Aktualności
Gorzko, śmiech zastyga. Piotr Cieplak o „Ułanach”
02/03/2018
O zamyśle Ułanów mówi reżyser Piotr Cieplak.
Premiera przedstawienia 10 marca na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego.
![Próby do UŁANÓW: Piotr Cieplak (reżyser), Hubert Paszkiewicz (Lubomir), Piotr Grabowski (Major). Fot. Krzysztof Bieliński Próby do UŁANÓW: Piotr Cieplak (reżyser), Hubert Paszkiewicz (Lubomir), Piotr Grabowski (Major). Fot. Krzysztof Bieliński](assets/media/spektakle/Ulani/ULANI_w_probach_galeria_2.jpg)
Tekst Ułanów powstał w 1974 roku. Wraz z Andrzejem Witkowskim, autorem scenografii przeczytaliśmy go stosunkowo niedawno i okazał się dla nas zdumiewającym odkryciem. Wydaje się, że obecny stan ducha w Polsce sprawia, że brzmi on nadzwyczajnie – tak, jakby został stworzony dzisiaj. Niesłychanie dowcipnie, przenikliwie i gorzko opisuje rodzaj galimatiasu, który towarzyszy dzisiejszej rozmowie Polaków o nas samych. Finał tej komedii serio jest rodzajem political fiction. Groteskowa kołomyja rozwiązuje się dramatycznie, śmiech zastyga nam na ustach. Zakończenie dramatu wskazuje na to, że jeśli zatracimy się w tym chocholim tańcu, w tym zapętleniu, w braku odwagi mówienia i myślenia o sobie w sposób krytyczny, rzetelny, prawdziwy, to zdiagnozują nas inni.
![Próby do UŁANÓW: Dominika Kluźniak (Zosia), Anna Seniuk (Ciotunia). Fot. Krzysztof Bieliński Próby do UŁANÓW: Dominika Kluźniak (Zosia), Anna Seniuk (Ciotunia). Fot. Krzysztof Bieliński](assets/media/spektakle/Ulani/ULANI_w_probach_galeria_3.jpg)
Postaci Rymkiewicza zaczerpnięte są z literatury polskiej, z jej najlepszych dokonań; to bohaterowie opisywani i u Mickiewicza, i u Gombrowicza, i u Fredry, i u Mrożka. Zlepieni w fikcji literackiej, ale jednocześnie nadzwyczaj realni i współcześni. Mam poczucie, że przy całej powadze i bolesności tematu ten dramat skomponowany jest do teatralnej zabawy. Aktorzy zapraszają do niej widzów, są jednymi z nas. Tworzy się wspólnota rozmowy i wspólnota żartu. Czeka nas aktorski koncert – Dominika Kluźniak, Anna Seniuk, Jerzy Radziwiłowicz, Mariusz Benoit, Anna Ułas, Paulina Korthals, Piotr Grabowski, Arkadiusz Janiczek, Hubert Paszkiewicz.
Ważne jest, jakimi słowami mówią aktorzy, jak potrafią się nimi w mistrzowski sposób bawić. Łatwiej nam wówczas znieść tragiczny komizm tej sztuki, ogromny pesymizm i mroczny ton, które są w niej zawarte. A Rymkiewicz posługuje się językiem niezwykle wyrafinowanym. On naprawdę słyszy Słowackiego, Fredrę, Gombrowicza… Zrytmizowany, sylabiczny wiersz sprawia, że wykraczamy poza kabaret polityczny czy spotkanie wiecowe.
![](assets/media/spektakle/Ulani/cieplak_i_witkowski_cut.jpg)
Warto dodać, że istotnym dla nas doświadczeniem były inscenizowane czytania Pana Tadeusza, nad którymi pracowaliśmy w sezonie 2015/2016. Podczas comiesięcznych spotkań z publicznością przedstawialiśmy w całości poszczególne księgi poematu. Maestria poematu Mickiewicza – najważniejsze, by słowa wybrzmiały. Badaliśmy, czy trzeba je wspierać inscenizacyjnie i jak można to zrobić. Bez przebycia tej drogi niemożliwe byłoby nasze dzisiejsze myślenie o Ułanach.
/Wypowiedź Piotra Cieplaka (materiał własny Teatru; w przypadku publikacji fragmentów prosimy o podanie źródła)/
Strona przedstawienia Ułani
premiera: 10 marca 2018, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego