęcone byłym dyrektorom Teatru Narodowego.
Od 2015 roku wykładowca przedmiotu „Technika i technologia teatru” w Akademii Teatralnej w Warszawie, prowadzonego w ramach wspólnych zajęć studentów wydziału reżyserii AT oraz scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.