Aktualności
Projekt „Klasa TN” – relacja
23/04/2024
Teatr od kulis i intensywne przygotowania do pokazu końcowego na Scenie Studio Teatru Narodowego. O trwającym od września projekcie „Klasa TN”→ pisze jego uczestniczka, Vanessa Pusz.
Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego” – tylny rząd: Patrycja Narozanska, Maja Kamińska, Julia Kłujszo, Ida Szczechowicz, Nadia Gleń, Maja Kwiatkowska, Weronika Jóźwiak, Julia Poławska, Zofia Kulas, Milena Blachowska, Vanessa Pusz, Lena Dać, Julia Lichocka, Wiktor Domański, 5-osobowa grupa z lewej strony: Bernadeta Obrębowska, Henryk Kowalski, Anna Pękala, Anna Perkowska, Tomasz Kubikowski. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu
Jako grupa uczniów LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” pod opieką pani Bernadety Obrębowskiej bierzemy udział w tegorocznej, trzeciej już edycji projektu teatralnego „Klasa TN”– przedsięwzięcia organizowanego przez Teatr Narodowy we współpracy ze szkołą. Na finał projektu, w maju 2024 roku przewidziany jest pokaz warsztatowy, nad którym prace trwają od września. Po zaciętej dyskusji, towarzyszącej wyborowi tematyki przygotowywanego pokazu, koncentrującej się głównie wokół twórczości Szekspira i Witkacego, po bardzo wyrównanym głosowaniu z „dogrywką” zdecydowaliśmy się stworzyć prezentację na podstawie utworów patrona naszej szkoły. W ramach przygotowań do pokazu końcowego, a także edukacji z zakresu szeroko pojętej wiedzy o teatrze – począwszy od tej ściśle dotyczącej Teatru Narodowego, a skończywszy na tej obejmującej szersze tło kulturowe, odbywają się zajęcia warsztatowe oraz cykliczne spotkania z naszą reżyserką panią Anną Gryszkówną. Uczestniczyliśmy również w spotkaniu organizacyjnym na temat projektu, gdzie wraz z dyrekcją szkoły i przedstawicielami Teatru Narodowego, omówiliśmy sprawy formalne i podjęliśmy wspólne ustalenia.
Warsztat poprowadzony przez kuratorkę projektu panią Annę Pękalę pozwolił nam zapoznać się z organizacją przestrzeni w Teatrze Narodowym i był pierwszą okazją do podzielenia się swoimi talentami aktorskimi na forum całej grupy. Na wykładzie „Ale historia” pana Tomasza Kubikowskiego, kierownika literackiego TN, zanurzyliśmy się w dziejach Teatru Narodowego: poznaliśmy jego przemiany – zarówno te architektoniczne, jak i te zachodzące w charakterze wystawianej twórczości – przekształcenia, dynamikę, a w końcu – odkryliśmy ulotność teatru, nieuchwytność jego materii stworzonej z przemijalnych pokazów aktorskich.
Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego”. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu
Teatr Narodowy poznajemy również od strony jego działalności artystycznej. Obejrzeliśmy takie spektakle, jak: Mizantrop→, Fredro. Rok Jubileuszowy→ czy Kordian→; przed obejrzeniem tego ostatniego wzięliśmy udział w lekcji teatralnej. Mieliśmy też okazję zwiedzić teatr – wszystkie sceny i pracownie. Część z nas (zajmująca się sprawami organizacyjnymi i dziennikarskimi, bo i taką sekcję mamy, należy do niej też pisząca te słowa) odwiedziła również magazyny z rekwizytami i scenografią – „przechowalnie” różnych światów, oczekujących ożywienia na czas spektaklu. Długo nie mogliśmy się oderwać od ich odkrywania. Po wycieczce zgodnie sądzimy, że było to niezapomniane przeżycie.
W ostatnim czasie odbyło się również spotkanie z panią Martyną Kander, scenografką i kostiumografką Teatru Narodowego. Rozmawialiśmy o scenografii i jej roli w teatrze oraz o możliwych rozwiązaniach dla naszego pokazu.
Uczestniczyliśmy również w spotkaniu z panem Przemysławem Pawlakiem – znawcą literatury Witkiewicza, prezesem Instytutu Witkacego i zastępcą kierownika działu literackiego Teatru. Zajęcia pomogły nam lepiej zrozumieć literacką wrażliwość Witkacego i jego koncepcję własnej twórczości. Uczestnicy zadawali pytania dotyczące interpretacji granych przez nich scen w przygotowywanym pokazie i otrzymali ważne sugestie na temat swoich ról.
Projekt zaskakuje nas swoją wielowątkowością, rozległością i bardzo dobrą organizacją.
Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego” – Nadia Gleń, Ida Szczechowicz, Maja Kamińska, Julia Kłujszo, Hanna Szczęsna, Daria Matysiak, Jan Majchrowski, Agata Podlach. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu
Uczestnicy zapytani, czym jest dla nich udział w projekcie, odpowiadają:
„Dla mnie jest szansą, sprzyjającą okolicznością do zrobienia czegoś ciekawego, skorzystania z życia. Umożliwia mi też rozwój w dziedzinie szeroko pojętej sztuki i sztuki ekspresji”.
„Udział w projekcie to dla mnie szansa, żeby trochę »zwalczyć« swoją nieśmiałość i żeby móc wystąpić na prawdziwej scenie, co od jakiegoś czasu było moim marzeniem. I żeby zobaczyć teatr »od tyłu«”.
„Interesuję się fotografią i scenografią, projekt jest dla mnie okazją do poznania teatru od zaplecza artystycznego”.
„Dołączyłam do projektu dość spontanicznie, po tym jak usłyszałam, że potrzebne są osoby do zadań organizacyjnych związanych ze scenografią i obsługą projektu. Wydaje mi się, że to szansa na poszerzenie horyzontów, a że dalej nie mam pojęcia, czym chcę się kiedyś zajmować, to warto wypróbować wszystkiego, co ma związek z kulturą i sztuką. Mam nadzieję, że dzięki projektowi poznam bliżej teatr od strony organizacyjnej, a nie tak jak wcześniej, tylko od strony widza. Nawet jeśli nie zdecyduję się pracować w teatrze, to i tak czuję, że próba wcielenia w życie wszystkich naszych pomysłów na prawdziwej scenie Teatru Narodowego będzie niesamowitym doświadczeniem”.
Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego” – Elżbieta Szymborska, Vanessa Pusz, Wiktor Domański
Kolejne miesiące wypełnione były przede wszystkim wyjściami teatralnymi. Na wyróżniającym się barwną scenografią przedstawieniu Alicji Kraina Czarów→ zobaczyliśmy ciekawą interpretację słynnych powieści Lewisa Carrolla, a podczas spektaklu Król Lear→ obejrzeliśmy takiego Szekspira, jakiego wcześniej nie znaliśmy. Z tą mroczną inscenizacją kontrastował przezabawny Tartuffe albo Szalbierz→, którego grano w Teatrze Narodowym już po raz ostatni. Zdaje się, że ten spektakl najbardziej spodobał się uczestnikom projektu, dlatego tym bardziej cieszymy się, że wraz z Teatrem i aktorami mogliśmy pożegnać ten grany przez niemal osiemnaście lat tytuł.
Byliśmy również na pokazie możliwości scenicznych, na którym podziwialiśmy rozmaite rozwiązania techniczne – zarówno wizualne, uzyskiwane głównie dzięki oświetleniu scenicznemu, jak i dźwiękowe. O procesach zachodzących na scenie opowiadał nam pan Zbigniew Kośka, zastępca dyrektora ds. technicznych. Mieliśmy również okazję zadać pytania członkom zespołów oświetlenia i nagłośnienia scenicznego.
Ostatnimi zajęciami, w których wzięliśmy udział, był warsztat „Promujemy, zapowiadamy, opisujemy, sprzedajemy”. Prowadzący opowiedzieli nam o promocji spektaklu, o aktywności teatru w mediach, tworzeniu plakatów i emblematów przedstawień oraz o pracy działu literackiego. Wiedzę nabytą podczas tych zajęć wykorzystamy już niebawem, kiedy zajmiemy się wyżej wymienionymi działaniami.
Projekt edukacyjny „Klasa TN”: uczennice i uczniowie LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. St. I. Witkiewicza „Witkacego”. Fot. Elżbieta Szymborska, uczestniczka projektu
Wspólne wyjścia i warsztaty to nie wszystko; trwają także intensywne przygotowania do finału naszego projektu. Osoby, które są aktorkami i aktorami omawiają, wymyślają, tworzą i ćwiczą swoje sceny na spotkaniach z panią Anną Gryszkówną. Takimi wrażeniami i przemyśleniami dzielą się po dotychczasowych doświadczeniach:
„Odkąd zaczęliśmy na poważnie ćwiczyć naszą scenę, czujemy się jak prawdziwi aktorzy. Uczymy się naszych wypowiedzi, pracujemy nad intonacją i mową ciała oraz obmyślamy ruch na scenie. Jednak wciąż czeka nas dużo prób”.
„Witkacy był twórcą i zwolennikiem teorii czystej formy, według której, w dużym uproszczeniu, nie powinno się w sztuce dopatrywać nawiązań do świata rzeczywistego, ponieważ w danym tekście znajduje się wszystko co potrzebne do jego interpretacji. Uśpienie, wręcz znudzenie widza, a potem gwałtowne przywrócenie do rzeczywistości, sprawianie dyskomfortu, łamanie czwartej ściany: to tylko kilka taktyk, którymi lubił posługiwać się Witkacy w swoich sztukach i liczę, że to samo poczucie zaskakującej dziwności uda się odtworzyć także nam. W przypadku mojej grupy jest o tyle nietypowo, że oprócz nas ten sam fragment tekstu opracowuje jeszcze inna grupa, co pozwala nam na dwie różne interpretacje tej samej sceny”.
Vanessa Pusz, uczennica klasy 2c LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”
KLASA TN — 3. edycja projektu edukacyjnego
kuratorka: Anna Pękala
współpraca: Katarzyna Hańć
koordynacja: Sara Paradzińska (Teatr Narodowy), Bernadeta Obrębowska (koordynatorka z ramienia szkoły)
opieka artystyczna: Anna Gryszkówna
opieka merytoryczna: Tomasz Kubikowski