Aktualności
Przekroczenie | premiera „Pikniku pod Wiszącą Skałą”
30/05/2021

Zdjęcie promocyjne Pikniku pod Wiszącą Skałą; na zdjęciu: centralnie – Michalina Łabacz, od lewej wg wskazówek zegara – Anna Bieżyńska, Bonnie Sucharska, Zuzanna Saporznikow, Ifi Ude, Marta Wągrocka, Katarzyna Pośpiech, Paulina Szostak, Justyna Kowalska. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy
Konserwatywna, spętana koronkami wiktoriańskiej moralności pensja Pani Appleyard i siły świata nadprzyrodzonego – premiera Pikniku pod Wiszącą Skałą. Nowej adaptacji scenicznej powieści Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz odbyła się 29 maja na dużej scenie Teatru.
W nowej adaptacji scenicznej autorstwa Małgorzaty Anny Maciejewskiej na podstawie wydanej w 1967 roku słynnej powieści Joan Lindsay odnajdujemy wyjątki z Objaśniania marzeń sennych Sigmunda Freuda oraz Dzienników Jamesa Cooka. W sali Bogusławskiego powstało przedstawienie, w którym konteksty: kulturowy, mityczny i feministyczny są ze sobą splecione, a podstawą konstrukcji teatralnego świata jest poetyka snu.
„Najważniejszy sen Pikniku – rzec by można, sen narkoleptyczny – ogarnia dziewczęta wspinające się na Skałę – pisze Dorota Samborska-Kukuć w tekście Tajemnice „Pikniku pod Wiszącą Skałą” zamieszczonym w programie przedstawienia. – Treści tego Snu nie znamy, możemy jednak domyślić się po jego skutkach, że miał on charakter wizyjny, że dziewczęta zostały w nim zahipnotyzowane zewem Skały, że doznały i doświadczyły czegoś nadzwyczajnego, co stało się cezurą między tu a Tam. I że to Tam wezwało je do siebie. Zbiorowy, nienaturalny sen dziewcząt wskazuje na ingerencję sił wyższych, innego Bytu, niewidzialnej nadprzyrodzoności, ukazującej przesmyk transcendencji*”.
Wokół konserwatywnej, spętanej koronkami wiktoriańskiej moralności pensji Pani Appleyard jest rozbuchana natura z kuszącą niebezpieczeństwem Wiszącą Skałą. Postkolonialna rzeczywistość zastanego patriarchalnego porządku i siły świata nadprzyrodzonego – w opowieści o wspólnocie kobiet, wielu wymiarach tajemnicy i drogach docierania do prawdy kluczowy jest moment przekroczenia. „Na początku XX wieku trzy dziewczyny ściągają gorsety i wiedzione przez sen wchodzą do Skały – co to znaczy? – pyta Lena Frankiewicz. – Dostęp do Skały okazują się mieć ci, którzy nie boją się wyjścia poza utartą konwencję i schemat. Dla mnie osobiście zawarte są w niej przede wszystkim kategorie wolności i odwagi w podejmowaniu ryzyka. Wejście w Skałę jest spotkaniem ze swoimi największymi demonami” (rozmowa z Leną Frankiewicz).
W spektaklu istotne są także tematy dojrzewania, inicjacji w dorosłość oraz kobiecej emancypacji. „Oddajemy w tym spektaklu głos kobietom – podkreśla reżyserka – ich perspektywie, potrzebom, marzeniom, tęsknotom, lękom, buntowi, oporowi, ich walce, próbom odnalezienia się w świecie, który wyczerpał już swoje zasoby, bo chyba wszyscy mamy poczucie, że jesteśmy u progu zmiany i ta zmiana jest nieunikniona… Od roku znajdujemy się w momencie przejściowym. Stary porządek przestał funkcjonować, a nowy jeszcze się nie ukształtował” (rozmowa z Leną Frankiewicz).
*Dorota Samborska-Kukuć, Tajemnice „Pikniku pod Wiszącą Skałą” (tekst zamieszczony w programie przedstawienia)

Anna Grycewicz (Panna Greta), Gabriela Muskała (Pułkownikowa Fitzhubert), Michalina Łabacz (Miranda), Adam Szczyszczaj (Pastor), Małgorzata Kożuchowska (Mademoiselle), Marta Wągrocka (Marion), Piotr Kramer (Michel Fitzhubert) w Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz. Fot. Magda Hueckel
W przedstawieniu w reżyserii Leny Frankiewicz za adaptację sceniczną i dramaturgię odpowiada Małgorzata Anna Maciejewska. Scenografię, kostiumy i światło przygotowała Katarzyna Borkowska, muzykę skomponował Cezary Duchnowski. Autorką choreografii jest Marta Ziółek, autorem projekcji wideo – Natan Berkowicz.
W roli Alberta Fitzhuberta oglądamy Oskara Hamerskiego. Kierowniczką prywatnej pensji dla dziewcząt, Panią Appleyard jest Ewa Wiśniewska. W rolach nauczycielek: Małgorzata Kożuchowska (Mademoiselle), Anna Grycewicz (Panna Greta) i Anna Lobedan (Panna Lumley). Uczennicami są: Michalina Łabacz (Miranda), Zuzanna Saporznikow (Irma), Marta Wągrocka (Marion), Ifi Ude / Bonnie Sucharska (w rolach Sary, a także Służącej Betty), Paulina Szostak (Edyta), Justyna Kowalska (Blanche), Anna Bieżyńska (Lily), Katarzyna Pośpiech (Rosamunda). Pastora gra Adam Szczyszczaj. Pułkownikiem Fitzhubertem jest Wiesław Cichy, Pułkownikową Fitzhubert – Gabriela Muskała, Michelem Fitzhubertem – Piotr Kramer. W roli Stangreta Alberta – Mateusz Kmiecik.
Piknik pod Wiszącą Skałą. Nowa adaptacja sceniczna powieści Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz | premiera: 29 maja 2021 w Sali Bogusławskiego
Strona przedstawienia Piknik pod Wiszącą Skałą. Nowa adaptacja sceniczna powieści Joan Lindsay