Aktualności
Niejednoznaczność | Molière w Narodowym
30/11/2022
Zdjęcie promocyjne przestawienia Mizantrop. Centralnie: Justyna Kowalska, Grzegorz Małecki. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy; Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – Mizantrop→ Molière’a w reżyserii Jana Englerta. Premiera przedstawienia odbyła się 10 grudnia na Scenie Studio.
Jaki jest sens postawy głównego bohatera, czym jest mizantropia Alcesta? Czy Alcest to szaleniec, który idzie na zatracenie, przegrany, cierpiący idealista, czy wściekły egocentryk, demonstracyjnie obnoszący się ze swoją szlachetnością?
„To wszystko nie jest jednoznaczne, w tym tkwi siła tego dramatu – podkreśla Jan Englert. – Alcest przez jednych uważany będzie za postać pozytywną, przez innych za irytującego zarozumialca. Ma odruchy prawdziwej szlachetności i nieprawdziwego nadęcia, jest autentyczny i wymyślony zarazem. Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością, między wyrzutami sumienia a własną korzyścią – to jest najciekawsze w Mizantropie oraz w każdym z nas”. (rozmowa z Janem Englertem →)
W dramacie, w którym Molière przekroczył ramy komedii, pojawiają się pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię, wreszcie o sens i znaczenie hipokryzji. Pytania zadane bez zaciekłości. Bohaterowie Mizantropa, w rytm melodii wiersza, próbują odnaleźć swoje miejsce w rzeczywistości, zapanować nad życiem, zapamiętale walczą też o niezależność, a prowokując śmiech, odsłaniają gorycz i samotność. Osamotnienie im doskwiera, uwaga skupiona tylko na sobie, zatracenie w egoizmie nie przynoszą szczęścia.
„Molière doskonale rozumiał wagę wyrozumiałości i dystansu wobec różnorodności ludzkich charakterów. Jego farsy i komedie w krzywym zwierciadle owe wady wyolbrzymiają i wyśmiewają, ale też dzięki temu oswajają je, czynią ludzkimi, znośnymi właśnie – pisze Michał Mizera w tekście Nie rób z siebie przedstawienia! zamieszczonym w programie spektaklu. – Był zarazem Molière twórcą teatru szczególnie wyczulonym na granice hipokryzji, uchwytując je tam, gdzie z wyrozumiałości zmienia się ona w obłudę i manipulację, czyniącą z innych ludzi nie partnerów, wspólników i sąsiadów, a sprawców i ofiary, wygranych i przegranych”.
Reżyserem Mizantropa jest Jan Englert, autorką scenografii i kostiumów – Martyna Kander, muzykę skomponował Paweł Paprocki, za reżyserię światła odpowiada Karolina Gębska.
Na scenie oglądamy: Grzegorza Małeckiego w roli Alcesta, Pawła Paprockiego – Filinta, Przemysława Stippę – Oronta. Celimeną jest Justyna Kowalska, Eliantą – Edyta Olszówka, Arsinoe – Beata Ścibakówna. W roli Akasta – Robert Jarociński, Klitandera – Hubert Paszkiewicz, Drewniakiem jest Robert Czerwiński, Baskiem – Damian Mirga, a Gwardzistą – Mariusz Urbaniec.
Strona przedstawienia Mizantrop →
premiera: 10 grudnia 2022, godz. 19:00, Scena Studio