Aktualności

Skaliste wybrzeża | premiera „Gry snów”

Emblemat przedstawienia Gra snów. Projekt: Elipsy; Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Moralitetowa wędrówka przez życie, rozpoznanie dzisiejszego losu – premiera Gry snów→ Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha odbyła 13 kwietnia na Scenie przy Wierzbowej. 

Gra snów to napisana na początku ubiegłego wieku sztuka szwedzkiego klasyka. „Grę snów, uchodzącą za jeden z bardziej zagadkowych dramatów w dorobku Augusta Strindberga, często wiąże się z biografią jej autora – pisze Ewa Partyga w tekście Na krętych ścieżkach poznania, zamieszczonym w programie przedstawienia. – Nieprzypadkowo nazywa się ją niekiedy sztuką «postinfernalną» – nie brakuje w niej bowiem rozmaitych śladów kryzysu psychiczno-religijno-egzystencjalnego, uważanego za przełomowe doświadczenie w życiu Strindberga, a opisanego w jego autobiograficznej powieści Inferno. Apogeum kryzysu przypadło na lata 1894–1897, gdy pisarz, zmagający się z myślami samobójczymi i dręczony manią prześladowczą, przeplataną atakami manii wielkości, rzucił się w wir poszukiwań religijnych, ezoterycznych, naukowych i okultystycznych”.

W zaskakującym dramacie z 1901 roku Córka boga Indry zstępuje na ziemię, by poznać los człowieka we wszystkich jego odcieniach – tę historię przedstawia publiczności zespół wędrownego teatru, a pełna śpiewu i efektownych obrazów całość rozgrywa się w sennych głębiach ludzkiej świadomości. Nadzieja przeplata się tu z cierpieniem, smutek ze śmiesznością, a pogoń ku szczęściu wydaje się snem bez końca. „Teatralny kosmos Gry snów rozpięto między Piekłem a Czyśćcem (i tylko nie ma pewności, gdzie jest Niebo) – podkreśla Partyga. – Strindbergowy Każdy został rozpisany na kobiece i męskie postaci, a powtórzenia są jak Koło Fortuny, z którego dziwnym trafem ciągle się tylko spada, bo to, co wydawało się piękne, w powtórzeniu okazuje się okropne. Nie ulega wątpliwości, że «postinfernalny» Strindberg chce, by do teatru wróciła perspektywa metafizyczna, ale ma świadomość, że trzeba znaleźć dla niej nową teatralną formę”. 

Na Scenie przy Wierzbowej powstało przedstawienie na wielu poziomach odwołujące się do moralitetu. Średniowieczny gatunek, obecny także w warstwie muzycznej i plastycznej spektaklu i skojarzony ze współczesnym odczuwaniem, pomaga rozpoznać nasz dzisiejszy los z jego smutkiem, niepokojem, rozedrganiem, ale i pięknem, szczęściem, radością.„Strindberg pisał, że rzeczywistość jest jak moneta, ma dwie nierozdzielne strony – dobrą i złą – mówi Sławomir Narloch. – Wydaje się, że to nie jest żadna odkrywcza myśl, ale jednak mam wrażenie, że dobrze prowadzi nas przez jego świat. Jest w niej zawarta mądrość, dzięki której na tym wzburzonych «skandynawskich morzach» możemy się czegoś złapać. Żeglowanie po nieznanych wodach jest groźne, u Strindberga tych klifów, skalistego wybrzeża jest bardzo dużo. Jest się o co rozbijać” (rozmowa ze Sławomirem Narlochem →).

Grę snów (Ett drömspel) Augusta Strindberga przedstawiamy w przekładzie Zygmunta Łanowskiego. W spektaklu w reżyserii Sławomira Narlocha, który jest także autorem opracowania dramaturgicznego oraz tekstów ballad, scenografię i kostiumy zaprojektowała Martyna Kander, muzykę skomponował Jakub Gawlik, reżyserką światła jest Karolina Gębska, a za przygotowanie wokalne odpowiada Magdalena Czuba.

Na scenie oglądamy Ewą Bukałę jako Córkę Indry, Cezarego Kosińskiego w rolach Oficera, Adwokata i Poety i Kacpra Matulę wcielającego się w postać Suflera. Jakub Gawlik występuje jako Szklarz, Młody oficer, On, Węglarz, Dziekan Wydziału Teologicznego, Aktor, Piotr Kramer jako Brat, Nauczyciel, Aktor, a Grzegorz Kwiecień jako Anioł, Dziekan Wydziału Filozoficznego, Aktor. W rolach Onej i Aktorki – Malwina Laska-Eichmann (gościnnie), Diabła, Śmierć i Aktorkę gra Anna Lobedan, Odźwierną i Aktorkę – Sławomira Łozińska. Hubert Paszkiewicz występuje jako Głos boga Indry, Ojciec, Szef kwarantanny, Oficer marynarki, Węglarz, Dziekan Wydziału Prawnego, Aktor, a Henryk Simon jako Rozlepiacz plakatów, Węglarz, Dziekan Wydziału Medycznego, Aktor. Liną, Ślepcem, Aktorką jest Patrycja Soliman, a Matką, Brzydką Edytą, Rektorem, Aktorką – Anna Ułas.

W przedstawieniu na żywo muzykę wykonuje zespół w składzie: Anna Bojara-Czarnecka (piła), Anton Korolov (dudy, lira korbowa, szałamaja, flet, fidel), Wojciech Lubertowicz / Daniel Moński (perkusja) oraz Jakub Gawlik (akordeon), Anna Lobedan (kontrabas), Kacper Matula (guitalele, sitar), Hubert Paszkiewicz (trąbka).


Strona przedstawienia Gra snów →
 

premiera: 13 kwietnia 2024, godz. 19:30, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

GRA SNÓW – zapowiedź

◊ fragment „Ballady topielców” – słowa: Sławomir Narloch
◊ muzyka: Jakub Gawlik
◊ przygotowanie wokalne:Magdalena Czuba

◊ głosy: Jakub GawlikPiotr KramerGrzegorz KwiecieńKacper MatulaHubert PaszkiewiczHenryk Simon
◊ akordeon:Jakub Gawlik

◊ zdjęcia, montaż, produkcja: Marta Ankiersztejn 
◊ realizacja nagrania: Mariusz Maszewski

Ewa Bukała (Córka Indry), Hubert Paszkiewicz (Szef kwarantanny), Anna Lobedan (Diabeł), Anton Korolov – muzyk, Grzegorz Kwiecień (Aktor), Henryk Simon (Aktor). Fot. Marta Ankiersztejn
Ewa Bukała (Córka Indry), Hubert Paszkiewicz (Szef kwarantanny), Anna Lobedan (Diabeł), Anton Korolov – muzyk, Grzegorz Kwiecień (Aktor), Henryk Simon (Aktor) w Grze snów Augusta Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn




Henryk Simon (Aktor), Grzegorz Kwiecień (Anioł), Malwina Laska-Eichmann (Aktorka), Piotr Kramer (Aktor), Anna Ułas (Brzydka Edyta), Ewa Bukała (Córka Indry), Anna Lobedan (Diabeł). Fot. Marta Ankiersztejn
Henryk Simon (Aktor), Grzegorz Kwiecień (Anioł), Malwina Laska-Eichmann (Aktorka), Piotr Kramer (Aktor), Anna Ułas (Brzydka Edyta), Ewa Bukała (Córka Indry), Anna Lobedan (Diabeł) Grze snów Augusta Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn

  • Jan Englert – 60 lat na scenie!

    Jubilatowi życzymy kolejnych wspaniałych artystycznych wyzwań i nieustającej wiary w teatr! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

     

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały świąteczny podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • Repertuar listopad – grudzień

    Premiera Innych rozkoszy Pilcha w reżyserii Jacka Głomba. Wśród wielu propozycji – Maria Stuart Schillera i Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha.

  • Repertuar styczniowy

    Wśród wielu styczniowych tytułów: Faust Goethego, Jak być kochaną wg Brandysa oraz Czekając na Godota Becketta. 




  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach od listopada do stycznia 2025. 

  • W próbach – INNE ROZKOSZE

    Próbujemy! W przygotowaniu Inne rozkosze Pilcha, przedstawienie reżyseruje Jacek Głomb. Premiera odbędzie się 7 grudnia na Scenie przy Wierzbowej. 

  • Andrzej Łapicki – wspomnienie w stulecie urodzin aktora

    11 listopada wspominamy Andrzeja Łapickiego, legendarnego aktora Teatru Narodowego, rektora warszawskiej Akademii Teatralnej i prezesa ZASP-u, w stulecie jego urodzin.  

  • Rozmowa z Julią Holewińską i Wojciechem Farugą

    Przed premierą Fausta: „Ten dramat boleśnie nakłuwa ludzką kondycję” – mówi reżyser, Wojciech Faruga. „Opowiadamy o przemocy i rozpadzie świata” – podkreśla Julia Holewińska, dramaturżka. 

  • Współczesna odyseja | premiera FAUSTA

    Indywidualne doświadczanie świata, podróż przez historię współczesną i archiwa naszej pamięci – Faust Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi i dramaturgii Julii Holewińskiej.

  • Anna Seniuk – 60 lat na scenie!

    Świętujemy 60-lecie debiutu Anny Seniuk! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo, który przygotowaliśmy z okazji jubileuszu wspaniałej artystki.

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – pożegnanie z tytułem

    Intrygi, gry pozorów, wiele odmian miłości. 14 i 15 grudnia zapraszamy na ostatnie przedstawienia Wieczoru Trzech Króli Shakespeare’a w reżyserii Piotra Cieplaka. 

  • Premiery sezonu 2024/2025

    Światowa klasyka i polska współczesność! Sezon 2024/2025 w Teatrze Narodowym oprze się na tych dwóch przeciwległych filarach. 

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • Maryla Zielińska z Nagrodą Komitetu Nauk o Sztuce PAN

    Maryla Zielińska za książkę To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego otrzymała Nagrodę Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Autorce składamy serdeczne gratulacje! 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 250 spektakl!

    Pchła Szachrajka będzie łobuzować na scenie po raz 250! 1 grudnia 2024 zagramy jubileuszowy spektakl na podstawie utworu Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida

    Piotr Cieplak za reżyserię Czekając na Godota został uhonorowany Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Serdecznie gratulujemy!

  • Teatr Narodowy w ankiecie miesięcznika TEATR

    W podsumowaniu miesięcznika „Teatr” Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2023/2024 zostały wymienione spektakle oraz twórczynie i twórcy Teatru Narodowego.

  • FEBLIK – recenzje po premierze

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Feblik Małgorzaty Maciejewskiej w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Czas ekstremalny | premiera FEBLIKA

    Rzeczywistość realna i magiczna zarazem, dojrzewanie w dusznej wspólnocie, pojemny świat metafory. Feblik – premiera odbyła się 14 czerwca.

  • Widzieć jaśniej. Rozmowa z Leną Frankiewicz

    Reżyserka pracuje nad Feblikiem. „Młodość jest zawsze «bardziej», widzi jaśniej – podkreśla. – Główna bohaterka, dojrzewająca Mania potrafi bezpardonowo obnażyć obłudę świata”.

  • 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego

    29 czerwca przypada 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego (1939–2005) – wizjonera teatru, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

  • Adam Hanuszkiewicz – 100. rocznica urodzin

    16 czerwca mija setna rocznica urodzin Adama Hanuszkiewicza (1924–2011) – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego, twórcy legendarnej inscenizacji Balladyny.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Odbyły się już pokazy wieńczące 3. edycję projektu „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.

    .

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Za nami finał 3. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”.

  • Setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka

    Reżyser, dyrektor Teatru Narodowego, twórca historycznej inscenizacji Dziadów, wybitna osobistość świata teatru – 17 maja 2024 mija setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka. 

  • Maryla Zielińska laureatką Nagrody PTBT!

    Maryla Zielińska laureatką Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za To. Biografię Jerzego Grzegorzewskiego, książkę wydaną przez Teatr Narodowy. Serdecznie gratulujemy! 

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim dostępna w naszej księgani internetowej. Przedstawiamy dźwiekowy zapis spotkania poświęconego wydawnictwu.

  • Jerzy Radziwiłowicz z Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego

    Jerzy Radziwiłowicz został uhonorowany Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za kreacje aktorskie na deskach Teatru Narodowego. Serdecznie gratulujemy!

  • Skaliste wybrzeża | premiera GRY SNÓW

    Moralitetowa wędrówka przez życie, rozpoznanie dzisiejszego losu – premiera Gry snów Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha odbyła się 13 kwietnia.

  • PODRÓŻ | rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „Podążając za everymanem, chcemy odnaleźć sensy tej nieprzewidywalnej moralitetowej wędrówki” – mówi Sławomir Narloch, reżyser Gry snów. 

  • KRÓL LEAR – wybór recenzji po premierze

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami po premierze Króla Leara Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Ewa Wiśniewska – 60 lat na scenie!

    Ewa Wiśniewska obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Wybitna aktorka została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • Recenzje po premierze CZEKAJĄC NA GODOTA

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami o spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Heroizm trwania | premiera CZEKAJĄC NA GODOTA

    Trwanie – uparte i heroiczne. Premiera Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio. 

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „Wszystko, co człowiek może zrobić – złorzecząc, przeklinając, wściekając się, to jednak… czekać” – mówi Piotr Cieplak o pracy nad Czekając na Godota Becketta. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.


  • FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY – recenzje

    „Niezwykły spektakl, pozornie utrzymany w konwencji próby, stał się zatrzymanym w czasie sądem nad dziełem wybitnego komediopisarza” – recenzje po premierze Fredry w reż. Jana Englerta. 

  • Stawiany na pomnikach i przed sądem

    Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta – premiera odbyła się 1 grudnia. W roku 2023 świętowaliśmy 230 rocznicę urodzin komediopisarza.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO – recenzje

    „Znakomity spektakl”, „cały zespół aktorski gra koncertowo” – przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów o Opowieściach Lasku Wiedeńskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Telewizyjne wersje spektakli dostępne online: Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie i Udręka życia w reż. Jana Englerta, Daily Soup w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.