Aktualności
100. przedstawienie „Kordiana”
25/04/2023
Kordian zza kulis: scena zbiorowa. Kordian Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Englerta. Premiera 19 listopada w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego. Fot. Marta Ankiersztejn
Kordian→ – dramat o trudnych polskich wyborach, polskim niebie i polskim piekle. 26 kwietnia spektakl zagramy po raz setny!
Z tej okazji przedstawiamy Kordiana z innej perspektywy, zza kulis – w fotorelacji Marty Ankiersztejn.
Premiera Kordiana Juliusza Słowackiego w scenicznej interpretacji Jana Englerta odbyła się 19 listopada 2015 w dniu 250 rocznicy powstania Teatru Narodowego. W poruszającym widowisku, w siedemdziesięcioosobowej obsadzie porządek historii splata się z porządkiem metafizycznym, materia świata z jego duchowością. Z wielką romantyczną rolą Kordiana w spektaklu mierzy się trzech aktorów – Jerzy Radziwiłowicz, Marcin Hycnar oraz Kamil Mrożek.
„Inscenizuję polskie piekło i polskie niebo – mówił Jan Englert podczas pracy nad przedstawieniem. – „Spośród utworów teatralnych, z którymi miałem w życiu do czynienia, ten tekst jest dla mnie chyba najbardziej frapujący. Nigdy nie zagrałem Kordiana, zawsze chciałem, więc go reżyseruję” (rozmowa z Janem Englertem →).
Kordian zza kulis
Przedstawienie Kordiana w dniu 5 grudnia 2022
Kordian – rozmowa z Janem Englertem
Głosy krytyków
Kordian zza kulis: Kamil Mrożek (Kordian II). Kordian Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Englerta. Premiera 19 listopada w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego. Fot. Marta Ankiersztejn
„Kordian Jana Englerta to przedstawienie żywe, budzące spory zrywające z tradycyjnym opowiadaniem fabuły dramatu Juliusza Słowackiego. W sam raz na wielki jubileusz narodowej sceny. [...] Hycnar tworzy rolę wybitną, z wiedzą o ich znaczeniu wypowiada wszystkie słowa, oddaje całe wewnętrzne rozedrganie Kordiana. Do niego (i reżysera, i wspaniale projektującej światło Jacqueline Sobiszewski) należy scena na Mont Blanc – najlepsze widzenie Kordiana, jakie dotychczas zdarzyło mi się widzieć na scenie. Gra w niej ogrom przestrzeni Sali Bogusławskiego, a w niej sylwetka aktora. Wybrzmiewa z całą mocą każda fraza” – stwierdzał Jacek Wakar w „Gazecie Prawnej”, w dodatku Kultura. Czytaj więcej: gazeta prawna/teatr→; e-teatr→
„Powstało przedstawienie wybitne, refleksyjne, głębokie i mądre, ponadprzeciętne pod każdym względem – filologicznym, inscenizacyjnym, aktorskim, ideowym. To nie zdarza się co dzień. [...] Powiem wprost: od wielu lat nie podarowano nam w teatrze polskim tak wartościowej premiery i tylu istotnych pytań w każdej «godzinie myśli». Tak ważnego dyskursu sumień” – pisała Krystyna Gucewicz w portalu e-teatr.pl. Czytaj więcej →
„…dawno nie oglądałem – z zapartym tchem od pierwszej do ostatniej sceny – widowiska tak teatralnie pięknego. Gdzie podaje się wiersz tak, jak nie podaje się go już prawie nigdzie. Gdzie aranżuje się sceny z wyczuciem rozmachu romantycznego teatru przemawiającego do wyobraźni” – podkreślał Piotr Zaremba w portalu wPolityce. Czytaj więcej → .
„Przez kilka dni po obejrzeniu Kordiana nie przestawałem myśleć o tym, jak mądry to spektakl. Skondensowany, chciałoby się powiedzieć: esencjonalny. Ujawniający nie tylko to, co najwartościowsze w Teatrze Narodowym, ale w teatrze w Polsce w ogóle. Zaskakuje na tak wielu poziomach, od znakomitego scenariusza, przez świetną grę aktorów, aż po magiczną stronę wizualną” – oceniał Włodzimierz Neubart na blogu Chochlik Kulturalny. Czytaj więcej → .
RECENZJE KORDIANA →
Kordian Juliusza Słowackiego
premiera: 19 listopada 2015 w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego
W przedstawieniu wykorzystano fragmenty Fausta Johanna Wolfganga Goethego w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, angielski przekład Kordiana autorstwa Gerarda T. Kapolki, fragmenty scenariusza spektaklu Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego, fragmenty wiersza Testament mój i dramatu Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego oraz Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego.
Program towarzyszący przedstawieniu Kordian, w którym znajduje się także scenariusz spektaklu, dostępny jest w naszej księgarni internetowej →.
reżyseria: Jan Englert
scenografia: Barbara Hanicka
muzyka: Stanisław Radwan
choreografia: Tomasz Wygoda
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
opracowanie inżynierskie: Mirosław Łysik
reżyseria projekcji wideo: Marek Kozakiewicz
animacja: Michał Jankowski
efekty kaskaderskie: Andrzej Słomiński
asystentka reżysera: Anna Turowiec
staż asystencki: Anna Gryszkówna (AT)
realizatorzy dźwięku: Rafał Barański, Mariusz Maszewski
realizatorzy światła: Bartłomiej Kaczalski, Zbigniew Szulim
realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
inspicjent: Krzysztof Kuszczyk
suflerka: Anna Leszczyńska
występują:
Archanioł – Danuta Stenka
Szatan – Mariusz Bonaszewski (gościnnie)
Mefistofel – Mateusz Rusin
Kordian I – Jerzy Radziwiłowicz
Kordian II – Marcin Hycnar (gościnnie)
Kordian III – Kamil Mrożek
Laura I – Ewa Wiśniewska
Laura II – Anna Grycewicz
Wielki Książę – Grzegorz Małecki
Car – Oskar Hamerski
Matka – Ewa Konstancja Bułhak
Ojciec – Grzegorz Kwiecień
Śmierć – Anna Gryszkówna
Diabeł – Beata Fudalej
Anioł – Magdalena Warzecha
Wioletty – Monika Dryl, Joanna Gryga, Dominika Kluźniak, Paulina Korthals, Michalina Łabacz, Patrycja Soliman, Paulina Szostak
Anioły, Diabły, Czarownice, Kardynałowie, Mówcy, Żołnierze, Polacy
Marek Barbasiewicz, Bartłomiej Bobrowski, Paweł Brzeszcz, Ewa Konstancja Bułhak, Monika Dryl, Karol Dziuba, Beata Fudalej, Jakub Gawlik, Wiktoria Gorodeckaja, Piotr Grabowski, Anna Grycewicz, Joanna Gryga, Anna Gryszkówna, Arkadiusz Janiczek, Robert Jarociński, Aleksandra Justa, Dominika Kluźniak, Mateusz Kmiecik, Mirosław Konarowski, Paulina Korthals, Justyna Kowalska, Waldemar Kownacki, Piotr Kramer, Joanna Kwiatkowska-Zduń, Grzegorz Kwiecień, Anna Lobedan, Michalina Łabacz, Sławomira Łozińska, Kacper Matula, Jacek Mikołajczak, Wiesława Niemyska (gościnnie), Paweł Paprocki, Hubert Paszkiewicz, Piotr Piksa, Karol Pocheć, Marcin Przybylski, Jacek Różański, Henryk Simon, Adam Szczyszczaj, Beata Ścibakówna, Paweł Tołwiński, Magdalena Warzecha
gościnnie:
Łukasz Borkowski, Maciej Hanczewski, Stefan Krzysztofiak, Kamil Maria Małanicz, Szymon Nowak, Rafał Pyka, Bartosz Wesołowski, Łukasz Węgrzynowski
z udziałem dzieci:
Natasza Mędrzejewska / Zofia Klimaszewska, Tomasz Grzyb, Michał Pietruczuk, Jan Przybylski, Jakub Strach
Nagranie orkiestry pod dyrekcją Mirosława Jastrzębskiego