Mirosław Jastrzębski – kierownik muzyczny

Kompozytor, aranżer, pianista, dyrygent. Współpracuje z Wydziałem Reżyserii i Wydziałem Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Od 1997 roku jest kierownikiem muzycznym Teatru Narodowego.

Ukończył Wydział Pedagogiczny (1969) i Wydział Kompozycji (1973) Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu. Pełnił funkcję kierownika muzycznego Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Edmunda Wiercińskiego (1969–1976), Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (1976–1977), Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu (1977–1979) oraz teatrów warszawskich: Reduta i Na Rozdrożu (1979–1980), Popularnego (1980–1981, 1987–1990), Komedia (1981–1984), a także Szwedzka 2/4 (1990–1992).

Jest autorem muzyki do przedstawień m.in. Jerzego Golińskiego (Śluby panieńskie Fredry, Teatr im. Kochanowskiego w Opolu, 1977), Bogusława Kierca (m.in. Romeo i Julia Shakespeare’a, Wrocławski Teatr Współczesny im. Wiercińskiego, 1979), Kazimierza Dejmka (m.in. Zdążyć przed Panem Bogiem Krall, Teatr Popularny w Warszawie, 1980) i Andrzeja Ziębińskiego (Śmierć w ogrodzie Boucka, Teatr Popularny w Warszawie, 1988). Współpracował z Janem Skotnickim – skomponował muzykę do spektakli w jego reżyserii, m.in.:  Studium o „Kordianie” wg Słowackiego (Teatr Polski w Poznaniu, 1999), Ptaka Szaniawskiego (Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego w Płocku, 2000), Małego księcia Saint-Exupéry’ego (Teatr Dramatyczny w Elblągu, 2002) oraz Kordiana Słowackiego (Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Słowackiego w Koszalinie, 2007).

Pracował także z Henrykiem Baranowskim, przygotowując m.in. muzykę (wspólnie z Tomaszem Bajerskim) do spektaklu …tak chcę Tak. wg Joyce’a (Teatr Szwedzka 2/4, 1991). Był autorem muzyki do przedstawienia Śluby panieńskie, czyli magnetyzm serca Fredry w reżyserii Ireny Jun (Lubuski Teatr im. Kruczkowskiego w Zielonej Górze, 2001). Współpracował z Jacquesem Lassalle’m – stworzył muzykę do Króla Leara Shakespeare’a (Teatr Polski im. Szyfmana w Warszawie, 2014).

Pracował nad Żołnierzem Królowej Madagaskaru Tuwima jako kierownik muzyczny i autor aranżacji muzycznej przedstawień: w olsztyńskim Teatrze im. Jaracza w reżyserii Zbigniewa Marka Hassa (1993) oraz w Teatrze Syrena w Warszawie w inscenizacji Wojciecha Adamczyka (2002).  

Komponował muzykę do spektakli w teatrach lalkowych (m.in. Detektyw Lis prowadzi śledztwo Urbána w reżyserii Andrzeja Rettingera, Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, 1974; Fernando Leafa w reżyserii Bogusława Kierca, Teatr Lalek w Wałbrzychu, 1983), a także do przedstawień dyplomowych warszawskiej Akademii Teatralnej – opracował muzycznie m.in.: Albośmy to jacy tacy…, czyli Niedokończone „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Mai Komorowskiej (1998), Czechowowski Wiśniowy sad w reżyserii Jewgienii Safonowej (2008), Poza rzeczywistością wg Wyspiańskiego, Witkacego i Gombrowicza w reżyserii Wiesława Komasy (2014).

W Teatrze Narodowym, z którym związany jest od 1997 roku, był m.in. autorem opracowania muzycznego Tańca śmierci Strindberga w reżyserii Adama Hanuszkiewicza (1998), Różewiczowskiej Kartoteki, realizacji Kazimierza Kutza (1999) oraz Kazimierza i Karoliny von Horvátha w inscenizacji Gábora Zsámbékiego (2010). Pełnił funkcje kierownika muzycznego przedstawień: Dialogus de Passione abo Żałosna tragedyja o Męce Jezusa w reżyserii Kazimierza Dejmka (1998), realizacji Szekspirowskich – Snu nocy letniej w inscenizacji Jerzego Grzegorzewskiego (2001) i Ryszarda II przygotowanego przez Andrzeja Seweryna (2004) oraz spektaklu Happy End Brechta i Weilla w reżyserii Tadeusza Bradeckiego (2005). Był także m.in. konsultantem muzycznym w przedstawieniu Imieniny Modzelewskiego, przygotowanym przez Aleksandrę Konieczną (2006), konsultantem muzycznym i autorem opracowania ścieżki dźwiękowej Bezimiennego dzieła Witkacego w reżyserii Jana Englerta (2013). W Kordianie Słowackiego w inscenizacji Englerta, wystawionym w 250. rocznicę powstania Teatru Narodowego, odpowiadał za przygotowanie muzyczne i przygotowanie chórów. Nagranie orkiestry do tego przedstawienia odbyło się pod jego dyrekcją (2015).

Brał udział w realizacji telewizyjnych wersji przedstawień Jerzego Grzegorzewskiego z Teatru Narodowego – jako kierownik muzyczny Duszyczki wg Różewicza (2004) i dyrygent w Sędziach Wyspiańskiego (2007; reżyseria telewizyjna – Jan Englert).

Na narodowej scenie zagrał także kilka ról. Można go było oglądać jako Pianistę w Operetce Gombrowicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego (2000), w spektaklach Jana Englerta był Enrykiem w Szkole żon Molière’a (2000) i Gościem w Iwanowie Czechowa (2008). Wystąpił także jako Pianista w Kazimierzu i Karolinie von Horvátha, inscenizacji Gábora Zsámbékiego (2010).

Za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej Mirosław Jastrzębski otrzymywał Nagrody Rektora Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza w Warszawie w latach akademickich: 1996/1997, 1999/2000 oraz 2011/2012.
Został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2002), Srebrnym Krzyżem Zasługi (2011) oraz Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2015).

Realizacje w Teatrze Narodowym:
dyrygentStanisław Wyspiański, Noc listopadowa. Sceny dramatyczne, reż. Jerzy Grzegorzewski, 1997 
dyrygentTadeusz Bradecki, Saragossa (na motywach życia i powieści Rękopis znaleziony w Saragossie Jana Potockiego), reż. Tadeusz Bradecki, 1998
przygotowanie muzyczneWitold Gombrowicz, Ślub, reż. Jerzy Grzegorzewski, 1998 
opracowanie muzyczneAugust Strindberg, Taniec śmierci, reż. Adam Hanuszkiewicz, 1998  
kierownictwo muzyczneAnonim, Dialogus de Passione abo Żałosna tragedyja o Męce Jezusa, reż. Kazimierz Dejmek, 1998
opracowanie muzyczneTadeusz Różewicz, Kartoteka, rez. Kazimierz Kutz, 1999 
kierownictwo muzyczneWilliam Shakespeare, Sen nocy letniej, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2001 
przygotowanie muzyczneTomasz Łubieński, Ostatni (prapremiera), reż. Tadeusz Bradecki, 2003 
przygotowanie muzyczneStanisław Wyspiański, HAMLET Stanisława Wyspiańskiego, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2003
warsztat wokalnyTadeusz Bradecki, Michał Walczak, Piaskownica w piaskownicy, reż. Tadeusz Bradecki, 2003
przygotowanie muzyczne, kierownictwo muzyczne zespołu instrumentalnego;  Błądzenie (prapremiera), według Witolda Gombrowicza, reż. Jerzy Jarocki, 2004   
kierownictwo muzyczneWilliam Shakespeare, Ryszard II, reż. Andrzej Seweryn, 2004 
kierownictwo muzyczne przedstawienia, kierownictwo muzyczne zespołu muzycznego; Bertolt Brecht & Kurt Weill, Happy End, reż. Tadeusz Bradecki, 2005 
konsultacja muzyczna; Imieniny (prapremiera), na podstawie sztuki Marka Modzelewskiego, reż. Aleksandra Konieczna, 2006
opracowanie muzyczneÖdön von Horváth, Kazimierz i Karolina (prapremiera polska), reż. Gábor Zsámbéki, 2010 
konsultacja muzyczna, opracowanie ścieżki dźwiękowej; Stanisław Ignacy Witkiewicz, Bezimienne dzieło, reż. Jan Englert, 2013  
dyrekcja orkiestry – nagranie; Juliusz Słowacki, Kordian, reż. Jan Englert, 2015 

Role w Teatrze Narodowym:
ENRYK, Szkoła żon, Molière, reż. Jan Englert, 2000
PIANISTA, Operetka, Witold Gombrowicz, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2000
GOŚĆ, Iwanow, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2008
PIANISTA, Kazimierz i Karolina (prapremiera polska), Ödön von Horváth, reż. Gábor Zsámbéki, 2010

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj