Aktualności

Teatr Narodowy w rankingu miesięcznika TEATR

Z przyjemnością przedstawiamy opinie krytyków – Teatr Narodowy, jego aktorzy i twórcy zostali wskazani w wielu kategoriach ankiety „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” ogłoszonej przez miesięcznik TEATR!

Do wypełnienia tegorocznej ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” w części dotyczącej teatru dramatycznego zostali zaproszeni krytycy teatralni: 
JACEK CIEŚLAK („Teatr”, „Rzeczpospolita”), TOMASZ DOMAGAŁA (domagalasiekultury.pl, Polskie Radio; selekcjoner konkursu „Klasyka Żywa”), ŁUKASZ DREWNIAK (teatralny.pl), ANNA JAZGARSKA, ZBIGNIEW MAJCHROWSKI (Pracownia Krytyki Artystycznej UG), JACEK KOPCIŃSKI („Teatr”, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura; juror Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), JOLANTA KOWALSKA (stała współpracowniczka „Teatru”), WIESŁAW KOWALSKI (teatrdlawszystkich.eu), ANETA KYZIOŁ („Polityka”), WOJCIECH MAJCHEREK (TVP Kultura), HENRYK MAZURKIEWICZ (teatralny.pl; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), WITOLD MROZEK („Gazeta Wyborcza”), JACEK SIERADZKI („Dialog”; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI („Sieci Prawdy”, „Do Rzeczy”), MACIEJ STROIŃSKI („Przekrój”), JACEK WAKAR (Polskie Radio, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura), KALINA ZALEWSKA („Teatr”; selekcjonerka konkursu „Klasyka Żywa”).

W kategorii „Najlepszy teatr” TEATR NARODOWY wymienił Wiesław Kowalski.

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Jacek Cieślak wskazał spektakl BURZA Williama Szekspira w reżyserii Pawła Miśkiewicza, notując: „Nieoczywista wypowiedź o erozji starych autorytetów w formie nawiązującej do najlepszych spektakli Jerzego Grzegorzewskiego”. BURZĘ Williama Szekspira wśród najlepszych spektakli wymienił także Wiesław Kowalski. W tej kategorii Anna Jazgarska i Zbigniew Majchrowski „z końcówki ubiegłego sezonu” wytypowali Ślub Gombrowicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa.

Scena zbiorowa, na pierwszym planie: Mariusz Benoit (Ariel / Kaliban). Fot. Krzysztof Bieliński

Scena zbiorowa, na pierwszym planie: Mariusz Benoit (Ariel/Kaliban) w „BURZY Williama Szekspira” w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 1 grudnia 2018. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza reżyseria” Pawła Miśkiewicza, reżysera BURZY Williama Szekspira wskazały Jolanta Kowalska, Aneta Kyzioł, a także Witold Mrozek, który napisał o inscenizatorze: „Z takich aktorskich legend, jak Benoit, Radziwiłowicz czy Frycz, Miśkiewicz wydobywa nowe, świeże jakości; ze sztuki Szekspira nowe sensy”. Reżysera wyróżnił także Jacek Sieradzki, wskazując na „przedziwną” BURZĘ Williama Szekspira.

W kategorii „Najlepsza rola kobieca”  Gabriela Muskała za rolę Felicji w Jak być kochaną Brandysa w reżyserii Leny Frankiewicz została wyróżniona przez Anetę Kyzioł, Kalinę Zalewską, Wiesława Kowalskiego i Wojciecha Majcherka. Wiktoria Gorodeckaja za tytułową rolę w Heddzie Gabler Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego została doceniona przez Kalinę Zalewską, Jacka Kopcińskiego, Przemysława Skrzydelskiego i Macieja Stroińskiego. Wyróżniono Ewę Konstancję Bułhak za rolę Darii w IRONBOUND. Za torami, za mostem – została wskazana przez Kalinę Zalewską i Przemysława Skrzydelskiego. Dominikę Kluźniak za rolę Pani Elvsted w Heddzie Gabler wyróżnili Kalina Zalewska oraz Jacek Sieradzki, który przywołał także role aktorki w Teatrze Telewizji: Gospodyni w Weselu Wyspiańskiego, inscenizacji Wawrzyńca Kostrzewskiego, Mai w Lecie Rittnera w realizacji Jana Englerta, Marii Barwińskiej w Paradiso wg scenariusza i w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego.

Na pierwszym planie: Dominika Kluźniak (Pani Elvsted), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg), na drugim planie: Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Przemysław Stippa (Brack), Oskar Hamerski (Jørgen Tesman). Fot. Krzysztof Bieliński

Na pierwszym planie: Dominika Kluźniak (Pani Elvsted), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg), na drugim planie: Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Przemysław Stippa (Brack), Oskar Hamerski (Jørgen Tesman) w „Heddzie Gabler” Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego. Premiera w Teatrze Narodowym 10 maja 2019. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza rola męska” Jolanta Kowalska wymieniła Mariusza Benoit za rolę Ariela/Kalibana w BURZY Williama Szekspira, a Aneta Kyzioł – Jana Frycza za role Wiktora w Jak być kochaną oraz Antonia w BURZY Williama Szekspira. Jacek Sieradzki wyróżnił zbiorowo „koryfeuszy” BURZY Williama Szekspira: Jerzego Radziwiłowicza – Prospera, Mariusza Benoit – Ariela/Kalibana, Jana Frycza – Antonia, Mariusza Bonaszewskiego – Trinkula.

W kategorii „Najlepsza rola epizodyczna” Wiesław Kowalski wskazał Aleksandrę Justę jako Juliane Tesman w Heddzie Gabler.

W kategorii „Najlepsza nowa polska sztuka (ogłoszona drukiem lub wystawiona)” na IRONBOUND. Za torami, za mostem amerykańskiej autorki polskiego pochodzenia Martyny Majok w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza wskazali Kalina Zalewska oraz Przemysław Skrzydelski. Z kolei Jolanta Kowalska oraz Wiesław Kowalski wymienili IRONBOUND… w kategorii „Najlepsza nowa sztuka obcojęzyczna (ogłoszona drukiem lub wystawiona)”.

W kategorii „Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu)” Jacek Kopciński wyróżnił Małgorzatę Annę Maciejewską, autorkę adaptacji scenicznej i dramaturgii Jak być kochaną.

W kategorii Najlepsza scenografia” Barbarę Hanicką, autorkę scenografii do BURZY Williama Szekspira wskazali krytycy: Jolanta Kowalska, Kalina Zalewska, Jacek Cieślak, Łukasz Drewniak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek i Jacek Sieradzki. Z kolei Wiesław Kowalski wyróżnił Agatę Skwarczyńską, autorkę scenografii i reżyserii światła do Jak być kochaną.

W kategorii „Najlepsza choreografia” Dominikę Knapik, autorkę choreografii do BURZY Williama Szekspira, wymienili: Jolanta Kowalska, Kalina Zalewska, Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wiesław Kowalski oraz Witold Mrozek.

W kategorii Najlepsza muzyka” na Maję Kleszcz i Wojciecha Krzaka, autorów muzyki do BURZY Williama Szekspira wskazali Kalina Zalewska i Jacek Cieślak, a na Radosława Dudę, który skomponował muzykę do Heddy Gabler – Maciej Stroiński.

W kategorii „Najciekawszy debiut” Grzegorza Małeckiego, za jego debiut reżyserski – Tchnienie Macmillana, wyróżniła Jolanta Kowalska. Zuzanna Saporznikow, od 2019 roku aktorka Teatru Narodowego, została wskazana przez Przemysława Skrzydelskiego. Natomiast Kalina Zalewska doceniła Daniela Namiotko za rolę Ferdynanda w BURZY Williama Szekspira.

Na zdjęciach (od lewej):
< Na pierwszym planie: Gabriela Muskała (Felicja), na drugim planie: Jacek Mikołajczak (Tomasz) w „Jak być kochaną” Brandysa w reżyserii Leny Frankiewicz. Premiera w Teatrze Narodowym 2 lutego 2019. Fot. Magda Hueckel
< Marcin Przybylski (Maks), Ewa Konstancja Bułhak (Daria) w „IRONBOUND. Za torami, za mostem” Majok w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Prapremiera polska w Teatrze Narodowym 30 marca 2019. Fot. Krzysztof Bieliński


Marcin Przybylski (Maks), Ewa Konstancja Bułhak (Daria). Fot. Krzysztof Bieliński

Ankieta miesięcznika TEATR  „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019”. Czytaj więcej →

  • Repertuar marcowy

    Wśród wielu marcowych propozycji: Dziady Mickiewicza, Matka Joanna od Aniołów wg Iwaszkiewicza oraz Molierowski Mizantrop

  • Repertuar lutowy

    Premiera familijnego przedstawienia Piekło – Niebo Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty. Wśród lutowych tytułów: Szekspirowski Król Lear i Inne rozkosze Pilcha. 

  • Odwołane spektakle w dniu 3 stycznia

    Uprzejmie zawiadamiamy, że w związku z uroczystościami rządowymi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej spektakle Alicji Kraina Czarów oraz Twórcy obrazów w dniu 3 stycznia zostały odwołane. 

  • Repertuar styczniowy

    Wśród wielu styczniowych tytułów: Faust Goethego, Jak być kochaną wg Brandysa oraz Czekając na Godota Becketta. 




  • Repertuar grudniowy

    Premiera Innych rozkoszy Pilcha w reżyserii Jacka Głomba. Wśród wielu propozycji – Kordian Słowackiego i Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha.

  • Rezerwacja i kasy w okresie świąteczno-noworocznym

    Podajemy informacje o pracy kas i telefonicznej rezerwacji biletów w okresie świąt Bożego Narodzenia, w Sylwestra i w Nowy Rok. 

     

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach od grudnia do marca. Na jeden dokument uprawniający do zniżki przysługują dwa bilety w cenach promocyjnych.

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały świąteczny podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • Księgarnia internetowa Teatru Narodowego

    Zapraszamy na świąteczne zakupy. W ofercie publikacje poświęcone dziejom teatru i jego twórcom oraz plakaty. Wiele propozycji wydawniczych w bardzo atrakcyjnych cenach!

  • Ekscesy i ból istnienia | premiera INNYCH ROZKOSZY

    Nieugaszone pożądania, ekscesy, ekstrawagancje i dopadający nas, od czasu do czasu, bólu istnienia. Mistrzowska proza Pilcha w scenicznej interpretacji Jacka Głomba.

  • Prowokacja z przytupem. Rozmowa z Jackiem Głombem

    Jacek Głomb inscenizuje Inne rozkosze Jerzego Pilcha. „Ten tekst jest niepoprawny politycznie – mówi reżyser – nie ma w nim żadnej poprawności, jest za to prowokacja z przytupem”. 

  • Jan Englert – 60 lat na scenie!

    Jubilatowi życzymy kolejnych wspaniałych artystycznych wyzwań i nieustającej wiary w teatr! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

     

  • Andrzej Łapicki – wspomnienie w stulecie urodzin aktora

    11 listopada wspominamy Andrzeja Łapickiego, legendarnego aktora Teatru Narodowego, rektora warszawskiej Akademii Teatralnej i prezesa ZASP-u, w stulecie jego urodzin.  

  • Rozmowa z Julią Holewińską i Wojciechem Farugą

    Przed premierą Fausta: „Ten dramat boleśnie nakłuwa ludzką kondycję” – mówi reżyser, Wojciech Faruga. „Opowiadamy o przemocy i rozpadzie świata” – podkreśla Julia Holewińska, dramaturżka. 

  • Współczesna odyseja | premiera FAUSTA

    Indywidualne doświadczanie świata, podróż przez historię współczesną i archiwa naszej pamięci – Faust Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi i dramaturgii Julii Holewińskiej.

  • Anna Seniuk – 60 lat na scenie!

    Świętujemy 60-lecie debiutu Anny Seniuk! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo, który przygotowaliśmy z okazji jubileuszu wspaniałej artystki.

  • Premiery sezonu 2024/2025

    Światowa klasyka i polska współczesność! Sezon 2024/2025 w Teatrze Narodowym oprze się na tych dwóch przeciwległych filarach. 

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • Maryla Zielińska z Nagrodą Komitetu Nauk o Sztuce PAN

    Maryla Zielińska za książkę To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego otrzymała Nagrodę Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Autorce składamy serdeczne gratulacje! 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 250 spektakl!

    Pchła Szachrajka będzie łobuzować na scenie po raz 250! 1 grudnia 2024 zagramy jubileuszowy spektakl na podstawie utworu Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida

    Piotr Cieplak za reżyserię Czekając na Godota został uhonorowany Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Serdecznie gratulujemy!

  • Teatr Narodowy w ankiecie miesięcznika TEATR

    W podsumowaniu miesięcznika „Teatr” Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2023/2024 zostały wymienione spektakle oraz twórczynie i twórcy Teatru Narodowego.

  • FEBLIK – recenzje po premierze

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Feblik Małgorzaty Maciejewskiej w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Czas ekstremalny | premiera FEBLIKA

    Rzeczywistość realna i magiczna zarazem, dojrzewanie w dusznej wspólnocie, pojemny świat metafory. Feblik – premiera odbyła się 14 czerwca.

  • Widzieć jaśniej. Rozmowa z Leną Frankiewicz

    Reżyserka pracuje nad Feblikiem. „Młodość jest zawsze «bardziej», widzi jaśniej – podkreśla. – Główna bohaterka, dojrzewająca Mania potrafi bezpardonowo obnażyć obłudę świata”.

  • 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego

    29 czerwca przypada 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego (1939–2005) – wizjonera teatru, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

  • Adam Hanuszkiewicz – 100. rocznica urodzin

    16 czerwca mija setna rocznica urodzin Adama Hanuszkiewicza (1924–2011) – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego, twórcy legendarnej inscenizacji Balladyny.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Odbyły się już pokazy wieńczące 3. edycję projektu „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.

    .

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Za nami finał 3. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”.

  • Setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka

    Reżyser, dyrektor Teatru Narodowego, twórca historycznej inscenizacji Dziadów, wybitna osobistość świata teatru – 17 maja 2024 mija setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka. 

  • Maryla Zielińska laureatką Nagrody PTBT!

    Maryla Zielińska laureatką Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za To. Biografię Jerzego Grzegorzewskiego, książkę wydaną przez Teatr Narodowy. Serdecznie gratulujemy! 

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim dostępna w naszej księgani internetowej. Przedstawiamy dźwiekowy zapis spotkania poświęconego wydawnictwu.

  • Jerzy Radziwiłowicz z Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego

    Jerzy Radziwiłowicz został uhonorowany Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za kreacje aktorskie na deskach Teatru Narodowego. Serdecznie gratulujemy!

  • Skaliste wybrzeża | premiera GRY SNÓW

    Moralitetowa wędrówka przez życie, rozpoznanie dzisiejszego losu – premiera Gry snów Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha odbyła się 13 kwietnia.

  • PODRÓŻ | rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „Podążając za everymanem, chcemy odnaleźć sensy tej nieprzewidywalnej moralitetowej wędrówki” – mówi Sławomir Narloch, reżyser Gry snów. 

  • KRÓL LEAR – wybór recenzji po premierze

    Jan Englert (Lear, król Brytanii), Dominika Kluźniak (Kordelia / Błazen). Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami po premierze Króla Leara Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Ewa Wiśniewska – 60 lat na scenie!

    Ewa Wiśniewska obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Wybitna aktorka została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • Recenzje po premierze CZEKAJĄC NA GODOTA

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami o spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Heroizm trwania | premiera CZEKAJĄC NA GODOTA

    Trwanie – uparte i heroiczne. Premiera Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio. 

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „Wszystko, co człowiek może zrobić – złorzecząc, przeklinając, wściekając się, to jednak… czekać” – mówi Piotr Cieplak o pracy nad Czekając na Godota Becketta. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.


  • FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY – recenzje

    „Niezwykły spektakl, pozornie utrzymany w konwencji próby, stał się zatrzymanym w czasie sądem nad dziełem wybitnego komediopisarza” – recenzje po premierze Fredry w reż. Jana Englerta. 

  • Stawiany na pomnikach i przed sądem

    Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta – premiera odbyła się 1 grudnia. W roku 2023 świętowaliśmy 230 rocznicę urodzin komediopisarza.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO – recenzje

    „Znakomity spektakl”, „cały zespół aktorski gra koncertowo” – przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów o Opowieściach Lasku Wiedeńskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Telewizyjne wersje spektakli dostępne online: Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie i Udręka życia w reż. Jana Englerta, Daily Soup w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    AKTORZY/SENIORZY to filmowy cykl Leny Frankiewicz, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego. Teatr Narodowy jest partnerem projektu.

     

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.